Škrticí klapka: Jak funguje a její možné poruchy
Škrticí klapka má na starosti řízení přívodu vzduchu do motoru. Používají ji zážehové motory, ale také některé nové vznětové motory. Nachází se v sacím systému a je mechanicky nebo elektronicky napojena na plynový pedál.
Při sešlápnutí plynového pedálu se škrtící klapka otevírá. V případě mechanického systému ovládání klapka reaguje okamžitě. Naproti tomu elektronické ovládání má na starost řídící jednotka motoru, která ovládá škrtící klapku na základě polohy plynového pedálu.
Obsah
- Škrticí klapka v případě zážehových motorů
- Mechanicky ovládaná škrtící klapka
- Elektronicky ovládaná škrtící klapka
- Nahrazení škrtící klapky variabilním časováním ventilů
- Škrticí klapka zážehového motoru se skládá z
- Porucha škrtící klapky se projevuje následovně
- Jak předejít problémům se škrtící klapkou?
- Škrticí klapka v případě vznětových motorů
Pokud se toto zařízení nachází ve tvém autě, je dobré o něm vědět víc, jelikož může být hlavní důvod, proč na přístrojové desce svítí EPC kontrolka. Jaký význam má tedy škrtící klapka?
Škrticí klapka v případě zážehových motorů
Jak již bylo řečeno, škrtící klapka zajišťuje přívod vzduchu do motoru a otevírá se při sešlápnutí plynového pedálu. Může být ovládána dvěma způsoby, a to:
Mechanicky
Elektronicky
Mechanicky ovládaná škrtící klapka
Škrticí klapka je ovládána lankem z plynového pedálu, které je napojeno na pohyblivý mechanismus klapky. Mechanická varianta ovládání škrtící klapky je efektivnější, protože reakce na plyn je okamžitá.
Elektronicky ovládaná škrtící klapka
Signál z elektrického akcelerátoru zpracuje řídicí jednotka, která řekne klapce o kolik stupňů se má otočit. Čím více je plynový pedál stlačený, tím více se škrtící klapka otevře.
Pokud se však plynový pedál nestlačuje, aktivuje se volnoběžná pozice klapky a řídící jednotka motoru udržuje motor ve volnoběžných otáčkách.
Nahrazení škrtící klapky variabilním časováním ventilů
U některých motorů je škrtící klapka nahrazena systémem variabilního časování ventilů, jako například BMW Valvetronic, Honda i-VTEC, Toyota VVTC-i a další.
Nahrazení škrticí klapky systémem variabilního časování ventilů má několik výhod, jako například snížení průtokového odporu v sacím potrubí při menším zatížení motoru, snížení spotřeby paliva a větší výkon motoru.
Škrticí klapka zážehového motoru se skládá z:
otáčející se přepážka řízená mechanicky nebo elektronicky
potenciometr, který informuje řídící jednotku o poloze klapky
spínač volnoběžných otáček
krokový motorek (pouze u elektronicky ovládané klapky)
pružinový mechanismus, který po odpojení nastaví škrtící klapku do původní polohy
Škrticí klapka není bezproblémová součástka, a proto se občas vyskytnou problémy a poruchy. Nejčastějším problémem je její zanesení karbonem a různými nečistotami nebo se může jednat o poruchu elektroniky škrtící klapky.
Porucha škrtící klapky se projevuje následovně:
nepravidelný chod, kolísání otáček
zhasínání motoru
kolísání otáček
špatné starty
Odstranit poruchu lze demontáží a následným vyčištěním klapky pomocí vhodného čistícího prostředku nebo její výměnou. Škrticí klapku však můžeš vyčistit i bez demontáže, a to tak, že při nastartovaném motoru aplikuješ čistící prostředek na těleso klapky.
Jak předejít problémům se škrtící klapkou?
Účinným způsobem, jak můžeš prodloužit životnost škrtící klapky, je její pravidelná údržba. Kromě chyby elektroniky této součástky se může také zanést nečistotami – v takovém případě pomůže pravidelné čištění škrticí klapky.
Pokud již vyčištění nepomůže, je nutná výměna škrtící klapky. Můžeš si ji nechat vyměnit ve svém servisu, ale pokud patříš mezi zkušenější a odvážnější řidiče, škrtící klapku si můžeš objednat nebo koupit a výměnu provést sám.
Škrticí klapka v případě vznětových motorů
U vznětových motorů se škrtící klapka využívá hlavně pro jemnější vypnutí motoru. Před vypnutím motoru se klapka uzavře a zabrání tak přívodu vzduchu do válců, což způsobí, že motorem po vypnutí netrhne.
Poruchy skřítací klapky se u vznětového motoru projevují:
svítící kontrolkou motoru
samozápalem po vypnutí motoru
Při odstraňování problému škrticí klapky ve vznětovém motoru platí stejné pravidlo jako u škrticí klapky nacházející se v zážehovém motoru, a to buď vyčištění klapky nebo její výměna.