Velké rozdělení motorů: Jaké pístové spalovací motory existují?

VMAX engine cross-section
Pod kapotou
Publikováno
Článek přeložen s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Pístové spalovací motory se rozdělují podle různých kritérií a kategorií. Jednotlivé kategorie jsou však vzájemně nezávislé a tak se v tomto případě nedá vytvořit jednoduchá stromová struktura.

Jelikož je pístových spalovacích motorů a jejich konfigurací nespočet, přinášíme ti toto přehledné, základní rozdělení motorů, které by měl ovládat snad každý milovník automobilů či jiné techniky.

Obsah

Rozdělení pístových spalovacích motorů:

Podle způsobu spalování:

Podle použitého paliva:

  • benzínový motor
  • naftový motor
  • plynový motor
  • hybridní motor (kombinace elektromotoru a spalovacího motoru)
  • různokapalinové motory (mohou přejít na spalování jiného paliva)
  • dvoupalivové motory (spalující více druhů paliva) • • • motor na tuhé palivo (například na práškové uhlí)

Podle způsobu plnění válců:

Atmosférický motor - Nepřeplňovaný motor, či jinak motor s atmosférickým plněním, je motor, při kterém je sání zajištěno jen podtlakem vyvolaným pohybem pístu ve válci.

Přeplňovaný motor- Přídavné zařízení plní válce vyšším tlakem než je atmosférický. Motor může být přeplňován buď kompresorem nebo turbodmychadlem.

Podle pracovního oběhu:

Podle způsobu zapalování směsi:

Zážihový motor- Směs je zapálena elektrickou jiskrou ze zapalovací svíčky.

Vznětový motor- Směs je zapálena pomocí kompresního tlaku/tepla.

Žárový motor- Směs je zapálena od rozžhaveného tělesa, které se za chodu motoru udržuje rozžhavené teplem se spalování či jiným vnějším tepelným zdrojem.

Podle místa přípravy směsi:

  • s tvorbou směsi mimo pracovní prostor (například v karburátoru či sacím potrubí)
  • s tvorbou směsi v pracovním prostoru (vznětové motory a motory s přímým vstřikováním paliva)

Podle způsobu přípravy směsi:

Podle způsobu chlazení:

Podle konstrukční úpravy (účelu motoru):

  • ventilový motor
  • pístorozvodový
  • poloventilový
  • šoupátkový
  • pološoupátkový

Podle rozvodu:

  • s kanálovým rozvodem (dvoutaktní motor)
  • s šoupátkovým rozvodem
  • s ventilovým rozvodem

Motory s ventilovým rozvodem dále rozdělujeme:

  • s ventilovým rozvodem F (jedním ventilem na boku válce a druhým v hlavě válců)
  • s ventilovým rozvodem SV (s ventilem na boku válce)
  • sventilovým rozvodem OHV (s ventily v hlavě válců) • • • s ventilovým rozvodem SOHC/OHC (s ventily i vačkovým hřídelem v hlavě válců)
  • s ventilovým rozvodem DOHC/2xOHC (s ventily a dvěma vačkovými hřídelemi v hlavě válců)
  • s ventilovým rozvodem CIH (s ventily a vačkovým hřídelem v hlavě válců)
  • s kombinovaným rozvodem (vstup směsi je obvykle řešen kanálem a výstup ventilem)

Podle zdvihového objemu:

Od zdvihového objemu několika cm3 až po několika litrové motory

Podle pohybu pístu:

Podle počtu klikových hřídelů:

Jednohřídelové motory:

Jednořadé motory:

  • řadový motor(všechny válce jsou seřazeny v jedné řadě)

Dvouřadé motory:

Třířadé motory:

Čtyřřadý motor:

Víceřadové motory:

Viachřídelové motory:

Podle polohy válců:

  • stojatý
  • ležatý (BOXER)
  • šikmý

Podle počtu válců:

  • jednoválcový
  • dvouválcový
  • tříválcový
  • čtyřválcový
  • pětiválcový
  • šestiválcový
  • osmiválcový
  • desetiválcový
  • dvanáctiválcový
  • víceválcový motor

Podle vzájemného uspořádání válců: