AUTORIDE

VR motor: O jaký typ motoru se jedná a jaké jsou jeho výhody?

VR motor
Pod kapotou
Publikováno Článek přeložený s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

VR motor je speciální konfigurace pístového spalovacího motoru, která kombinuje výhody vidlicového a řadového motoru. Tento zdánlivě nesmyslný konstrukční návrh motoru byl vyvinut společností Volkswagen.

Úkolem konstruktérů bylo totiž vytvořit víceválcový motor s malými rozměry, aby jej bylo možné umístit vpředu napříč nad přední nápravu automobilu, jako výkonnější náhradu za řadové čtyřválce.

Obsah

Pojďme si tedy říci něco o této speciální konfiguraci motoru, která se bohužel již dnes nevyužívá. Novodobým trendem je totiž zmenšovat zdvihové objemy a rozměry motorů odebráním jednoho či více válců.

Historie VR motoru ve zkratce

Konfigurace VR motoru byla vyvinuta koncem 80. let 20. století společností Volkswagen. VR motor se vyráběl jako šestiválcový VR6, ale později k němu přibyl i pětiválcový VR5. Oba tyto motory byly vybaveny dvěma nebo čtyřmi ventily na jeden válec, přičemž jejich válce byly umístěny v jednom bloku motoru a tím pádem využívaly jen jednu hlavu válců.

Motory VR5 a VR6 byly montovány do různých modelů Volkswagenu. Přesněji šlo o modely Passat, Golf, Bora a Jetta. Konstrukce VR motoru však posloužila i jako základ i pro vývoj W motoru společnosti Volkswagen. O tomto typu motoru si ale napíšeme v jiném článku.

VR motor

Jak jsem již zmínil, VR motor kombinuje výhody vidlicového a řadového motoru. Z technického hlediska však VR motor patří do rodiny vidlicových motorů. VR motor je charakteristický velmi malým úhlem mezi řadami válců (obvykle 10.5° nebo 15°).

Označení VR pochází z kombinace prvních písmen slov vidlicový motor (německy: V-Motor) a řadový motor (německy: Reihenmotor). VR motor má dvě řady válců v jednom společném bloku a jednu hlavu válců, přičemž se vyráběl jako pětiválcový motor VR5 nebo šestiválcový motor VR6.

VR6 motor

VR6 VSR Engine

Motor VR6 byl navržen společností Volkswagen pro uložení motoru vpředu napříč nad přední nápravou. Tento motor má totiž mezi dvěma řadami válců úzký úhel 15°, což znamená, že je mnohem kompaktnější pro příčné uložení vpředu automobilu než klasický motor V6.

Úzký úhel mezi válci také umožňuje použití pouze jedné hlavy válců. Mezi další výhody VR6 oproti V6 můžeme zařadit i to, že je jeho délka jen o něco větší než délka řadového čtyřválce (R4).

Pohon ventilů je zajištěn prostřednictvím dvou vačkových hřídelí nacházejících se vhlavě válců. Taková konstrukce je jednodušší a výrobní náklady jsou nižší než u klasických motorů V6.

První VR6 motory měly 12 ventilů (dva na jeden válec), přičemž ventily byly poháněny pomocí dvou vačkových hřídelí. Každý vačkový hřídel tak ovládal 3 sací a 3 výfukové ventily v jedné řadě válců.

Pozdější verze VR6 byly vybaveny 24 ventily (čtyři na jeden válec). Tyto motory měly také dva vačkové hřídele, avšak jeden ovládal všechny sací ventily a druhý vačkový hřídel zase ovládal všechny výfukové ventily.

VR5 motor

Motor VR5

Motor VR5 vznikl na základě myšlenky odstranění jednoho válce z motoru VR6. Tato myšlenka byla inspirována úspěchy tříválcového vidlicového motoru Honda v soutěžích MotoGP. Motor VR5 od společnosti Volkswagen má zdvihovým objemem 2,3 litru, výkon 110 kW a maximální točivý moment 210 Nm.

U motoru VR5 svírají vůči sobě obě řady válců úhel 15°. To však s sebou kvůli konstrukci bloku motoru nese nutnost vysunout válce tak, že se jejich podélné osy protínají pod osou klikového hřídele.

Ojnice se tím pádem pohybují po různých drahách při pohybu směrem nahoru a dolů, což vede k různým problémům při vyvažování tohoto motoru. Motory VR5 byly použity v automobilech Volkswagen Passat, Volkswagen Golf a Volkswagen Bora.