AUTORIDE

Řídící jednotka motoru: Jaká je její funkce?

Řídící jednotka motoru
Pod kapotou
Publikováno Článek přeložený s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Řídící jednotka motoru (ECU - Engine Control Unit) je malý počítač, přesněji mikroprocesor, který řídí motor automobilu, a to vyhodnocováním dat z různých senzorů v reálném čase pomocí softwaru.

Obsahuje také paměť, do které ukládá určitá data, například chybové záznamy, které lze později přečíst pomocí autodiagnostiky. Dalo by se tedy říci, že řídící jednotka motoru je mozek automobilu.

Obsah

K tomu aby mohla řídicí jednotka fungovat, potřebuje napojení na elektrickou energii a množství čidel, která snímají polohu:

  • plynového pedálu

  • škrtící klapky

  • klikového hřídele

  • váhy vzduchu

  • váčky

  • teploty chladicí kapaliny

  • teploty oleje a tlaku oleje

Kromě toho i mnoho dalších, bez kterých by motor nemohl fungovat správně. Všechny tyto čidla posílají údaje přímo do řídící jednotky motoru.

Řídící jednotka motoru ovlivňuje:

Na základě vstupních dat, která řídící jednotka motoru obdrží od výše zmíněných čidel a senzorů, řídí funkce motoru, jako například:

  • vstřikování paliva

  • zapalování směsi

  • otáčky motoru

  • plnící tlak turbodmychadla

  • diagnostiku závad

  • regulaci a kontrolu emisí

Řídící jednotka motoru tedy zpracuje požadavek řidiče od plynového pedálu a vyhodnotí v jakém režimu bude motor pracovat. Zpracuje všechny potřebné údaje podle algoritmu, který je nastaven tak, aby co nejrychleji vypočítal, kolik paliva a vzduchu má pustit do motoru, ale také přesný čas, kdy tento úkon provést.

Hodnoty, které má řídící jednotka použít, jsou uloženy v takzvaných mapách – je to tabulka hodnot, ke kterým je přidělen konkrétní parametr.

Další funkcí je ochrana motoru před poškozením, to znamená, že pokud se motor například přehřívá a řídicí jednotka zaznamená kritické hodnoty, okamžitě sníží výkon nebo rovnou odstaví motor.

Historie řídící jednotky motoru ve zkratce:

1970-1979 - Řídící jednotka motoru začala ovládat několik funkcí, jako například solenoidy na karburátorech. Později některé řídicí jednotky začaly regulovat směs na volnoběžných otáčkách.

1980-1989 - Řídicí jednotky se pomalu staly plně zodpovědné za řízení paliva a zapalování benzinových motorů.

1990-1999 - Součástí řídicích jednotek se stalo i zabezpečení vozidla. To se pomalu začalo objevovat i na dieselových motorech.

2000-2009 - Řídící jednotka převzala hlavní roli nad řízením škrtící klapky, ovládáním turbodmychadla a mnoha emisními systémy.

2010 až současnost - Řídící jednotka má úplnou kontrolu nad výše uvedenými systémy. V případě moderních aut může mít řídicí jednotka více než sto vstupů a výstupů.

Typy řídicích jednotek:

Dnešní automobily jsou, kromě řídící jednotky motoru, propleteny různými dalšími řídicími jednotkami, které spolu komunikují, ale můžeme je rozdělit do čtyř celků.

  1. Hnací ústrojí - Motor a jeho komponenty, řízení, převodovka, spojka, atp.

  2. Komunikační soustava - Rádio, palubní počítač, navigace, telefon, různé displeje, atp.

  3. Komfortní soustava - Centrální zamykání, klimatizace, topení, nastavení polohy sedadel, parkovací senzory, tempomat, nastavení odpružení.

  4. Bezpečnostní soustava - Airbagy, bezpečnostní pásy, ABS, stěrače, světla, diagnostika motoru, alarm, imobilizér, ESP, kontrola tlaku v pneumatikách a mnoho dalších.

Řídící jednotka je elektrické zařízení, které se jako jakákoli jiná elektronika může poškodit. Oprava je samozřejmě možná, ale v některých případech může být poškozena i nenávratně a tehdy je nutná její výměna.

Chybná řídící jednotka - můžu i nadále jezdit?

Chybná řídicí jednotka motoru může znamenat obrovský problém v závislosti na chybě. V každém případě však chyba může negativně ovlivnit nejen výkon motoru, ale také spotřebu, problematické starty atp.

Kontrolka motoru

Některé z příznaků vadné řídící jednotky mohou být následující - svítící kontrolka motoru, problematické starty, vyšší spotřeba paliva, nižší výkon a další.

Nefunkční řídicí jednotka - co se stane?

Pokud je řídicí jednotka motoru nefunkční, auto nelze nastartovat, jelikož řídicí jednotka motoru řídí zapalování motoru. Kromě toho může ovlivnit i různé další systémy v závislosti na typu auta, ale v každém případě pokud auto nenastartuje, je to nepodstatné.

Video ukázka znázorňující řídicí jednotku motoru a její komponenty: