Červené kontrolky v autě: Co dělat, když zasvítí?
Červené kontrolky na přístrojové desce, narozdíl od ostatních kontrolek, poukazují na závažný problém, který je nutno vyřešit okamžitě. Pokud se tedy někdy ocitneš v situaci, kdy zasvítí červená kontrolka, neignoruj ji!
Může jít o zataženou ruční brzdu, pootevřené dveře, ale také nízký tlak oleje či přehřívání motoru. V každém případě je však třeba odstavit auto na krajnici a pokud možno problém vyřešit. Každá minuta se počítá a nechceš-li riskovat poškození ať už motoru nebo jiných komponentů, je nutné jednat.
Pokud se problém nedá vyřešit, případně nevíš jak na to, raději zavolej odborníka, ale v některých případech je nutné auto nejen odstavit stranou, ale také vypnout motor.
Airbag vypnutý
Tato kontrolka je téměř identická jako kontrolka, která poukazuje na chybu v airbagech. Pokud je však symbol airbagu přeškrtnut (obsahuje "X"), upozorňuje na manuálně vypnuté airbagy. Při nárazu tak airbagy nebudou funkční.
Červená kontrolka trojúhelník s vykřičníkem
Tato kontrolka může svítit nebo blikat a často je doprovázena zvukovým varováním, přičemž se mohou rozsvítit i další kontrolky. Pozor! Bezodkladně odstav auto na krajnici a nepokračuj v jízdě.
Pravděpodobně se jedná o vážný problém, jako například nedostatek provozní kapaliny. V závislosti na problému budeš možná také nucen vypnout motor, například při nízkém tlaku oleje v případě spalovacího motoru. Pokud nedokážeš vyřešit problém na místě, raději zavolej odtahovku.
Kontrolka AdBlue
Kontrolka signalizuje nízkou hladinu aditiv AdBlue. Většinou se ke kontrolce zobrazí i informace o udávaném dojezdu a po vyčerpání aditiva už motor nenastartuješ.
Kontrolka airbagu
Tato kontrolka signalizuje chybu v elektronice nebo v kontaktu airbagového systému. Může se stát, že airbagy při nárazu nevystřelí nebo vystřelí samovolně, proto doporučujeme (je-li to možné) deaktivovat airbagový systém a navštívit servis.
Kontrolka akumulátoru Čtěte více
Tuto kontrolku můžeš vidět při startování vozidla. Pokud zůstává svítit, na vině je buď porucha alternátoru nebo roztržen hnací řemen alternátoru. S takovou poruchou lze zajít do servisu pouze pokud ti neskape motor po vybití baterie. Mnohem lepší alternativou je však ihned zavolat odtahovku.
Kontrolka bezpečnostních pásů
Rozsvícená kontrolka signalizuje nepřipoutaného pasažéra. Kromě toho tě na to upozorňuje i hlasité pípání.
Kontrolka brzd
V případě, že tato kontrolka svítí, zřejmě máš zataženou ruční brzdu nebo nedostatek brzdové kapaliny. Páku je třeba ihned uvolnit, pokud však kontrolka svítí i nadále, je třeba zastavit a zkontrolovat hladinu brzdové kapaliny, protože se může stát, že brzdy přestanou fungovat.
Kontrolka brzdových destiček Čtěte více
Tato kontrolka znamená problém s brzdovými destičkami nebo jejich nadměrné opotřebení. V každém případě doporučujeme okamžitou výměnu, protože brzdy nemusí mít dostatečný účinek.
Kontrolka chladicí kapaliny Čtěte více
Tato kontrolka se rozsvítí v případě, že je hladina chladicí kapaliny pod minimální úrovní nebo také pokud se motor přehřívá. Pokud se tak stane, měl bys zastavit a zkontrolovat hladinu chladicí kapaliny. V případě, že je třeba chladicí kapalinu dolít, můžeš tak učinit až po vychladnutí motoru na 60 stupňů (zhruba čtvrt hodina a více, v závislosti na venkovní teplotě).
Pokud nemáš po ruce chladící kapalinu či destilovanou vodu, můžeš nouzově použít i obyčejnou vodu (při větším množství je však třeba později navštívit servis). Únik chladicí kapaliny může způsobit poškozená vodní pumpa, prasklá hlava, netěsnosti v chladicím systému či prasklý chladič. Pokud chladicí kapalina neuniká, přehřívání motoru může zapříčinit i nefunkční spínač nebo ventilátor.
Kontrolka Front Assist
Tato kontrolka zasvítí, pokud systém Front Assist detekoval riziko kolize. V takovém případě je třeba okamžitě zabrzdit nebo se vyhnout překážce. Kontrolka Front Assist by měla přestat svítit jakmile riziko kolize pomine. Pokud však zůstává svítit i za běžných podmínek, zřejmě došlo k chybě a je třeba zajít do servisu.
Kontrolka kapoty
Svítí, pokud kapota není správně zavřená. Pokud kontrolka zůstává svítit i po správném zavření kapoty, kontaktuj autorizovaný servis.
Kontrolka klíče
Tato kontrolka může mít několik významů. Zasvítit může kvůli slabé baterii v klíči, vadné anténě přijímající signál z klíče nebo selhání v bezpečnostním systému vozidla. V případě vozidel s bezklíčovým startováním může upozorňovat řidiče na to, aby umístil klíč nedaleko zapalování z bezpečnostních důvodů.
Kontrolka kufru
Svítí, pokud kufr není správně zavřený. Pokud kontrolka zůstává svítit i po správném zavření kufru, kontaktuj autorizovaný servis.
Kontrolka limitu rychlosti (speed limiter)
Tato kontrolka se rozsvítí v případě překročení maximální nastavené rychlosti.
Kontrolka odstupu
Kontrolka signalizuje malou vzdálenost od vozidla jedoucího vpředu. V takovém případě je třeba ihned zpomalit a udržovat si větší odstup.
Kontrolka otevřených dveří
Tato kontrolka se rozsvítí v případě pootevřených nebo nedostatečně zavřených dveří.
Kontrolka řízení
S touto kontrolkou se setkáš, pokud máš problém s posilovačem řízení. Porucha může být v elektrice nebo servo čerpadle. Jízda s takovým vozidlem je možná, avšak musíš se smířit se sníženým nebo nulovým účinkem posilovače řízení.
Kontrolka servisu
Může mít různé formy od klíče či různých hlášení. Může se jednat o plánovanou (nastavenou intervalovou) kontrolu, ale také neočekávanou poruchu a potřebu co nejdříve zajít do servisu.
Kontrolka systému Start-Stop
Rozsvítí se v případě, že systém start-stop vypnul motor. Po stlačení spojky se motor nastartuje, při automatice je třeba uvolnit brzdový pedál.
Kontrolka tlaku oleje Čtěte více
Tato kontrolka upozorňuje na nedostatečný tlak oleje, jedním z důvodů může být příliš nízká hladina oleje. Vozidlo je třeba ihned odstavit a motor vypnout, protože mazání není dostatečné. Pokud je oleje dostatek nebo kontrolka svítí i po dolití, vypni motor a zavolej odtahovku. V opačném případě riskuješ zadření motoru, jelikož může být poškozeno olejové čerpadlo.