AUTORIDE | Web o autech od autíčkářů

Kontrolky v autě. Co znamenají jednotlivé kontrolky?

Publikováno
Článek byl automaticky přeložen z autoride.sk (link na originál)

Kontrolky v autě nejsou žádnou novinkou, ale moderní auta jsou doslova prošpikována vyspělou elektronikou a systémy, které informují řidiče právě prostřednictvím svítících kontrolek. Jejich význam je však často nejasný a není žádnou ostudou, pokud ho občas zapomene i zkušený motorista – vždyť kdo si to má všechno pamatovat?

Právě proto jsme připravili velký přehled různých kontrolek, které se mohou objevit na palubní desce automobilu. Pokud by ses setkal s kontrolkou, která zde náhodou chybí, klidně nás upozorni přes komentář. Pokud ti tento přehledný seznam pomohl, budeme rádi, pokud nás podpoříš sdílením.

Obsah

Zelené a modré kontrolky

Zelené a modré kontrolky informují řidiče o provozu jednotlivých systémů, modrá barva byla v minulosti vyhrazena pro dálková světla, dnes ji však některé automobily využívají, například jako náhradu za ukazatele teploty chladicí kapaliny.

Kontrolka dálkových světel

Kontrolka dálkových světel

Tato kontrolka upozorňuje na zapnutá dálková světla.


Kontrolka nízké teploty

Kontrolka nízké teploty

Tato kontrolka informuje o poklesu teploty pod určitou (přednastavenou) hodnotu.


Kontrolka chladicí kapaliny

Kontrolka chladicí kapaliny

Tato modrá kontrolka signalizuje nízkou teplotu chladicí kapaliny. Po dosažení požadované teploty by měla zhasnout, ale než se tak stane, nevytáčej motor do vysokých otáček.

Souvicejíci článek - Modrá kontrolka chladicí kapaliny: Co signalizuje? 🥶


Kontrolka parkovacích světel

Kontrolka parkovacích světel

Tato zelená kontrolka se rozsvítí při zapnutých parkovacích světlech.


Kontrolka předních mlhových světel

Kontrolka předních mlhových světel

Signalizuje zapnutá přední mlhová světla.


Kontrolka adaptivního tempomatu

Kontrolka adaptivního tempomatu

Kontrolka se rozsvítí v případě aktivovaného adaptivního tempomatu (ovládá rychlost, ale také velikost odstupu).


Kontrolka ECO režimu

Kontrolka ECO režimu

Signalizuje aktivovaný ECO (šetřící) režim. Elektronika zajišťuje, aby vozidlo dosáhlo co nejnižší spotřeby. Tento režim si však časem vyžádá svoji daň na vozidle v podobě slabšího výkonu, akcelerace, pomalejších reakcí na akcelerátor nebo také zvýšení rekuperace.


Kontrolka tempomatu

Kontrolka tempomatu

Tato kontrolka signalizuje stav aktivní regulace rychlosti.


Kontrolka pro sledování jízdních pruhů

Kontrolka pro sledování jízdních pruhů

Kontrolka informuje o aktivním Lane Assist systému, který pomáhá řidiči udržovat přímý směr jízdy.


Kontrolka pro stlačení pedálu nožní brzdy

Kontrolka pro stlačení pedálu nožní brzdy

Signalizuje potřebu stlačení brzdového pedálu při přesunu z parkovací polohy.


Kontrolka potkávacích světel

Kontrolka potkávacích světel

Rozsvítí se v případě zapnutých potkávacích světel.


Žluté a oranžové kontrolky

Kontrolky ve žluté/oranžové barvě signalizují požadavek systému, jinými slovy – auto si něco ptá. Může jít například o doplnění oleje, probíhající regeneraci filtru pevných částic a podobně.

Kontrolka EPC

Kontrolka EPC

Kontrolka EPC (Electronic Power Control) signalizuje poruchu škrtící klapky nebo elektronického pedálu plynu.

Související článek - EPC kontrolka: Na jakou poruchu upozorňuje?


Kontrolka vzduchového pružení

Kontrolka vzduchového pružení

Kontrolka signalizuje poruchu systému vzduchového pružení. Stejně jako u tlumičů pérování, doporučuje se jezdit opatrně a zajet do servisu.


Kontrolka pro sledování jízdních pruhů

Kontrolka pro sledování jízdních pruhů

Signalizuje aktivní systém Lane Assist, ale vodorovné dopravní značení není detekováno. V případě, že svítí i se zprávou, je třeba zajít do servisu kvůli možné poruše v systému.


Kontrolka teploty oleje v automatické převodovce

Kontrolka teploty oleje v automatické převodovce

Rozsvítí se v případě, že teplota motorového oleje překročí povolenou mez. Může se tak stát při jízdě ve špatných podmínkách, při tažení tažného přívěsu a podobně. Pokud se tak stane, je nutné co nejdříve zastavit a nechat motor na volnoběhu.


Kontrolka asistovaného sjezdu (DAC/HDC)

Kontrolka asistovaného sjezdu (DAC/HDC)

Signalizuje aktivovaný systém asistovaného sjezdu v případě prudšího svahu. V této situaci systém přebírá kontrolu nad stabilizací vozidla a také nad rychlostí (udržuje stálou rychlost).


Kontrolka adaptivního osvětlení AFL

Kontrolka adaptivního osvětlení AFL

Kontrolka signalizuje poruchu systému adaptivního osvětlení. Tak jako u dešťového senzoru, osvětlení bude fungovat v základním režimu, ne však automaticky.


Kontrolka hladiny tekutiny v nádrži ostřikovače

Kontrolka hladiny tekutiny v nádrži ostřikovače

Rozsvítí se v případě, že v nádržce není dostatek kapaliny. Pokud tak nastane, stačí dolít letní či zimní směs do ostřikovačů (víčko bývá modré barvy, čili najdeš ho opravdu jednoduše)


Kontrolka ABS

Kontrolka ABS

Zasvítí se, pokud je vadný snímač nebo řídicí jednotka ABS. V tomto případě vozidlo brzdí tak, jako vozidlo, které není vybaveno tímto systémem čili při prudkém brzdění se kola zablokují a následuje smyk.


Kontrolka tlaku v pneumatikách

Kontrolka tlaku v pneumatikách

Tato kontrolka signalizuje nesprávný tlak v pneumatikách (je-li tlak menší nebo větší než požadovaná hodnota – ta závisí na typu auta, pneumatik a dalších faktorech). Pokud si pneumatiky měnil a jejich rozměry jsou odlišné od těch předchozích, kontrolka se může rovněž rozsvítit. V tom případě stačí nastavit novou hodnotu a kontrolka následně zhasne.


Kontrolka pro stlačení pedálu nožní brzdy

Kontrolka pro stlačení pedálu nožní brzdy

Kontrolka informuje o tom, že je třeba stlačit pedál spojky během spouštění motoru.


Kontrolka nefunkční žárovky

Kontrolka nefunkční žárovky

Informuje o nefungující žárovce, kterou je třeba vyměnit.


Kontrolka zadních mlhových světel

Kontrolka zadních mlhových světel

Rozsvítí se v případě, že jsou zapnuta zadní mlhová světla.


Kontrolka opotřebení brzdových destiček

Kontrolka opotřebení brzdových destiček

Kontrolka se rozsvítí u nadměrně opotřebovaných brzdových destiček. Doporučujeme co nejrychlejší výměnu, protože může být snížení účinek brzd.


Kontrolka dešťového senzoru

Kontrolka dešťového senzoru

Svítí v případě poruchy automatického stírání a rozsvěcování světel. Funkčnost stěračů a světel není narušena, avšak s automatickým zapínáním se můžeš rozloučit.


Kontrolka paliva

Kontrolka paliva

Po rozsvícení této kontrolky bývá dojezd přibližně 50 až 100 km v závislosti na velikosti nádrže. Měl bys tedy co nejdříve dotankovat.


Kontrolka zavírání a otevírání střechy

Kontrolka zavírání a otevírání střechy

Kontrolka svítí během toho, jak se střecha otevírá nebo zavírá. Měla by zhasnout hned jak dojde k otevření/zavření, ale pokud nepřestává svítit, střecha buď není zcela otevřená/zavřená nebo mohlo dojít k poruše.


Kontrolka filtru pevných částic DPF/FAP

Kontrolka filtru pevných částic DPF/FAP

Kontrolka signalizuje problém nebo regeneraci filtru pevných částic (když je filtr pevných částic plný a potřebuje se pročistit). Je třeba držet vozidlo v ustáleném tempu při otáčkách od 2000 až po 2600 ot/min, dokud se nedokončí regenerace filtru. Nejčastěji se s tím můžeš setkat při krátkých jízdách, které filtru neprospívají.


Kontrolka adaptivních tlumičů pružení

Kontrolka adaptivních tlumičů pružení

Signalizuje poruchu v regulaci tuhosti pružení. V takovém případě se doporučuje jezdit opatrně, jelikož tato porucha ovlivňuje stabilitu. Kromě toho je třeba zajít do servisu na test funkčnosti systému.


Kontrolka žhavení

Kontrolka žhavení

Kontrolka zasvítí po otočení klíčku do druhé polohy. Signalizuje předehřev, a tedy žhavící činnost svíček. Po zhasnutí bys měl nastartovat motor. Pokud ti kontrolka svítí i během jízdy, nejčastější chyba může být ve žhavících a okruhu žhavení.


Kontrolka zadního spoileru

Kontrolka zadního spoileru

Kontrolka se může rozsvítit v případě poruchy systému ovládání zadního spoileru. S takto nefunkčním ovládáním spoileru se nedoporučuje jezdit na dálnici a je třeba urychleně navštívit servis.


Kontrolka motoru

Kontrolka motoru

Pokud tato kontrolka svítí, signalizuje poruchu vstřikování paliva, zapalování, vačkového a klikového hřídele. Pokud motor neupadne do nouzového režimu, tedy neztratí výkon a vozidlo se chová tak, jako při běžném provozu, je možné s vozidlem jezdit dál, protože se může jednat o náhodnou chybu, která však zmizí po několika nastartování vozidla.

Pokud však na druhou stranu kontrolka stále svítí a motor upadne do nouzového režimu, doporučujeme urychlenou návštěvu servisu a diagnostiku motoru.


Kontrolka tažného zařízení

Kontrolka tažného zařízení

V případě rozsvícení této kontrolky došlo k uvolnění tažného zařízení. Třeba co nejdříve zastavit, odpojit a opětovně zapojit tažné zařízení.


Kontrolka automatického sklonu světlometů

Kontrolka automatického sklonu světlometů

Signalizuje poruchu systému automatického přepínání dálkových a tlumených světel (nastavení sklonu světel). Funkčnost nebude narušena v manuálním režimu, avšak nebude se přizpůsobovat podmínkám a fungovat automaticky.


Kontrolka automatické převodovky

Kontrolka automatické převodovky

Většinou svítí zároveň se zprávou na displeji, která informuje o tom, co máš udělat (například stlačit brzdový pedál, pokračovat v jízdě …)


Kontrolka ESP (Elektronický Stabilizační Program)

 src="https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/b053b3c4-f63c-49fa-b046-bc2872735ce0/origin.jpg" / src="https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/e62f1468-e32a-42c8-9f9f-9888897d6942/origin.jpg" / </br>


Pokud se kontrolka rozbliká během jízdy, systém ESP je funkční a zasahuje do řízení (při nebezpečné situaci), ale pokud tato kontrolka svítí stále, systém není funkční. Při takové poruše se při smyku systém ESP nezapne.


Kontrolka 4x4 Low

 src="https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/301e2f17-778e-4725-9d64-54892c719f19/origin.jpg" / src="https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/21f792e8-779c-4bef-b9ed-43adf27a6bd2/origin.jpg" / src="https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/484e0f0a-5fc1-40eb-abcd-3dce36ab1d6f/origin.jpg" / </br>


Tato kontrolka upozorňuje řidiče, že vozidlo je v režimu "LOW" s pohonem všech čtyř kol. Pokud je režim aktivní, přední a zadní hnací hřídele jsou spolu mechanicky uzamčeny, díky čemuž se přední a zadní kola otáčejí stejnou rychlostí. Nízký převodový poměr poskytuje vyšší točivý moment na kolech a tím pádem maximální přilnavost.

Režim 4x4 Low však není určen pro běžnou a vyšší rychlost, ale zejména pro velmi pomalý off-road a těžký terén jako například strmé stoupání, bahnitý terén či hluboký písek, na kterém se vyšší točivý moment a maximální přilnavost opravdu hodí. Než do takového terénu vyrazíš se zapnutým režimem 4x4 Low, je důležité vypnout kontrolu trakce.

Kontrolka se v závislosti na výrobci může zobrazit v různých variantách, tedy jako 4x4 Low, 4WD Low nebo ve zkrácené podobě jako 4LO či 4L. Pokud kontrolka permanentně bliká (ne při přepínání režimu), jedná se o problém a je třeba zajít co nejdříve do servisu.


Kontrolka 4x4 High

 src="https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/fd100ae8-f112-4bda-9fd4-83b76686cf1e/origin.jpg" / src="https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/de30d667-43de-4e00-b65f-6d787bfb7c6e/origin.jpg" / src="https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/93c8ec29-60f6-4fac-9308-0fb5c4ce7c4e/origin.jpg" / </br>


Tato kontrolka upozorňuje řidiče, že vozidlo je v režimu "HIGH" s pohonem všech čtyř kol. U starších vozidel vybavených pohonem čtyř kol šlo o výchozí nastavení při normálních jízdních podmínkách - v takovém případě kontrolku výrobci zřídka kdy přidali mezi ostatní ukazatele. Drtivá většina moderních vozidel s pohonem čtyř kol funguje s výchozím režimem „AUTO“ a zároveň umožňuje přepnutí do režimu 4x4 High nebo 4x4 Low.

Režim 4x4 High se hodí v situaci, kdy je potřebná lepší přilnavost při běžné a vyšší rychlosti, například na zasněžené silnici, za deště a podobně. Pokud je režim aktivní, přední a zadní hnací hřídele jsou spolu mechanicky uzamčeny, díky čemuž se přední a zadní kola otáčejí stejnou rychlostí.

Tato kontrolka se může zobrazovat jako 4x4 High, 4WD High, nebo ve zkrácených verzích jako 4HI či 4H. Pokud kontrolka permanentně bliká (ne při přepínání režimu), jedná se o problém a je třeba zajít co nejdříve do servisu.


Kontrolka 4x4 Auto

 src="https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/7858c7d1-eae6-418d-9426-c0199746664e/origin.jpg" / src="https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/bf81a003-6c42-440c-9d34-0fd95a795029/origin.jpg" / </br>


Tato kontrolka upozorňuje řidiče, že vozidlo je v režimu "AUTO" s pohonem všech čtyř kol. To znamená, že vozidlo automaticky zapne pohon všech čtyř kol, když zaznamená ztrátu trakce. Většina moderních vozidel s pohonem čtyř kol používá tento režim jako výchozí. Problém nastává, pokud kontrolka svítí i v případě, kdy by měl být režim vypnutý.


Kontrolka 4x2, 2HI, 2H

 src="https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/1b51c54c-50ec-433b-be99-a837b597d01a/origin.jpg" / src="https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/237708de-9bc9-4944-aec8-110c924e80aa/origin.jpg" / </br>


Tyto kontrolky upozorňují řidiče, že vozidlo vybavené pohonem všech čtyř kol zásobuje energií jen dvě kola. Použití režimu 4x2 je vhodné na suchém povrchu nebo při dobrých jízdních podmínkách, jelikož šetří palivo.


Kontrolka ESC

 src="https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/c29e2bb5-d2a6-417f-b268-b3ee6fbda3af/origin.jpg" / src="https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/0b269529-9917-4a5d-940f-e8d538673a3e/origin.jpg" / </br>


Pokud se kontrolka rozbliká během jízdy, elektronická stabilizační kontrola (ESC) je funkční a zasahuje do řízení v kritické situaci, například při prudkém průjezdu zatáčkami, aby se předešlo smyku. Pokud tato kontrolka svítí stále, systém zřejmě není funkční (není-li chyba v elektronice, která by náhodně rozsvítila kontrolku) nebo je vypnutý. Svítící kontrolka s nápisem OFF vždy indikuje vypnutí systému.

Jízda s rozsvícenou kontrolkou ESC může znamenat horší ovladatelnost vozidla, což může vést k nebezpečným situacím na silnici. Některé modely mají identický tvar kontrolky ESP a ESC. Jde o to, že tyto systémy jsou v podstatě identické, rozdíl je jen v názvu.

Související článek - Kontrolka ESC: Co znamená a proč svítí?


Červené kontrolky

Červené kontrolky, jak již barva naznačuje, signalizují vážný problém, který je třeba ihned vyřešit – někdy jde o minuty, takže je opravdu rozumné auto odstavit stranou, zavolat odborníka, případně poruchu vyřešit na místě svépomocí.

Kontrolka odstupu

Kontrolka odstupu

Kontrolka signalizuje malou vzdálenost od vozidla jedoucího vpředu. V takovém případě je třeba ihned zpomalit a udržovat si větší odstup.


Kontrolka airbagu

Kontrolka airbagu

Tato kontrolka signalizuje chybu v elektronice nebo v kontaktu airbagového systému. Může se stát, že airbagy při nárazu nevystřelí nebo vystřelí samovolně, proto doporučujeme (je-li to možné) deaktivovat airbagový systém a navštívit servis.


Kontrolka servisu

Kontrolka servisu

Může mít různé formy od klíče či různých hlášení. Může se jednat o plánovanou (nastavenou intervalovou) kontrolu, ale také neočekávanou poruchu a potřebu co nejdříve zajít do servisu.


Kontrolka systému Start-Stop

Kontrolka systému Start-Stop

Rozsvítí se v případě, že systém start-stop vypnul motor. Po stlačení spojky se motor nastartuje, při automatice je třeba uvolnit brzdový pedál.


Kontrolka akumulátoru

Kontrolka akumulátoru

Tuto kontrolku můžeš vidět při startování vozidla. Pokud zůstává svítit, na vině je buď porucha alternátoru nebo roztržen hnací řemen alternátoru. S takovou poruchou lze zajít do servisu pouze pokud ti neskape motor po vybití baterie. Mnohem lepší alternativou je však ihned zavolat odtahovku.


Kontrolka bezpečnostních pásů

Kontrolka bezpečnostních pásů

Rozsvícená kontrolka signalizuje nepřipoutaného pasažéra. Kromě toho tě na to upozorňuje i hlasité pípání.


Kontrolka otevření dveří / kufru / kapoty

Kontrolka otevření dveří / kufru / kapoty

Svítí v případě, že dveře, kufr nebo kapota není dobře zavřená.


Kontrolka brzd

Kontrolka brzd

V případě, že tato kontrolka svítí, zřejmě máš zataženou ruční brzdu nebo nedostatek brzdové kapaliny. Páku je třeba ihned uvolnit, pokud však kontrolka svítí i nadále, je třeba zastavit a zkontrolovat hladinu brzdové kapaliny, protože se může stát, že brzdy přestanou fungovat.


Kontrolka řízení

Kontrolka řízení

S touto kontrolkou se setkáš, pokud máš problém s posilovačem řízení. Porucha může být v elektrice nebo servo čerpadle. Jízda s takovým vozidlem je možná, avšak musíš se smířit se sníženým nebo nulovým účinkem posilovače řízení.


Kontrolka oleje

Kontrolka oleje

Svítí, pokud je hladina oleje pod minimální úrovní nebo tlak oleje není dostatečný. Znamená to nedostatečné mazání a v tomto případě je nutné přerušit jízdu a dolít motorový olej. Pokud je hladina oleje v normě nebo kontrolka zasvítí po dolití na požadovanou hranici, měl by si odstavit vozidlo a zavolat si odtahovku. V opačném případě riskuješ zadření motoru (jelikož může být poškozeno olejové čerpadlo).


Kontrolka limitu rychlosti (speed limiter)

Kontrolka limitu rychlosti (speed limiter)

Tato kontrolka se rozsvítí v případě překročení maximální nastavené rychlosti.


Kontrolka Adblue (aditiva)

Kontrolka Adblue (aditiva)

Kontrolka signalizuje nízkou hladinu aditiv AdBlue. Většinou se ke kontrolce zobrazí i informace o udávaném dojezdu a po vyčerpání aditiva už motor nenastartuješ.


Kontrolka chladicí kapaliny

Kontrolka chladicí kapaliny

Tato kontrolka se rozsvítí v případě, že je hladina chladicí kapaliny pod minimální úrovní nebo také pokud se motor přehřívá. Pokud se tak stane, měl bys zastavit a zkontrolovat hladinu chladicí kapaliny. V případě, že je třeba chladicí kapalinu dolít, můžeš tak učinit až po vychladnutí motoru na 60 stupňů (zhruba čtvrt hodina a více, v závislosti na venkovní teplotě).

Pokud nemáš po ruce chladící kapalinu či destilovanou vodu, můžeš nouzově použít i obyčejnou vodu (při větším množství je však třeba později navštívit servis). Únik chladicí kapaliny může způsobit poškozená vodní pumpa, prasklá hlava, netěsnosti v chladicím systému či prasklý chladič. Pokud chladicí kapalina neuniká, přehřívání motoru může zapříčinit i nefunkční spínač nebo ventilátor.

Souvicejíci článek - Červená kontrolka chladicí kapaliny: Na co upozorňuje? 🚨