Vějířový motor (W motor): Věděl jsi o jaký typ motoru jde?
Vějířový motor, také nazývaný jako motor s válci do W, v angličtině označovaný také jako Broad Arrow (široká šipka), je typ tříválcového nebo třířadého pístového spalovacího motoru.
V tomto článku si posvítíme na konstrukci i konfigurace W motoru a především na vějířový motor.
Obsah
Konstrukce W motoru
Motor je tvořen třemi řadami válců, přičemž krajní řady válců jsou šikmo skloněné a souměrné kolem svislé osy prostřední řady válců. Všechny válce se nacházejí nad klikovým hřídelem, přičemž příčný řez motoru tvoří písmeno W, stejně jako u vidlicových motorů písmeno V.
Vidlicový motor nebo také sen mnoha motoristů. Víš o něm všechno?
Úplně laicky a ve zkratce bychom tedy mohli považovat vějířový motor za vidlicový motor, který však má mezi svými dvěma řadami válců umístěnou ještě třetí, prostřední řadu válců.
Motor W může být zkonstruován v různých konfiguracích, avšak pouze jediná z těchto konfigurací je označována jako vějířový motor. Ostatní konfigurace jsou označovány pouze jako motory W nebo nesou své vlastní označení.
Konfigurace W motoru
- Tři banky válců s jedním klikovým hřídelem (vějířový motor, broad arrow)
- Čtyři banky válců s jedním klikovým hřídelem (motor W, double V, dvojité V)
- Dvě banky válců se dvěma klikovými hřídelemi
Jelikož tento článek je zaměřen právě na vějířový motor, budeme se věnovat hlavně jemu, ale stručně si povíme io ostatních konfiguracích W motoru.
Vějířový motor
Při konstrukci tohoto typu motoru jsou použity tři baňky válců, které jsou připojeny k jedné společné klikové hřídeli. Jeden z prvních vějířových motorů se nazýval Anzani a byl postaven v roce 1906. Šlo o tříválcový motor, který se používal v motocyklech Anzani.
Stejný motor poháněl i letadlo Blériot XI, se kterým Louis Blériot provedl 25 července 1909 první let přes kanál La Manche. Vějířový motor se používal iv mnoha dalších letadlech, avšak ve větších provedeních, přesněji než 12-válec W12 nebo 18-válec W18.
Vějířový motor byl také použit iv rychlostních automobilech stavěných pro zdolání rychlostních rekordů. Mezi nejznámější takové automobily patří například Napier-Campbell Bluebird II z roku 1927.
Motor chlazený kapalinou: Jak funguje chlazení kapalinou?
Ten byl vybaven dvanáctiválcovým motorem, označovaným jako Napier Lion VIIA W12, který byl chlazený vodou, přičemž každá ze tří bank obsahovala 4 válce. Motor byl také vybaven 2 sacími a 2 výfukovými ventily, které byly poháněny rozvodem DOHC. Motor měl zdvihový objem 22,3 litru a dosahoval bez přeplňování výkonu 370 kW / 500 koní.
Zdvihový objem: Co to je a co určuje?
Mezi nejvýkonnější vějířové motory, které poháněly rychlostní automobily, můžeme zařadit motor Napier Lion VIID W12, který v roce 1931 poháněl Campbell-Napier-Railton Blue Bird.
Tento motor měl zdvihový objem 23,9 litrů a byl přeplňován pomocí kompresoru. Jeho maximální výkon činil ohromných 1450 koní. Campbell-Napier-Railton Blue Bird s motorem Napier Lion VIID W12 stanovil v roce 1932 rychlostní rekord neuvěřitelných 404 km/h.
Čtyřbankové provedení W motoru
W motor od Volkswagenu: Věděl jsi o jaký typ motoru jde?
Tento motor je také označován jako W motor od Volkswagenu, ale také jako motor double V. Jde však o motor, o kterém jsme si již podrobně psali v minulosti -Motor W od Volkswagenu: O jaký typ motoru jde?
Dvoubankovní provedení W motoru
Jedná se o velmi vzácný typ W motoru, který pohání motocykly třídy moto GP. Tyto motory se vyrábějí jako dvoutaktní, přičemž by se dalo říci, že jde o vidlicový motor, který je však vybaven dvěma klikovými hřídeli.
Jeden klikový hřídel slouží pro jednu baňku válců a druhý pro druhou baňku válců. Výhodou tohoto motoru je jeho kompaktnost a také hladký a kultivovaný chod.