Kontrolka ESC: Co znamená a proč svítí?
Kontrolka ESC může signalizovat aktivitu systému ESC (z angličtiny Electronic Stability Control), jeho vypnutí nebo jeho poruchu. V případě, že kontrolka problikuje, systém elektronické stabilizační kontroly je aktivní, pokud kontrolka svítí, systém pravděpodobně nefunguje.
ESC je důležitým prvkem v moderní technologii automobilů a jeho poruchu není třeba ignorovat. V tomto článku si posvítíme na to, jak funguje systém elektronické stabilizační kontroly a co znamená když kontrolka ESC svítí či naopak problikuje.
Obsah
Co je ESC a jak funguje?
Systém ESC (elektronické stabilizační kontroly) pomáhá řidiči zvládnout kritické situace při řízení auta během toho, kdy by se vozidlo mohlo dostat do smyku. Tento systém sleduje rychlost kol, polohu volantu, zrychlení vozidla a další parametry, aby určil, zda je vozidlo v optimální pozici na silnici.
Systém ESC: Jak funguje systém elektronické stabilizační kontroly?
Když systém ESC zjistí ztrátu trakce, automaticky zpracuje informace z ABS a ze senzoru natočení volantu a následně přibrzďuje individuální levá/pravá zadní nebo levá/pravá přední kola automobilu.
Systém ABS: Věděl jsi, jak funguje ak čemu slouží?
Neděje se tak však jen při brzdění, ale i při zrychlování a průchodu přes zatáčku, čímž systém ESC udržuje vůz mimo smyk. Tento systém využívá kromě systému ABS i systém ASR.
Kontrolka ESC problikuje, jde o problém?
V případě blikající kontrolky ESC nejde o žádný problém, právě naopak. Blikání signalizuje aktivní systém. Zřejmě ses dostal do náročné jízdní situace a systém ESC zasáhl a stabilizoval vůz.
V náročných jízdních situacích jako jsou například prudké zatáčky či prudké brzdění může tato kontrolka problikovat a následně svítit. Systém ESC v takovém případě zasahuje do řízení aby auto stabilizoval. Pokud systém funguje správně, kontrolka zhasne hned poté, co se auto stabilizuje.
Kontrolka ESC stále svítí, co s tím?
Pokud kontrolka nesvítí jen při náročných jízdních podmínkách a v případě rizika smyku, mohly nastat následující situace:
Systém ESC si vypnul pomocí tlačítka (s ikonkou ve tvaru kontrolky a nápisem OFF pod ní) nebo přes rozhraní na přístrojové desce
Došlo k poruše samotného ESC systému
Došlo k poruše snímače, respektive poruše elektroniky
Některá auta neumožňují vypnutí systému ESC, ale pokud takovou možnost máš, rozsvícená kontrolka může signalizovat úmyslné vypnutí elektronického stabilizačního systému.
Doporučujeme proto vyzkoušet vypnout/zapnout systém ESC. Pokud se při vypnutí či zapnutí s kontrolkou nic neděje a stále svítí, půjde o jednu ze zmiňovaných poruch.
Kontrolky v autě. Co znamenají jednotlivé kontrolky?
Tyto poruchy však nelze vyřešit svépomocí, jelikož v obou případech je třeba provést diagnostiku vozidla. Nejlépe tedy uděláš, pokud s autem zajedeš ihned do servisu.
Označení elektronického stabilizačního systému
Výrobci aut používají při označení elektronického stabilizačního systému různé zkratky, ale princip fungování těchto systémů je stejný. V případě tohoto systému se můžeš setkat s označeními:
ESC (Electronic Stability Control) - obecné označení elektronického stabilizačního systému, ale používá jej Škoda, Fiat, Hyundai, Tesla, Luxgen a Proton
ESP (Electronic Stability Program) – označení používá Audi, Chrysler, Dodge, Hyundai, Jeep, Kia, Mercedes-Benz, Saab, Suzuki, Lamborghini a Smart
ESP (Electronic Stabilization Program) - označení používá Volkswagen (zkratka je stejná jako předešlá, menší rozdíl je jen v celém názvu)
VDC (Vehicle Dynamic Control) - označení používá Subaru, Nissan a Infiniti
DSC (Dynamic Stability Control) - označení používá Aston Martin, BMW, Jaguar, Land Rover, Mazda a Mini
VSA (Vehicle Stability Assist) - označení používá Acura a Honda
VSC (Vehicle Stability Control) - označení používá Lexus a Toyota
VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management) - označení používá Lexus a Toyota
ASC (Active Stability Control) - označení používá Jaguar a Mitsubishi
DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) - označení používá Volvo
PSM (Porsche Stability Management) - označení, jak již z názvu vyplývá, používá Porsche
M-ASTC (Mitsubishi Active Skid and Traction Control) - označení používá Mitsubishi
StabiliTrak - označení používá Buick, Cadillac, Chevrolet (většina modelů), GMC, Pontiac, Saturn, Isuzu a Hummer
AdvanceTrac - označení používá Ford, Lincoln a Mercury
Active Handling - označení používá Chevrolet (Corvette)
Někteří výrobci používají několik označení, neboť označení se nemusí vztahovat na celou značku, ale na konkrétní model.
Různý tvar kontrolky ESC
Stejně jako označení systému ESC může i tato kontrolka mít rozdílný tvar v závislosti na výrobci a konkrétním modelu. Kromě tvaru kontrolky na hlavním obrázku (vyšší) se můžeš setkat is následujícím tvarem kontrolky, která má tvar trojúhelníku s vykřičníkem v téměř úplném kruhu.
Některé modely mají identický tvar kontrolky ESP a ESC. Jde o to, že tyto systémy jsou v podstatě identické, rozdíl je jen v názvu.
Kontrolka ESP: Co znamená a proč svítí?
Kontrolka znázorňující vypnutý ESC systém
Tato kontrolka může znázorňovat vypnutý ESC nebo kontrolu trakce, v závislosti na modelu a výrobci. Pokud tvé vozidlo umožňuje vypnutí systému, tlačítko může mít stejný tvar jako tato kontrolka.
Často kladené otázky o kontrolce ESC
Otázka 1: Mohu jezdit s rozsvícenou kontrolkou ESC?
Ano, můžeš, ale je třeba co nejdříve zjistit příčinu rozsvícení kontrolky a problém vyřešit, tedy pokud jsi systém ESC úmyslně nevypnul. Jízda s rozsvícenou kontrolkou ESC může znamenat horší ovladatelnost vozidla, což může vést k nebezpečným situacím na silnici.
Pokud tedy kontrolka ESC svítí, jezdi opatrně, obzvláště na kluzkých površích, vyhni se prudkým průjezdům zatáčkami či prudkému brzdění.
Otázka 2: Může se kontrolka ESC rozsvítit i tehdy, není-li problém se systémem ESC?
Ano, kontrolka se může rozsvítit i tehdy, není-li problém v samotném elektronickém stabilizačním systému. Příčiny mohou být různé, například chyba v elektrickém systému nebo problém se senzorem. V takovém případě je třeba udělat autodiagnostiku a odstranit příčinu.
Závěr
Rozsvícenou kontrolku ESC není třeba ignorovat, tedy pokud se nejedná o úmyslně vypnutí elektronického stabilizačního systému. Tento systém musí mít od 1. listopadu 2011 podle nařízení Evropské komise povinně nainstalován každý nově homologovaný automobil. Od roku 2014 musí být tímto systémem vybaven každý nově prodávaný automobil v EU.