W motor od Volkswagenu: Věděl jsi o jaký typ motoru jde?
W motor nebo také motor s válci do W je specifický typ konstrukce pístového spalovacího motoru. Jedná se o čtyřřadý jednohřídelový motor, který se vyráběl ve třech verzích, přesněji než osmiválcový, dvanáctiválcový a šestnáctiválcový. W motor od Volkswagenu se někdy nesprávně označuje jako vějířový.
Ve skutečnosti se však nejedná o vějířový motor. Vějířový motor je totiž třířadý pístový spalovací motor, jehož válce se nacházejí nad klikovou hřídelí a její příčný řez tvoří písmeno W.
Obsah
Úvod
W motor od Volkswagenu má čtyři řady válců, přičemž dvě řady jsou sdruženy do jednoho bloku motoru a zbývající dvě řady do druhého bloku motoru. Každý blok válců vychází z koncepce VR motoru.
VR motor: O jaký typ motoru se jedná a jaké jsou jeho výhody?
Laicky tedy můžeme říci, že se jedná o dva VR motory, které jsou poháněny jedním klikovým hřídelem a spolu tvoří jeden vidlicový motor. W motor se však od klasického vidlicového motoru liší několika konstrukčními řešeními.
Konstrukce W motoru
W motor od automobilky Volkswagen má čtyři řady válců, které tvoří dvě dvojice a tyto dvojice jsou sdruženy do dvou bloků. Úhel mezi řadami bloků je 15° a úhel mezi dvěma spojenými bloky je 72°.
Takovým konstrukčním řešením se dosáhlo umístit vysoký počet válců do kompaktního prostoru a zároveň vytvořit jednu hlavu válců pro jeden blok tohoto motoru.
Kliková hřídelW motoru je však komplikovanější než u vidlicových čiVR motorů. Každá ojnice má totiž svůj vlastní ojniční čep, přičemž dva sousední čepy jsou přesazeny o malý úhel v závislosti na celkovém počtu válců motoru, aby se tak dosáhlo rovnoměrného rozestupu zapalování jednotlivých válců.
Kliková hřídel: K čemu slouží a čím vším je namáhána?
Roviny válců W motoru jsou v každém společném bloku posunuty o 12,5 mm směrem ke středové rovině bloku válců. Díky tomuto konstrukčnímu řešení se podařilo vytvořit dostatek prostoru pro písty při udržení ostrého úhlu rovin válců v každém bloku.
W motor je vybaven ventilovým rozvodem typu OHC. Každý válec obsahuje čtyři ventily, dva sací a dva výfukové. Ventily jsou ovládány pomocí dvou vačkových hřídelí v každém bloku.
Výměna náplně válců je zajišťována přes sací kanály válců, které se nacházejí na vnitřní straně obou bloků a výfukové kanály, které se zase nacházejí na vnější straně obou bloků.
Využití W motoru
Koncepce W motoru se používá výhradně pro sportovní a luxusní automobily a právě proto jsou pro výrobu komponentů motoru použity pouze kvalitní materiály.
Blok válců W motoru je vyroben z hliníkovo-křemíkové slitiny, kliková hřídel a ojnice jsou z kované oceli, hlava válců z hliníku a písty z hliníkovo-křemíkové slitiny.
W motory mají mnoho identických komponentů s VR motory. Mezi ně patří například ventily, sedla ventilů, ventilové pružiny, vložené páky s kladkami a další.
Osmiválcový W motor
Osmiválcový W motor je označení čtyřřadého motoru s osmi válci společnosti Volkswagen. Motor W8 vznikl spojením dvou VR4 bloků. Tento motor byl použit v modelu Volkswagen Passat B5.5.
Dvanáctiválcový W motor
Dvanáctiválcový W motor je označení čtyřřadého motoru s dvanácti válci společnosti Volkswagen Group. Motor vznikl spojením dvou VR6 bloků. Motor W12 od Volkswagen Group používají luxusní automobily, jako například Bentley Continental GT, Volkswagen Phaeton W12, Volkswagen Touareg W12, Audi A8L a jiné.
Šestnáctiválcový W motor
Šestnáctiválcový W motor nebo i motor W16 je pístový spalovací motor vyvinutý společností Volkswagen Group, který má šestnáct válců ve čtyřech řadách. Motor vznikl spojením dvou VR8 bloků svírajících úhel 90 stupňů.
Motor W16 Volkswagen Group byl postaven pro Bugatti Veyron EB16.4. Jedná se o 16 válcový, čtyřnásobně přeplňovaný motor se čtyřmi ventily na válec.