AUTORIDE

Boxer (Plochý motor): Jaké jsou výhody a nevýhody?

Boxer - plochý motor
Pod kapotou
Publikováno Článek přeložený s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Plochý motor, jinak známý jako BOXER nebo protilehlý motor, je pístový spalovací motor s vodorovně protilehlými válci. Řady jeho válců jsou uspořádány proti sobě na obou stranách klikového hřídele.

Proti sobě stojící písty mohou být připojeny ke společnému nebo k samostatnému ojničnímu čepu klikové hřídele.

Obsah

Historie motoru Boxer ve zkratce

V roce 1896 Karl Benz vynalezl první spalovací motor s vodorovně protilehlými písty. Nazval ho kontra motorem, protože akce každé jedné strany byla proti akci druhé strany.

Tento design motoru se od té doby nazývá boxerovým, protože každý pár pístů se pohybuje dovnitř a ven, což připomíná pohyb rukavic boxeru. Tento typ motoru si však na masové nasazení musel počkat, prvním masově vyráběným automobilem s plochým motorem byl v roce 1938 Volkswagen Brouk.

Boxer je jediný motor, který má vyvážené síly se čtyřtaktním cyklem. Nepotřebuje vyvažující hřídel ani protizávaží na klikové hřídeli, jako většina ostatních typů motorů. Bohužel iu tohoto typu motoru, nastávají nevyvážené momenty, pokud má méně než šest válců.

Výhody motoru Boxer

Tento typ motoru je kvůli své konstrukci nízký a široký, díky čemuž je jeho těžiště níže položeno než u řadových nebo vidlicových motorů. Tato výhoda je důležitá zejména u sportovních automobilů, které mají díky nižšímu těžišti lepší jízdní vlastnosti.

Díky velké ploše bloku motoru se tento motor lépe chladí vzduchem než ostatní typy motorů. Ploché motory mají jedinečný chod, ve kterém se jeho protilehlé písty téměř dokonale vyvažují jak jsem již výše zmiňoval a tak nepotřebují vyvažovací hřídel ani protizávaží na klikový hřídel, díky čemuž se ušetří množství kilogramů.

Nevýhody motoru Boxer

Tento typ motoru je sice nízký, ale za to dost široký, proto je problém jej umístit do menších automobilů. Plochý motor je hlučnější, což může, ale i nemusí být nevýhoda, díky jeho hlubokému a krásnému zvuku, který mnohé autíčkáře okouzlí.

Jeho velkou nevýhodou je však výrobní cena, která je kvůli jeho složitější konstrukci vyšší než u motoru s řadovým nebo vidlicovým uspořádáním válců. Nejvýznamnější výrobci, kteří v současnosti masově používají plochý motor, jsou Porsche a Subaru.