Rozvod OHV: Věděl jsi o jaký typ ventilového rozvodu jde?

OHV
Pod kapotou
Publikováno
Článek přeložen s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Rozvod OHV je typ ventilového rozvodu pístového spalovacího motoru, při kterém jsou ventily umístěny v hlavě válců a vačková hřídel je umístěna v bloku motoru. Označení tohoto typu rozvodu je odvozeno z anglického názvu Overhead Valve.

U tohoto typu rozvodu je mezi vačkovým hřídelem a ventily relativně velká vzdálenost. Při rozvodu OHV jsou tedy ventily ovládány pomocí kovových zdvihadel, zdvihacích tyček, vahadel a vaček odspodu.

Obsah

Jak funguje rozvod OHV?

Rozvod OHV tak oproti jiným typům rozvodů obsahuje velký počet součástek, které nepříznivě ovlivňují celý agregát, což se projevuje velkými setrvačnými silami.

Naopak výhodou OHV rozvodu je jednoduché konstrukční řešení pohonu vačkového hřídele. Pohon rozvodu je vzhledem k výhodnému umístění vačkového hřídele blízko u klikové hřídele možné realizovat jednoduchým ozubeným soukolím.

Pohon rozvodu však musí být řešen tak, aby umožnil přesné nastavení vzájemné pozice klikového a vačkového hřídele, které se během provozu motoru nemění. Toto všechno však ozubené soukolí splňuje.

Kde se využívá rozvod OHV?

Rozvod OHV se používá zejména u čtyřtaktních motorů. To znamená, že vačkový hřídel se otáčí 2x pomaleji než klikový hřídel, protože čtyřtaktní motor provede jeden pracovní cyklus během dvou otáček klikového hřídele.

Motory s tímto rozvodem byly montovány například do automobilů značky Škoda, přesněji do modelů 105, 120, 130, Favorit 135, 136 či Fabia a Octavia.

Video animace znázorňující rozvod OHV