AUTORIDE

Kontrolka nízké venkovní teploty: Co o ní je třeba vědět?

Kontrolka nízké venkovní teploty na přístrojové desce
Pod kapotou
Publikováno Článek přeložený s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Kontrolka nízké venkovní teploty zřejmě mluví sama za sebe už podle názvu, ale mnozí motoristé neumí přesně říct, při jaké teplotě zasvítí. Moderní auta jsou navíc vybavena senzory, které kromě venkovní teploty detekují i ​​další parametry.

Kdy tedy kontrolka nízké venkovní teploty zasvítí, je třeba mít obuté zimní pneumatiky a jaké různé variace této kontrolky existují?

Obsah

K čemu slouží kontrolka nízké venkovní teploty?

Kontrolka nízké venkovní teploty

Tato výstražná kontrolka má tvar sněhové vločky, může být také znázorněna jako sněhová vločka na silnici. Obvykle patří k informativním bílým kontrolkám, ale na některých autech se může rosvítit jako oranžová kontrolka, například některé modely značky Ford.

Úkolem této kontrolky je informovat, respektive upozornit řidiče na potenciálně zhoršené jízdní podmínky v důsledku nízkých teplot. Řidič tedy má přizpůsobit jízdu chladnějším teplotám, které mohou často znamenat námrazu na silnici a podobně.

Kdy se rozsvítí kontrolka nízké venkovní teploty?

Kontrolka nízké venkovní teploty

Tato kontrolka se při monitorování venkovní teploty spoléhá na čidlo okolní teploty vozidla. Řidiče upozorní rozsvícená kontrolka nízké venkovní teploty když teplota klesne pod předem definovanou mez. Tato hranice se může lišit v závislosti na značce auta, ale standardní rozpětí je od 0 °C do 4 °C.

Například u aut značky Volkswagen je tato hranice nastavena na 4 °C. Kontrolka se rozsvítí v případě, že senzor zaznamená danou teplotu, ale nezhasne dokud teplota nestoupne minimálně na 6 °C.

Proč kontrolka svítí již při 4 °C a ne až při bodě mrazu?

Je třeba si uvědomit, že senzor pro měření venkovní teploty měří teplotu okolního vzduchu, ale v případě zahřátého motoru může ukazovat vyšší teplotu než je reálná. Odchylka se může v závislosti na umístění samotného senzoru pohybovat až do 5 °C. To znamená, že reálná teplota může být těsně pod bodem mrazu.

Zledovatělá cesta v zimě

Další faktor, který je třeba zohlednit je, že za jasného rána před východem slunce je povrch vozovky chladnější než vzduch. Senzor také nezohledňuje vítr, který dokáže výrazně snížit teplotu.

I v případě, že by venkovní teplota vzduchu opravdu dosahovala 4 °C a senzor neměl žádnou odchylku, určité části silnic mohou být zledovatělé, například části silnic ve stínu. Také je třeba si dávat pozor při přejezdu přes most, který se nachází těsně nad řekou.

A aby toho nebylo málo, voda se začíná rozpínat právě při teplotě 4 °C (přesněji 3,98 °C). Nebudeme zacházet do detailů fyziky, ale ve zkratce je třeba si dávat ještě větší pozor na louže než běžně, protože riziko aquaplaningu je vyšší než za běžných podmínek.

Kontrolku nízké venkovní teploty není třeba ignorovat

Nákladní automobil v mlze

Jak již bylo řečeno, většinou je tato kontrolka v bílé barvě, ale neznamená to, že je třeba ji ignorovat. Námraza na silnici může výrazně zvýšit riziko nehody zejména v případě bezohledné jízdy.

Abychom to shrnuli, při nízké teplotě hrozí následující:

  • Tvorba náledí na vozovce, která způsobuje kluzký povrch
  • Snížená trakce a přilnavost pneumatik, což má vliv na ovladatelnost vozidla
  • Snížená viditelnost v důsledku mlhy, sněhu nebo ledu. mimořádně nebezpečný

Jak přizpůsobit jízdu v případě nízké venkovní teploty?

Zkušení řidiči mohou tuto část přeskočit, ale pro ty, kteří nejezdí často nebo teprve nedávno obdrželi řidičský průkaz, se následující tipy určitě sejdou. Když se na přístrojové desce zobrazí kontrolka nízké venkovní teploty, zvaž následující:

  • Zpomal: Sniž rychlost, abys dokázal v případě smyku na kluzkém povrchu zareagovat av případě nejhoršího, aby srážka nenastala ve vysoké rychlosti.
  • Udržuj si větší odstup: Tento tip je ještě důležitější než předchozí. Mezi tvým vozidlem a vozidlem vpředu ponech dodatečný prostor k tomu, abys zohlednil delší brzdnou dráhu.
  • Zkontroluj tlak v pneumatikách: Ujistěte se, že jsou tvé pneumatiky správně nahuštěny podle doporučení výrobce.
  • Zimní pneumatiky: Pokud je teplota pravidelně nízká, zřejmě není třeba připomínat nutnost použití zimních pneumatik, které mají lepší trakci v chladných podmínkách.
  • Vyčisti si čelní sklo: Udržuj své čelní sklo čisté a bez ledu, sněhu a mlhy, aby sis udržel viditelnost. Mnozí řidiči v ranním shonu častokrát pořádně nevyčistí namrzlé čelní sklo. Výsledkem je mizerná viditelnost a samozřejmě vyšší riziko nehody.
  • Zkontroluj hladinu nemrznoucí směsi: Ujisti se, že nemrznoucí směs ve tvém vozidle je na správné úrovni a zároveň používáš správnou směs.

Zajímavosti o kontrolce nízké venkovní teploty

Teplota se liší: Jak již bylo řečeno, kontrolka nízké venkovní teploty se obvykle objeví, když teplota klesne pod 4 °C. Tato hranice se však může mezi různými výrobci automobilů mírně lišit.

Nevaruje jen před námrazou: I když primárním účelem této kontrolky je varovat řidiče před možnou tvorbou náledí, může sloužit i jako připomínka, aby si provedl celkovou kontrolu svého vozidla na chladnější podmínky. Tím je například kontrola tlaku v pneumatikách, hladiny nemrznoucí směsi a čelního sklo či kapalina do stěračů.

Pokročilé systémy: Některá moderní auta mají pokročilé systémy monitorování teploty, které mohou poskytnout konkrétnější informace o stavu vozovky, včetně měření teploty v reálném čase.

Často kladené otázky o kontrolce nízké venkovní teploty

Otázka: Pokud se nezobrazí kontrolka nízké venkovní teploty, znamená to, že na silnici nehrozí náledí?

Odpověď: Není to pravidlo. Kontrola slouží jako varování, když teplota klesne pod předem definovanou mez, ale je důležité si uvědomit, že podmínky na cestě mohou být stále nebezpečné, i když kontrolka nesvítí. Při jízdě v chladném počasí buď vždy opatrný, jelikož led se na určitých místech stále může vyskytovat.

Otázka: Existuje způsob, jak vypnout kontrolku nízké venkovní teploty?

Odpověď: Obecně možnost vypnutí této kontrolky či systému, který sleduje venkovní teplotu není dostupná, ale závisí to na modelu. Je to zejména z důvodu, že tato kontrolka slouží jako důležitý bezpečnostní prvek.

Otázka: Znamená kontrolka nízké venkovní teploty, že musím použít zimní pneumatiky?

Odpověď: Ne, zimní pneumatiky nejsou nezbytné. Je to však připomínka, že nižší teplota může vést k nebezpečnějším jízdním podmínkám. Zimní pneumatiky poskytují lepší trakci a ovladatelnost v chladných a zledovatělých podmínkách, proto je dobré zvážit jejich použití, když teploty pravidelně klesají pod 7 °C.

Závěr

Přestože kontrolka nízké venkovní teploty hraje zejména informativní roli, je dobré mít na paměti rizika spojená s jízdou v chladnějším počasí a těmto podmínkám nejen přizpůsobit jízdu, ale zajistit, aby bylo auto do takového počasí připraveno.