Velké rozdělení motorů: Jaké pístové spalovací motory existují?
Pístové spalovací motory se rozdělují podle různých kritérií a kategorií. Jednotlivé kategorie jsou však vzájemně nezávislé a tak se v tomto případě nedá vytvořit jednoduchá stromová struktura.
Jelikož je pístových spalovacích motorů a jejich konfigurací nespočet, přinášíme ti toto přehledné, základní rozdělení motorů, které by měl ovládat snad každý milovník automobilů či jiné techniky.
Obsah
- Rozdělení pístových spalovacích motorů
- Podle způsobu spalování
- Podle použitého paliva
- Podle způsobu plnění válců
- Podle pracovního oběhu
- Podle způsobu zapalování směsi
- Podle místa přípravy směsi
- Podle způsobu přípravy směsi
- Podle způsobu chlazení
- Podle konstrukční úpravy (účelu motoru)
- Podle rozvodu
- Podle zdvihového objemu
- Podle pohybu pístu
- Podle počtu klikových hřídelů
- Podle polohy válců
- Podle počtu válců
- Podle vzájemného uspořádání válců
Rozdělení pístových spalovacích motorů:
Podle způsobu spalování:
- motory s vnějším spalováním (Stirlingův motor)
- motory s vnitřním spalováním (většinapístových spalovacích motorů)
Podle použitého paliva:
- benzínový motor
- naftový motor
- plynový motor
- hybridní motor (kombinace elektromotoru a spalovacího motoru)
- různokapalinové motory (mohou přejít na spalování jiného paliva)
- dvoupalivové motory (spalující více druhů paliva) • • • motor na tuhé palivo (například na práškové uhlí)
Podle způsobu plnění válců:
Atmosférický motor - Nepřeplňovaný motor, či jinak motor s atmosférickým plněním, je motor, při kterém je sání zajištěno jen podtlakem vyvolaným pohybem pístu ve válci.
Přeplňovaný motor- Přídavné zařízení plní válce vyšším tlakem než je atmosférický. Motor může být přeplňován buď kompresorem nebo turbodmychadlem.
Podle pracovního oběhu:
Podle způsobu zapalování směsi:
Zážihový motor- Směs je zapálena elektrickou jiskrou ze zapalovací svíčky.
Vznětový motor- Směs je zapálena pomocí kompresního tlaku/tepla.
Žárový motor- Směs je zapálena od rozžhaveného tělesa, které se za chodu motoru udržuje rozžhavené teplem se spalování či jiným vnějším tepelným zdrojem.
Podle místa přípravy směsi:
- s tvorbou směsi mimo pracovní prostor (například v karburátoru či sacím potrubí)
- s tvorbou směsi v pracovním prostoru (vznětové motory a motory s přímým vstřikováním paliva)
Podle způsobu přípravy směsi:
- pomocí karburátoru
- pomocí vstřikovacího zařízení
Podle způsobu chlazení:
- vzduchem chlazené motory
- kapalinou chlazené motory
- motory se smíšeným chlazením
Podle konstrukční úpravy (účelu motoru):
- ventilový motor
- pístorozvodový
- poloventilový
- šoupátkový
- pološoupátkový
Podle rozvodu:
- s kanálovým rozvodem (dvoutaktní motor)
- s šoupátkovým rozvodem
- s ventilovým rozvodem
Motory s ventilovým rozvodem dále rozdělujeme:
- s ventilovým rozvodem F (jedním ventilem na boku válce a druhým v hlavě válců)
- s ventilovým rozvodem SV (s ventilem na boku válce)
- sventilovým rozvodem OHV (s ventily v hlavě válců) • • • s ventilovým rozvodem SOHC/OHC (s ventily i vačkovým hřídelem v hlavě válců)
- s ventilovým rozvodem DOHC/2xOHC (s ventily a dvěma vačkovými hřídelemi v hlavě válců)
- s ventilovým rozvodem CIH (s ventily a vačkovým hřídelem v hlavě válců)
- s kombinovaným rozvodem (vstup směsi je obvykle řešen kanálem a výstup ventilem)
Podle zdvihového objemu:
Od zdvihového objemu několika cm3 až po několika litrové motory
Podle pohybu pístu:
- motory s přímočarým vratným pohybem pístu
- motory s rotačním pohybem pístu, jako například Wankelův motor či rotační motor
Podle počtu klikových hřídelů:
Jednohřídelové motory:
Jednořadé motory:
- řadový motor(všechny válce jsou seřazeny v jedné řadě)
Dvouřadé motory:
- vidlicový motor
- motor s válci do A
- VR motor
Třířadé motory:
Čtyřřadý motor:
Víceřadové motory:
Viachřídelové motory:
Podle polohy válců:
- stojatý
- ležatý (BOXER)
- šikmý
Podle počtu válců:
- jednoválcový
- dvouválcový
- tříválcový
- čtyřválcový
- pětiválcový
- šestiválcový
- osmiválcový
- desetiválcový
- dvanáctiválcový
- víceválcový motor