AUTORIDE | Web o autech od autíčkářů

Červené kontrolky v autě: Co dělat, když zasvítí?

Publikováno
Článek byl automaticky přeložen z autoride.sk (link na originál)

Červené kontrolky na přístrojové desce, narozdíl od ostatních kontrolek, poukazují na závažný problém, který je nutno vyřešit okamžitě. Pokud se tedy někdy ocitneš v situaci, kdy zasvítí červená kontrolka, neignoruj ji!

Může jít o zataženou ruční brzdu, pootevřené dveře, ale také nízký tlak oleje či přehřívání motoru. V každém případě je však třeba odstavit auto na krajnici a pokud možno problém vyřešit. Každá minuta se počítá a nechceš-li riskovat poškození ať už motoru nebo jiných komponentů, je nutné jednat.

Obsah

Pokud se problém nedá vyřešit, případně nevíš jak na to, raději zavolej odborníka, ale v některých případech je nutné auto nejen odstavit stranou, ale také vypnout motor.

Kontrolka odstupu

Kontrolka odstupu

Kontrolka signalizuje malou vzdálenost od vozidla jedoucího vpředu. V takovém případě je třeba ihned zpomalit a udržovat si větší odstup.


Kontrolka airbagu

Kontrolka airbagu

Tato kontrolka signalizuje chybu v elektronice nebo v kontaktu airbagového systému. Může se stát, že airbagy při nárazu nevystřelí nebo vystřelí samovolně, proto doporučujeme (je-li to možné) deaktivovat airbagový systém a navštívit servis.


Kontrolka servisu

Kontrolka servisu

Může mít různé formy od klíče či různých hlášení. Může se jednat o plánovanou (nastavenou intervalovou) kontrolu, ale také neočekávanou poruchu a potřebu co nejdříve zajít do servisu.


Kontrolka systému Start-Stop

Kontrolka systému Start-Stop

Rozsvítí se v případě, že systém start-stop vypnul motor. Po stlačení spojky se motor nastartuje, při automatice je třeba uvolnit brzdový pedál.


Kontrolka akumulátoru

Kontrolka akumulátoru

Tuto kontrolku můžeš vidět při startování vozidla. Pokud zůstává svítit, na vině je buď porucha alternátoru nebo roztržen hnací řemen alternátoru. S takovou poruchou lze zajít do servisu pouze pokud ti neskape motor po vybití baterie. Mnohem lepší alternativou je však ihned zavolat odtahovku.


Kontrolka bezpečnostních pásů

Kontrolka bezpečnostních pásů

Rozsvícená kontrolka signalizuje nepřipoutaného pasažéra. Kromě toho tě na to upozorňuje i hlasité pípání.


Kontrolka otevření dveří / kufru / kapoty

Kontrolka otevření dveří / kufru / kapoty

Svítí v případě, že dveře, kufr nebo kapota není dobře zavřená.


Kontrolka brzd

Kontrolka brzd

V případě, že tato kontrolka svítí, zřejmě máš zataženou ruční brzdu nebo nedostatek brzdové kapaliny. Páku je třeba ihned uvolnit, pokud však kontrolka svítí i nadále, je třeba zastavit a zkontrolovat hladinu brzdové kapaliny, protože se může stát, že brzdy přestanou fungovat.


Kontrolka řízení

Kontrolka řízení

S touto kontrolkou se setkáš, pokud máš problém s posilovačem řízení. Porucha může být v elektrice nebo servo čerpadle. Jízda s takovým vozidlem je možná, avšak musíš se smířit se sníženým nebo nulovým účinkem posilovače řízení.


Kontrolka oleje

Kontrolka oleje

Svítí, pokud je hladina oleje pod minimální úrovní nebo tlak oleje není dostatečný. Znamená to nedostatečné mazání a v tomto případě je nutné přerušit jízdu a dolít motorový olej. Pokud je hladina oleje v normě nebo kontrolka zasvítí po dolití na požadovanou hranici, měl by si odstavit vozidlo a zavolat si odtahovku. V opačném případě riskuješ zadření motoru (jelikož může být poškozeno olejové čerpadlo).


Kontrolka limitu rychlosti (speed limiter)

Kontrolka limitu rychlosti (speed limiter)

Tato kontrolka se rozsvítí v případě překročení maximální nastavené rychlosti.


Kontrolka Adblue (aditiva)

Kontrolka Adblue (aditiva)

Kontrolka signalizuje nízkou hladinu aditiv AdBlue. Většinou se ke kontrolce zobrazí i informace o udávaném dojezdu a po vyčerpání aditiva už motor nenastartuješ.


Kontrolka chladicí kapaliny

Kontrolka chladicí kapaliny

Tato kontrolka se rozsvítí v případě, že je hladina chladicí kapaliny pod minimální úrovní nebo také pokud se motor přehřívá. Pokud se tak stane, měl bys zastavit a zkontrolovat hladinu chladicí kapaliny. V případě, že je třeba chladicí kapalinu dolít, můžeš tak učinit až po vychladnutí motoru na 60 stupňů (zhruba čtvrt hodina a více, v závislosti na venkovní teplotě).

Pokud nemáš po ruce chladící kapalinu či destilovanou vodu, můžeš nouzově použít i obyčejnou vodu (při větším množství je však třeba později navštívit servis). Únik chladicí kapaliny může způsobit poškozená vodní pumpa, prasklá hlava, netěsnosti v chladicím systému či prasklý chladič. Pokud chladicí kapalina neuniká, přehřívání motoru může zapříčinit i nefunkční spínač nebo ventilátor.

Souvicejíci článek - Červená kontrolka chladicí kapaliny: Na co upozorňuje? 🚨