AUTORIDE

Protiblokovací brzdový systém (ABS)

Kontrolka ABS
Pod kapotou
Publikováno Článek přeložený s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Protiblokovací brzdový systém (ABS - Anti-lock braking system) je bezpečnostní prvek v motorových vozidlech, který zabraňuje zablokování kol během brzdění.

ABS pomáhá řidiči překonat náročné situace a udržet trakci s povrchem vozovky, zejména při brždění na kluzkém povrchu či nouzovém (prudkém) brždění. Protiblokovací brzdový systém má za cíl zlepšit bezpečnost vozidla snížením šance na smyk a ztráty kontroly.

Obsah

Historie ABS ve zkratce

Koncepce protiblokovacího brzdového systému pochází z 20. let 20. století, kdy francouzský automobilový inženýr Gabriel Voisin vyvinul mechanický systém pro udržení rotace kol při brzdění. Avšak až v 60. letech 20. století poprvé představila ABS pro letadla britská společnost Dunlop.

V roce 1966 vyvinul americký dodavatel automobilového průmyslu Bendix Corporation čtyřkolový elektronický ABS pro automobily, který byl poprvé nainstalován na Ford Thunderbird v roce 1969.

V průběhu let se technologie ABS neustále zdokonalovala a stala se standardní součástí většiny vozů. Například ve Spojených státech se ABS stalo povinné pro všechna nová osobní auta v roce 2000 a v Evropské unii se stalo povinné pro všechna nová auta v roce 2004.

Komponenty systému ABS

Některé z následujících komponent jsou součástí vozidla a ne nutně protiblokovacího brzdového systému. Tento systém je však pro svou funkci aktivně využívá. ABS se tedy obvykle skládá z následujících komponentů:

  • Snímače rychlosti kol: Tyto snímače monitorují rychlost otáčení každého kola a odesílají tyto informace do řídící jednotky ABS.

  • Řídicí jednotka ABS: Tato elektronická jednotka zpracovává informace přijaté ze snímačů rychlosti kol a určuje, kdy dojde k zablokování kol. Potom vysílá signály pro příslušnou modulaci brzdného tlaku.

  • Ventily: Jsou umístěny v brzdovém potrubí a jsou zodpovědné za regulaci brzdného tlaku aplikovaného na každé kolo. Mohou zvyšovat, udržovat nebo snižovat tlak podle pokynů řídicí jednotky ABS.

  • Čerpadlo: Čerpadlo pomáhá obnovit brzdný tlak v brzdovém potrubí, když jej ventily uvolní.

  • Brzdový systém: ABS funguje ve spojení se stávajícím brzdovým systémem vozidla, který sestává z komponentů jako brzdový pedál, hlavní válec, brzdová vedení, třmeny a brzdové plotýnky nebo čelisti.

Jak funguje ABS

Když řidič stlačí brzdový pedál aby zabrzdil, snímače rychlosti kol zaznamenají jakékoli náhlé snížení rychlosti kol, které by mohlo naznačovat zablokování kol.

Pokud se potvrdí riziko zablokování kol, řídicí jednotka ABS zasáhne a to tak, že upraví brzdný tlak prostřednictvím ventilů. Díky této modulaci se dosáhne optimálního brzdného tlaku potřebného k zabránění zablokování kol a zároveň tak účinné brzdění.

Brzdový pedál v autě

Proces modulace probíhá v sérii rychlých pulzací, které může řidič pociťovat jako tzv. kopání brzdového pedálu (pulzující pocit). Není třeba se toho leknout, tyto pulzace jsou normální součástí činnosti ABS a naznačují, že protiblokovací brzdový systém funguje správně.

Výhody systému ABS

Mokrá vozovka

Protiblokovací brzdový systém nabízí několik výhod, včetně:

  • Lepší ovládání: Tím, že ABS zabraňuje zablokování kol, umožňuje řidiči udržet kontrolu nad řízením během prudkého brzdění, což může zabránit kolizí či ztrátě kontroly nad vozidlem.

  • Kratší brzdná dráha: Protiblokovací brzdový systém pomáhá zkrátit brzdnou dráhu na mokrém nebo kluzkém povrchu tím, že zabrání zablokování kol a udrží trakci.

  • Snížené riziko smyku: Modulací brzdného tlaku snižuje ABS pravděpodobnost smyku při náhlém nebo prudkém brzdění.

  • Lepší stabilita vozidla: ABS pomáhá udržovat stabilitu vozidla při brzdění, což se sejde zejména v nouzových situacích nebo při jízdě na kluzkém povrchu.

Omezení systému ABS

Kontrolky na přístrojové desce

Zatímco ABS poskytuje významné bezpečnostní výhody, není bez omezení. Řidiči by si měli uvědomit, že ABS ne vždy vede ke kratší brzdné dráze, zejména na sypkých nebo nerovných površích, jako je štěrk nebo sníh.

Kromě toho protiblokovací brzdový systém nedokáže kompenzovat špatné jízdní návyky nebo nebezpečnou rychlost. Řidič by měl vždy dodržovat bezpečnou vzdálenost, jezdit přiměřenou rychlostí a být opatrný v nepříznivých povětrnostních podmínkách.

Kontrola trakce a ESC

Zatímco protiblokovací brzdový systém se primárně zaměřuje na zabránění zablokování kol při brzdění, moderní vozidla často obsahují dodatečné bezpečnostní systémy, jako je kontrola trakce a elektronická kontrola stability (ESC). Tyto systémy spolupracují s ABS a poskytují tak dodatečné zvýšení bezpečnosti a stability vozidla.

Kontrola trakce pomáhá předcházet protáčení kol při akceleraci, zejména na kluzkém povrchu. Když systém zaznamená ztrátu trakce, sníží výkon motoru nebo přibrzdí prokluzující kola, čímž pomůže vozidlu udržet přilnavost a vyhnout se smyku. Kontrola trakce se proto hodí při jízdě v mokrých, zledovatělých nebo zasněžených podmínkách.

Cesta v horách

Elektronická kontrola stability (ESC) monitoruje směr vozidla a porovnává jej se zamýšleným směrem řidiče, jak ukazuje úhel natočení volantu. Pokud systém zjistí nesrovnalost mezi těmito dvěma parametry, začne brzdit jednotlivá kola nebo snižovat výkon motoru, aby se vozidlo vrátilo na zamýšlenou dráhu.

Systém ESC se tedy hodí v případě, kdy vozidlu hrozí smyk nebo převrácení, například při náhlých vyhýbacích manévrech nebo při průjezdu zatáčkami při vysokých rychlostech.

Proč je ABS v F1 zakázán?

Zajímavostí, kterou jsi možná nevěděl o systému ABS, je jeho zákaz v závodě Formule 1. Začátkem devadesátých let několik týmů Formule 1 experimentovalo se systémy ABS ve svých závodních autech s cílem získat konkurenční výhodu na trati.

Obavy ze zvýšené složitosti a hmotnosti automobilů, jakož iz potenciálu nespravedlivých výhod však vedly Mezinárodní automobilovou federaci (FIA) k zákazu ABS ve Formuli 1 v roce 1993. Zákaz platí dodnes a týká se také kontroly trakce.

Řízení vozidla vybaveného těmito systémy totiž podle federace vyžaduje méně dovedností. Tento zákaz je však ukázkou toho, že ve světě motoristického sportu je výkon přednější před bezpečností.

FAQ - Otázky a odpovědi o ABS

Zkracuje systém ABS brzdnou dráhu za každých podmínek?

Odpověď: Zatímco protiblokovací brzdový systém může pomoci zkrátit brzdnou dráhu na mokrém nebo kluzkém povrchu, nemusí vždy vést ke zkrácení brzdné dráhy na sypkých nebo nerovných površích, jako je štěrk či sníh. Primární funkcí ABS je zabránit zablokování kol a udržet kontrolu nad řízením během prudkého brzdění.

Mohu stále používat brzdy, pokud svítí kontrolka ABS?

Kontrolka ABS
Kontrolka ABS / © Martin Milo, All rights reserved.

Odpověď: Pokud se rozsvítí výstražná kontrolka ABS, obvykle to znamená problém se systémem. Ve většině případů však bude klasický brzdový systém vozidla stále fungovat, díky čemuž dokážeš bezpečně zastavit vozidlo.

Tento systém je jedním z hlavních prvků bezpečnosti, a proto je nezbytné problém co nejdříve opravit.

Může ABS způsobit kopání brzdového pedálu?

Odpověď: Ano, když protiblokovací brzdový systém aktivně brání zablokování kol, rychle moduluje brzdný tlak, což může způsobit kopání brzdového pedálu (pocit pulzování). Je to normální součást činnosti systému ABS a signalizuje, že funguje správně.

Je možné dodatečně namontovat ABS na starší vozidlo, které ho nemá?

Odpověď: Dodatečná montáž ABS na vozidlo, které jím původně nebylo vybaveno, může být složitý a nákladný proces, který často zahrnuje značné úpravy brzdového systému a instalaci dalších komponentů. I když je to technicky možné, obecně se to nedoporučuje kvůli nákladům, složitosti a možným komplikacím během procesu montáže.

Závěr

Na závěr lze říci, že protiblokovací brzdový systém je základním bezpečnostním prvkem moderních vozidel, který zlepšuje ovládání řízení a snižuje riziko smyku či ztráty kontroly nad vozidlem.

Rozdíl mezi zapnutým a vypnutým ABS