Filtr pevných částic: Co to je a jak funguje?
Filtr pevných částic (DPF - Diesel Particulate Filter) je zařízení určené k odstraňování sazí a pevných částic z výfukových plynů dieselového, respektive vznětového motoru.
V dnešním článku si posvítíme na funkci filtru pevných částic, označovaného také jako FAP filtr, jak se toto zařízení dostalo do automobilů a jaká je jeho životnost.
Obsah
Jak se dostal filtr pevných částic do automobilů?
Příchodem emisní normy Euro 5 vznikla přísná pravidla pro dodržování množství emisí nespálených pevných částí ve výfukových plynech. Proto začali výrobci montovat do všech nových dieselových automobilů filtry pevných částic zvané DPF či FAP filtry.
Při této emisní normě nenajdeš ani jedno jediné nové dieselové auto, ve kterém by se tento filtr nenacházel. Výjimkou jsou automobily vyrobené pro zahraniční trh do takových zemí, ve kterých neplatí přísné emisní normy.
Kontrolka DPF - Co dělat, když se rozsvítí?
Jak již bylo řečeno, filtr pevných částic, ve zkratce DPF nebo i FAP filtr, je zařízení, které odstraňuje karcinogenní a velmi jemné prachové částice z výfukových plynů u aut s dieselovým motorem. Filtr zachycuje pevné částice a nakonec je spálí aby se vyčistil.
Na probíhající čištění, respektive regeneraci filtru pevných částic řidiče upozorní rozsvícená kontrolka DPF. Auto by si v tomto případě neměl vypínat. Čištění probíhá vstřikováním paliva do filtru pevných částic během provozu motoru, přičemž je doporučeno držet motor v ustáleném tempu při otáčkách mezi 2000 až 2600 ot/min.
Jednoduše řečeno, svižná jízda mimo město nebo po dálnici v tomto případě prospěje. Kontrolka filtru pevných částic se nejčastěji objeví, pokud je vozidlo využíváno zejména ve městě pro krátké jízdy – ty totiž filtru neprospívají. Pokud však kontrolka po regeneraci (cca 15 minut) zůstává svítit, může signalizovat poruchu filtru pevných částic.
Manuální čištění DPF filtru / Filtru pevných částic
Další způsoby čištění filtru pevných částic jsou jeho demontáž a následné propláchnutí horkou vápkou, použitím chemikálií, které ruzpustí zachycené pevné částice, nebo čištění ultrazvukem.
Ne každý druh filtru lze vyčistit a tak se ti může stát, že si budeš muset připlatit za nový.
Životnost DPF
Životnost filtru pevných částic je velmi závislá na stylu jízdy a kvalitě oleje. Auta vybavená filtrem pevných částic vyžadují speciální druh motorového oleje, který je upraven přesně pro jeho potřeby. Někdy ovšem správný olej a styl jízdy nepomůže a může se stát, že filtr vypovídá ještě před jeho životností, která je přibližně 80 až 150 tisíc km.
I když pánům, kteří mají na svědomí zavedení takových emisních norem, to může přijít jako dokonalý nápad, pravda je jiná. Úplnou ironií je, že auto, které má ucpaný filtr pevných částic, vypouštějí do vzduchu mnohem větší množství sazí a rakovinotvorných látek než auto, které tímto filtrem vybaveno není. Také je však sporné, zda je menší množství větších sazí pro nás nebezpečnější než větší množství menších sazí.
Mnoho motoristů kritizuje tuto takzvanou ucpávku výfukového potrubí, která jen snižuje výkon motoru a zvyšuje spotřebu. Právě proto je lidé ze svých aut demontují. Často se totiž stává, že i auta, která mají demontovaný filtr pevných částic projdou emisní kontrolou bez větších problémů.
Názor autora článku na filtr pevných částic
Myslím si, že tato zbytečná haraburdí (DPF) je pouze další nástroj jak vytáhnout peníze z poctivě pracujících lidí a že pánové v kravatách, kteří takovou hloupost přivedli na svět, se jen potřebovali spokojit nad tabulkovými výsledky, které jsou zkreslené a naprosto nereálné.