AUTORIDE

Diesel nebo benzín: Podívejme se na rozdíly a porovnejme jejich výhody a nevýhody

Motor
Pod kapotou
Publikováno Článek přeložený s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Diesel nebo benzín? Toto téma snad nikdy neomrzí. Každý den, co si člověk otevře nějaké automobilové fórum, setká se s dotazy typu - diesel nebo benzín, benzin vs diesel, diesel vs benzin a naše oblíbená otázka "je lepší diesel nebo benzín"?

Samozřejmě tato témata jsou velmi oblíbená a mnoho uživatelů se rozhodne poradit nebo alespoň vyzvednout klady jednoho a druhého typu motoru. Po krátké diskusi však vždy následuje výměna názorů a bouřlivá komunikace se spoustou nadávek a urážek, která končí větami, že diesel patří do traktorů a benzín do sekaček.

Obsah

Dost však bylo zbytečných řečí, pojďme si říct něco o těchto dvou motorech, porovnat jejich výhody, nevýhody, ale také náklady na údržbu a vše ostatní a rozhodnout o tom zda je lepší diesel nebo benzín.

Úvod

Jsou jen dvě skupiny lidí. Jedna skupina si nedá dopustit na dieselový motor a druhá zase na benzínový motor. Dieseláci si pochvalují zejména nízkou spotřebu a zátah v nízkých otáčkách. Benzínoví nadšenci zase vyšší výkon rozložen rovnoměrně v celém spektru otáček a také možnost točit motor do vysokých otáček.

V 90. letech byla volba jednoznačná. Ten, kdo chtěl jezdit pomalu a na spotřebu, zvolil diesel a ten kdo od auta vyžadoval dynamiku, aniž by se díval na spotřebu, sáhl po autě s benzínovým motorem.

Dnes je však doba úplně jiná a určit, zda je lepší diesel nebo benzin, není vůbec lehké, ale ne nemožné. Pojďme se však nejprve podívat na tři základní rozdíly dieselového motoru a benzinového motoru.

Diesel vs benzin

Jiskra vs stisk:

Spalování směsi v hlavě válců

Základním rozdílem obou těchto motorů je způsob zapálení směsi. Samozřejmě berme to tak, že se bavíme čistě jen o automobilových motorech, u nichž v 99% případů platí, že benzínový motor se rovná zážehový a dieselový motor se rovná vznětový motor.

Benzínový motor totiž ne vždy musí být zážehový. Dobrým příkladem jsou například benzinové motory od Mazdy nazývané jako Skyactiv-X nebo i jiné benzinové motory, označované zkratkou HCCI (Homogenous Charge Compression Ignition), což znamená, že směs ve spalovací komoře je homogenní ak jejímu vznícení dochází díky vysoké teplotě, která vzniká při kompresi.

V drtivé většině případů je ale benzinový motor zážehový, což znamená, že směs paliva a vzduchu je zapalována pomocí jiskry ze zapalovací svíčky.

Dieselový motor také ne vždy musí být jen vznětový motor. Diesel, respektive naftu, může totiž spalovat například i Stirlingův motor či žárový motor, označovaný také jako semidiesel či polodiesel. U automobilových motorů však v drtivé většině platí, jak jsem již zmiňoval, že dieselový motor je zároveň i vznětový motor.

A jak už asi všichni dobře víme, vznětový motor zapaluje směs paliva a vzduchu působením vysoké teploty vzduchu stlačeného ve spalovacím prostoru.

Regulace výkonu:

Škrticí klapka

Dalším rozdílem mezi těmito dvěma motory je způsob regulace výkonu. U benzinového motoru probíhá regulace výkonu nejčastěji pomocí škrtící klapky. Plynový pedál je buď elektronicky nebo pomocí lanka spojen se škrtící klapkoumotoru. Pokud plynový pedál stlačíš, klapka se otevře a do motoru putuje více vzduchu.

Tímto způsobem se reguluje množství nasávaného vzduchu, podle čehož řídicí jednotka motoru přizpůsobí dávku paliva. Regulace výkonu benzinového motoru však nemusí probíhat jen pomocí škrtící klapky. Některé benzinové motory jsou vybaveny technologií variabilního časování a zdvihu ventilů, která dokáže nahradit funkci škrtící klapky.

Dieselové motory však ve většině případů nejsou vybaveny škrtící klapkou a tak je regulace výkonu motoru ovlivňována množstvím vstříknutého paliva. Sešlápnutím plynového pedálu tak ovlivňujeme množství vstříknutého paliva a tedy i otáčky motoru.

Škrtící klapka u dieselových motorů primárně slouží k lepší regulaci podtlaku v sání, efektivnější funkci EGR ventilu a hladší vypínání motoru.

Palivo vs vzduch:

Určitě jsi už u nás nebo někde jinde četl, že ideální součinitel přebytku vzduchua paliva je 14,7 ku 1 což se rovnástechiometrické směsi. To znamená, že 14,7 kilogramů vzduchu je zapotřebí pro dokonalé spálení 1 kilogramu paliva.

U běžných atmosférických benzinových motorů udržuje řídicí jednotka součinitel přebytku vzduchu přibližně mezi 12:1 až 17:1. Turbobenzinové motory však mohou jít i na nižší poměr. Toto však platí jen u benzinových motorů.

Dieselové motory dokáží fungovat s mnohem širším součinitelem přebytku vzduchu, což je právě důvod, proč lze výkon vznětového motoru regulovat množstvím vstříknutého paliva při stejném množství vzduchu, jak jsme již zmínili v předchozím bodě.

U dieselových motorů může být tento poměr mezi 16:1 až 70:1, což znamená, že na stejný objem vzduchu lze vstříknout mnohem méně paliva než u benzinového motoru. Právě díky tomu dosahují dieselové motory své magické, nízké spotřeby paliva.

Toto jsou tři základní rozdíly mezi benzinovým a dieselovým motorem. Který z nich je však lepší? Je lepší diesel nebo benzín? Pojďme si je porovnat a říct něco o jejich výhodách a nevýhodách.

Diesel nebo benzín?

Dynamika a výkon:

3D model fungujícího motoru V8. Piesty a iné mechanické části jsou v pohybu.

Jak jsem již zmiňoval, v 90. letech byla volba velmi jednoduchá, kdo chtěl dynamiku, musel jednoduše sáhnout po autě s benzinovým motorem. V dnešní době přeplňování a přímého vstřikování je však volba složitější. Dieselové motory vynikají razantním zátahem již ve velmi nízkých otáčkách díky vysokému točivému momentu, ale ve vyšších už nemají tolik sil jako jejich benzinové sourozence.

Vývoj benzinových motorů však také nestojí na místě. Technologie přeplňování a variabilního časování ventilů jsou téměř samozřejmostí. V minulosti byly za benzinové motory, které takříkajíc táhly od spodu označovány ty motory, které měly razantní nástup výkonu přibližně od 2500 ot/min. Dnes se však benzinové motory v zátahu v nízkých otáčkách dokáží rovnat dieselovým.

V každém případě je však jasné, že porovnáme-li dva motory stejného objemu, vybavené stejnou technologií, bude jasným vítězem z hlediska dynamiky a výkonu benzinový motor.

Zvuk a kultura chodu:

I když se zvukový projev a kultura chodu dieselových motorů neustále zlepšuje, stále je zde ve srovnání s benzinovými motory značný rozdíl. Dieselový motor prostě nikdy nebude tak kultivován jako benzínový a nikdy nebude mít ani stejný zvuk. Záleží-li ti tedy především na zvuku a kultivovaném chodu, je benzín jasnou volbou.

Benzin na sprint a nafta na maraton:

Mustang na sprintu

Tato sice otřepaná věta v sobě skrývá mnohé pravdivé informace. Jednoduše řečeno, vypovídá o tom, do jakých situací se hodí auto s dieselovým motorem a auto s benzinovým motorem. Při rozhodování mezi dieselovým a benzinovým autem bys měl v první řadě brát v úvahu to, kam jezdíš, respektive jak dlouhé jsou tvé trasy. Proč?

Benzínový motor se jednoduše zahřeje mnohem rychleji než dieselový, což je důležité nejen z hlediska komfortu a spotřeby paliva. Během toho, jak je motor studený, respektive během toho, jak není zahřátý na svou provozní teplotu, stoupá opotřebování pohyblivých částí motoru. Krátké jízdy, během kterých se motor nestihne zahřát mu tedy moc neprospívají.

Právě z tohoto důvodu je na krátké trasy lepší benzinový motor a dieselový zase na delší trasy, kde se jeho výhoda odrazí na nižší spotřebě paliva.

Spotřeba paliva:

Tankování paliva

O tom, jestli má menší spotřebu diesel nebo benzín snad ani nemusíme psát. Pokud je tvou jedinou starostí spotřeba paliva, rozhodně sáhni po dieselovém motoru. I když moderní benzinové turbomotory dosahují na papírech krásné spotřeby, která se přibližuje spotřebě dieselových motorů, realita je úplně jiná.

Stejně tak spotřeba udávaná výrobcem je jen cár papíru, který s reálnou spotřebou během provozu auta nemá nic společného. Pravdou však je, že moderní benzinové turbomotory dokáží jezdit i za velmi málo paliva, ale řidič musí být obezřetný a jízda defenzivní.

Pokud tímto motorem začne člověk šlapat na krk, dokáže spotřeba benzínu vyletět i na dvouciferná čísla. U dieselových motorů není spotřeba paliva až tak náchylná ke stylu jízdy. Totéž, i když v menším měřítku, platí o vysokoobjemných atmosférických motorech, které nejsou při větším zatížení až tak náchylné ke spotřebě.

Pokud ovšem jezdíš dlouhé trasy a často po dálnici, určitě se ti dieselový motor vyplatí, alespoň z hlediska nižší spotřeby a tedy i nižších nákladů na cestu. Kromě stylu jízdy rozhoduje o spotřebě paliva i hmotnost automobilu. Právě proto se do těžkých automobilů doporučují více dieselové agregáty, které jsou méně náchylné ke spotřebě paliva.

Cena:

Porovnáme-li ceny automobilů s dieselovým motorem a ceny automobilů s benzinovým motorem, uvidíme, že auta s dieselovým motorem jsou v porovnání s těmi benzinovými dražší. Někdy tento rozdíl cen tvoří jen pár stovek, jindy několik tisíc.

V každém případě je tomu tak iu ojetých vozů, kde si auta s dieselovými motory drží vyšší cenu než ta s benzinovými motory.

Spolehlivost a údržba:

Oprava motoru

V tomto případě platí staré dobré pravidlo, že co v motoru není, to se nemůže pokazit. Pokud porovnáme nějaký atmosférický benzínový motor s vícebodovým vstřikováním s přeplňovaným dieselovým motorem vybaveným přímým vstřikováním paliva, odpověď je jasná. Benzínový motor je podstatně konstrukčně jednodušší, což znamená, že ve většině případů budou náklady na servis a údržbu nižší než v případě dieselového motoru.

Porovnáme-li však moderní přeplňované benzinové motory vybavené přímým vstřikováním s dieselovými motory, rozdíl není až tak velký. Jednoduše řečeno, všechny moderní motory jsou velmi složité a aby toho nebylo málo, jsou prošpikovány elektronikou. Ve prospěch benzinových motorů však stále hraje absence filtru pevných částic, který jak všichni dobře víme, není zrovna nejspolehlivější, ale ani nejlevnějším autodílem.

DPF

Koneckonců to znamená, že ve většině případů jsou náklady na údržbu a servis benzinového motoru menší, než náklady na údržbu a servis dieselového motoru.

Je tedy lepší diesel nebo benzín?

Těžko říct, oba jsou i lepší, i horší. Všechno totiž závisí na tom, na co budeš auto využívat a co od auta čekáš. Jako pomocníkem při rozhodování ti mezi těmito dvěma motory poslouží výše zmíněné body, takže zvaž všechny pro a proti a rozhodni se sám pro svého favorita.

Avšak před tím, než tento článek ukončíme, shrňme si výhody a nevýhody obou motorů.

Výhody a nevýhody dieselového motoru:

Průřez dieselového V8 motoru

Dieselové motory jsou konstrukčně složitější než benzinové motory, ale jejich výkon je nižší, hlavně z důvodu spalování jiného paliva. Při použití stejné technologie a objemu motoru je tedy výkon benzinového motoru vždy vyšší. Výhodou dieselových motorů je však nižší spotřeba a delší životnost.

Tyto motory jsou vhodné pro delší trasy a ne pro krátké potulování se městem, protože doba, která je potřebná pro zahřátí motoru na provozní teplotu, je mnohem delší než doba, po kterou se benzinový motor zahřeje na správnou provozní teplotu.

Výhody a nevýhody benzinového motoru:

Benzínový motor

Benzínový motor má ve srovnání se vznětovým motorem jednodušší konstrukci, což znamená že i jeho výroba je méně nákladná a tak jsou automobily vybaveny benzinovým motorem obvykle levnější než automobily vybavené dieselovým motorem. Kromě toho je benzínový motor v porovnání se dieselovým (za použití stejných technologií) podstatně výkonnější.

Tyto motory jsou také vhodnější pro krátké trasy a zimní období. Je to hlavně z důvodu, že čas, který potřebují k dosažení provozní teploty, je mnohem nižší než u dieselového motoru. Hlavní nevýhodou benzinových motorů je jejich vyšší spotřeba paliva, která je náchylnější ke stylu jízdy.

Věříme, že se ti článek líbil a že ses dozvěděl jestli je pro tebe lepší diesel nebo benzín. V případě, že bys měl nějaké připomínky či nápady, neváhej a napiš nám to do komentu a my velmi rádi článek doplníme a hodnotné informace. Také máš-li nějaký nápad na podobný či jiný zajímavý článek, o kterém by sis rád přečetl, neváhej nás kontaktovat.