AUTORIDE

Křížový motor nebo i motor s válci do X: O jaký typ motoru se jedná?

Křížový motor
Pod kapotou
Publikováno Článek přeložený s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Křížový motor nebo také motor s válci do X je typ čtyřválcového nebo čtyřřadého jednohřídelového pístového spalovacího motoru. Příčný řez křížového motoru tvoří tvar písmene X.

Křížový motor je speciální typ hvězdicového motoru, ale pokud má motor jen čtyři válce jde zároveň io plochý motor.

Obsah

Jak vznikl křížový motor?

Křížový motor (X) vznikl spojením dvou vidlicových motorů dohromady, respektive je od nich odvozen. Tento typ motoru využívá pouze jeden klikový hřídel, ke kterému jsou písty přichyceny pomocí ojnic stejně jako u hvězdicového motoru.

Jeden píst je tedy připojen ke klikové hřídeli přímo hlavní ojnicí, která má závěsné oko. K tomu jsou připevněny ojnice ostatních pístů pomocí čepů.

Konstrukce křížového motoru

Výskyt křížových motorů je však velmi vzácný, a to hlavně z toho důvodu, že byly těžší a komplikovanější než hvězdicové motory, které je nahradily. Při stejném počtu válců je však konstrukce křížového motoru v porovnání s konstrukcí vidlicového motoru kompaktnější.

Křížový motor byl používán zejména během druhé světové války, ale dnes už je tento typ motoru zastaralý a nepoužívá se. Většina motorů s válci do X je tedy z období druhé světové války. Tyto motory byly navrženy k pohonu větších vojenských letadel jako například bombardérů. Také většina známých křížových motorů je čtyřiadvacetiválcových.

Čtyřiadvacetiválcový křížový motor (X24)

Čtyřiadvacetiválcový křížový motor (X24) je jednou z mála známých konfigurací motorů typu X, které byly vyrobeny. Tento typ motoru byl sestrojen ze dvou vidlicových dvanáctiválců spojených jedním klikovým hřídelem.

Tato konstrukce motoru je lehčí než konstrukce motoru s válci do W nebo H, které se také používaly pro pohon letadel, ale vyžadují dva klikové hřídele.

Závěr

Křížové motory však měly své využití kromě letadel nalézt i pod kapotou automobilů, bohužel k tomu nikdy nedošlo. Původně to plánoval Henry Ford se svým prototypem motoru X8, který byl nakonec nahrazen motorem V8. Avšak kdo ví, možná, že se jednoho dne dočkáme nasazení křížového motoru pod kapotou automobilu.