AUTORIDE

Kontrolka ESC: Co znamená a proč svítí?

Kontrolka ESC
Pod kapotou
Publikováno Článek přeložený s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Kontrolka ESC může signalizovat aktivitu systému ESC (z angličtiny Electronic Stability Control), jeho vypnutí nebo jeho poruchu. V případě, že kontrolka problikuje, systém elektronické stabilizační kontroly je aktivní, pokud kontrolka svítí, systém pravděpodobně nefunguje.

ESC je důležitým prvkem v moderní technologii automobilů a jeho poruchu není třeba ignorovat. V tomto článku si posvítíme na to, jak funguje systém elektronické stabilizační kontroly a co znamená když kontrolka ESC svítí či naopak problikuje.

Obsah

Co je ESC a jak funguje?

Systém ESC (elektronické stabilizační kontroly) pomáhá řidiči zvládnout kritické situace při řízení auta během toho, kdy by se vozidlo mohlo dostat do smyku. Tento systém sleduje rychlost kol, polohu volantu, zrychlení vozidla a další parametry, aby určil, zda je vozidlo v optimální pozici na silnici.

Když systém ESC zjistí ztrátu trakce, automaticky zpracuje informace z ABS a ze senzoru natočení volantu a následně přibrzďuje individuální levá/pravá zadní nebo levá/pravá přední kola automobilu.

Neděje se tak však jen při brzdění, ale i při zrychlování a průchodu přes zatáčku, čímž systém ESC udržuje vůz mimo smyk. Tento systém využívá kromě systému ABS i systém ASR.

Kontrolka ESC problikuje, jde o problém?

V případě blikající kontrolky ESC nejde o žádný problém, právě naopak. Blikání signalizuje aktivní systém. Zřejmě ses dostal do náročné jízdní situace a systém ESC zasáhl a stabilizoval vůz.

V náročných jízdních situacích jako jsou například prudké zatáčky či prudké brzdění může tato kontrolka problikovat a následně svítit. Systém ESC v takovém případě zasahuje do řízení aby auto stabilizoval. Pokud systém funguje správně, kontrolka zhasne hned poté, co se auto stabilizuje.

Kontrolka ESC stále svítí, co s tím?

Kontrolka ESC / ESP / VDC

Pokud kontrolka nesvítí jen při náročných jízdních podmínkách a v případě rizika smyku, mohly nastat následující situace:

  • Systém ESC si vypnul pomocí tlačítka (s ikonkou ve tvaru kontrolky a nápisem OFF pod ní) nebo přes rozhraní na přístrojové desce

  • Došlo k poruše samotného ESC systému

  • Došlo k poruše snímače, respektive poruše elektroniky

Některá auta neumožňují vypnutí systému ESC, ale pokud takovou možnost máš, rozsvícená kontrolka může signalizovat úmyslné vypnutí elektronického stabilizačního systému.

Doporučujeme proto vyzkoušet vypnout/zapnout systém ESC. Pokud se při vypnutí či zapnutí s kontrolkou nic neděje a stále svítí, půjde o jednu ze zmiňovaných poruch.

Tyto poruchy však nelze vyřešit svépomocí, jelikož v obou případech je třeba provést diagnostiku vozidla. Nejlépe tedy uděláš, pokud s autem zajedeš ihned do servisu.

Označení elektronického stabilizačního systému

Výrobci aut používají při označení elektronického stabilizačního systému různé zkratky, ale princip fungování těchto systémů je stejný. V případě tohoto systému se můžeš setkat s označeními:

  • ESC (Electronic Stability Control) - obecné označení elektronického stabilizačního systému, ale používá jej Škoda, Fiat, Hyundai, Tesla, Luxgen a Proton

  • ESP (Electronic Stability Program) – označení používá Audi, Chrysler, Dodge, Hyundai, Jeep, Kia, Mercedes-Benz, Saab, Suzuki, Lamborghini a Smart

  • ESP (Electronic Stabilization Program) - označení používá Volkswagen (zkratka je stejná jako předešlá, menší rozdíl je jen v celém názvu)

  • VDC (Vehicle Dynamic Control) - označení používá Subaru, Nissan a Infiniti

  • DSC (Dynamic Stability Control) - označení používá Aston Martin, BMW, Jaguar, Land Rover, Mazda a Mini

  • VSA (Vehicle Stability Assist) - označení používá Acura a Honda

  • VSC (Vehicle Stability Control) - označení používá Lexus a Toyota

  • VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management) - označení používá Lexus a Toyota

  • ASC (Active Stability Control) - označení používá Jaguar a Mitsubishi

  • DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) - označení používá Volvo

  • PSM (Porsche Stability Management) - označení, jak již z názvu vyplývá, používá Porsche

  • M-ASTC (Mitsubishi Active Skid and Traction Control) - označení používá Mitsubishi

  • StabiliTrak - označení používá Buick, Cadillac, Chevrolet (většina modelů), GMC, Pontiac, Saturn, Isuzu a Hummer

  • AdvanceTrac - označení používá Ford, Lincoln a Mercury

  • Active Handling - označení používá Chevrolet (Corvette)

Někteří výrobci používají několik označení, neboť označení se nemusí vztahovat na celou značku, ale na konkrétní model.

Různý tvar kontrolky ESC

Stejně jako označení systému ESC může i tato kontrolka mít rozdílný tvar v závislosti na výrobci a konkrétním modelu. Kromě tvaru kontrolky na hlavním obrázku (vyšší) se můžeš setkat is následujícím tvarem kontrolky, která má tvar trojúhelníku s vykřičníkem v téměř úplném kruhu.

Kontrolka ESC / VDC / DSC

Některé modely mají identický tvar kontrolky ESP a ESC. Jde o to, že tyto systémy jsou v podstatě identické, rozdíl je jen v názvu.

Kontrolka znázorňující vypnutý ESC systém

Kontrolka ESC/VDC OFF

Tato kontrolka může znázorňovat vypnutý ESC nebo kontrolu trakce, v závislosti na modelu a výrobci. Pokud tvé vozidlo umožňuje vypnutí systému, tlačítko může mít stejný tvar jako tato kontrolka.

Často kladené otázky o kontrolce ESC

Otázka 1: Mohu jezdit s rozsvícenou kontrolkou ESC?

Ano, můžeš, ale je třeba co nejdříve zjistit příčinu rozsvícení kontrolky a problém vyřešit, tedy pokud jsi systém ESC úmyslně nevypnul. Jízda s rozsvícenou kontrolkou ESC může znamenat horší ovladatelnost vozidla, což může vést k nebezpečným situacím na silnici.

Pokud tedy kontrolka ESC svítí, jezdi opatrně, obzvláště na kluzkých površích, vyhni se prudkým průjezdům zatáčkami či prudkému brzdění.

Otázka 2: Může se kontrolka ESC rozsvítit i tehdy, není-li problém se systémem ESC?

Ano, kontrolka se může rozsvítit i tehdy, není-li problém v samotném elektronickém stabilizačním systému. Příčiny mohou být různé, například chyba v elektrickém systému nebo problém se senzorem. V takovém případě je třeba udělat autodiagnostiku a odstranit příčinu.

Závěr

Rozsvícenou kontrolku ESC není třeba ignorovat, tedy pokud se nejedná o úmyslně vypnutí elektronického stabilizačního systému. Tento systém musí mít od 1. listopadu 2011 podle nařízení Evropské komise povinně nainstalován každý nově homologovaný automobil. Od roku 2014 musí být tímto systémem vybaven každý nově prodávaný automobil v EU.

Video porovnání se zapnutým a vypnutým ESC na VW Golf Sportwagen