Jednoválcový motor: Jeho výhody, nevýhody a nasazení

Royal Enfield
Pod kapotou
Publikováno
Článek přeložen s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Jednoválcový motor je pístový spalovací motor s jedním válcem. Zároveň se však jedná také o nejjednodušší typ pístového spalovacího motoru.

Jednoválcový motor je tedy základní konfigurace pístového spalovacího motoru, který je nejčastěji sestrojen jako zážehový motor spalující benzín, LPG nebo CNG, ale také, avšak méně často, může být sestrojen i jako vznětový motorspalující naftu .

Obsah

Jednoválcový motor a jeho konstrukce

Jednoválcový motor je velmi jednoduchý a kompaktní. Jeho chlazení je také mnohem jednodušší ve srovnání s víceválcovými motory, což umožňuje ušetřit značné množství hmotnosti i prostoru. Toto pravidlo platí dvojnásob v případě, že motor používá chlazení vzduchem.

Mezi další výhody tohoto motoru můžeme zařadit i jeho nízkou výrobní cenu, čímž se stává pro různé výrobce strojů a jiných zařízení velmi dobrou volbou.

Nevýhodou jednoválcových motorů je však fakt, že vyžadují větší setrvačník než víceválcové motory, čímž se vyrovnává jejich nepravidelný chod. Použití velkého a těžkého setrvačníku však negativně ovlivňuje dynamiku motoru. Motor je tedy línější, má horší zrychlení a také je méně pružný.

V základním uspořádání je jednoválcový motor také velmi náchylný na vibrace, které jsou v některých aplikacích přijatelné, ale v jiných zase ne. To je právě důvod, proč je v některých případech vybaven vyvažovací hřídelí.

Většina jednoválcových motorů je vybavena jedním pístem, ale existují i ​​konfigurace jednoválcového motoru, které mají v jednom válci dva písty sdílející společnou spalovací komoru. Takové motory se označují jako Split-Single ao jejich konstrukci a principu práce si podrobněji napíšeme v dalším článku.

Využití jednoválcového motoru

Využití jednoválcových motorů je velmi rozsáhlé, ale své uplatnění nacházejí zejména v malých dopravních prostředcích, jako jsou motorky, skútry, mopedy či motorová kola.

Své uplatnění však tyto motory našly iv menších strojích a zahradnickém vybavení, jako například v sekačkách, malotraktorech, motorových pilách, čerpadlech a podobně. Dříve však jednoválcový motor poháněl i automobily či menší lodě.

Závěr

Kdoví, zda se výrobci automobilů jednoho dne opět nezblázní a při dnešním trendu snižování objemu a počtu válců nenasadí jednoválcové motory do některých nových automobilů.