Zadřený motor: O co vlastně jde a co je jeho příčinou?
![Overheated engine](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/9a74042d-4437-4bf1-8533-c497263057e9/origin.jpg)
Zadřený motor je jedna z nejvážnějších a nejnákladnějších poruch, k jakým může během provozu motoru dojít.
Za tímto problémem se nejčastěji skrývají dvě věci, a to buď nedostatek motorového oleje, vlivem čehož dochází k nedostatečnému mazání pohyblivých komponentů nebo nedostatečné množství chladicí kapaliny, což způsobí přehřátí motoru.
Obsah
Zadřený motor pro nedostatek oleje
![Motor oil](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/aa69e7f8-ca80-4b1e-957f-59b1520885d7/origin.jpg)
Pokud motoru dojde olej, znamená to, že dojde k selhání mazání. Motor tak nebude dostatečně mazaný, ale ani chlazený, kvůli čemuž hrozí zadření a fatální poškození celého agregátu.
![Motorový olej: Co všechno musí splňovat a jak se rozděluje?](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/7858cf2b-c3ad-4b2c-bd0b-d125ea5cc376/origin.jpg)
Motorový olej: Co všechno musí splňovat a jak se rozděluje?
Obvykle však motoru nedojde veškerý motorový olej, ale zůstane jej tak málo, že už dále nedokáže dostatečně mazat jednotlivé komponenty motoru a předat z nich teplo. K zadření motoru tedy dochází vlivem nedostatečného mazání a odvádění tepla z komponentů motoru.
Jaké škody způsobí zadření pro nedostatek oleje?
V případě, že nastane zadření motoru pro nedostatek motorového oleje, si největší poškození odnesou ojnice, klikový hřídel, pístní kroužky, válce, ale také samotné písty.
![Engine piston](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/89d0d671-a0fd-4a25-888f-d6df3fe7ac53/origin.jpg)
Nejčastěji dochází k poškození klikové hřídele, ojnic a jejich kluzných ložisek. Kliková hřídel totiž používá pro uložení v bloku motoru ale i pro spojení s ojnicemi kluzná ložiska, která musí být neustále promazávána a chlazena pomocí motorového oleje.
V okamžiku, kdy se olejový film ztratí, dochází k vysokému tepelnému namáhání ložiska, což způsobí výrazný nárůst tření, a to v konečném důsledku způsobí, že se ložisko zadře.
Oprava poškozených komponentů
Pokud se zadřou jen hlavní ložiska klikového hřídele, dojde pouze k zastavení motoru. V takovém případě je možné motor zpojezdnit výměnou ložisek klikového hřídele nebo v tom horším případě výměnou celého klikového hřídele.
Pokud se však zadřou ojniční ložiska, dojde k mnohem horší situaci než jen k zastavení motoru, ojniční ložisko totiž zvykne prasknout. V takovém případě dojde k odpojení ojnice od klikové hřídele, která může zejména při vyšších otáčkách motoru prorazit blok motoru a vyletět z něj ven. Díru v bloku motoru už nikdo neopraví a tak ti nezbývá nic jiného, než vyměnit celý polomotor.
![Písty motoru: Co všechno musí vydržet a jaká je jejich funkce?](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/a04c25f8-462c-4d7e-a4de-3defe924f9e9/origin.jpg)
Písty motoru: Co všechno musí vydržet a jaká je jejich funkce?
V dalším případě může dojít ik zadření (zaseknutí) pístu ve válci. Pokud se tak stane, nastává podobná situace jako v případě zadření ojničních ložisek. Výsledkem je totiž destrukce motoru, jehož výměna či případná oprava tě vyjde velmi draze.
![Overheated engine](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/a49bbb09-2a16-40ee-984e-caeb7adcb9a5/origin.jpg)
Ve většině případů je však levnější variantou výměna celého polomotoru než generálka motoru. Pokud se však nejedná o drahé auto, můžeš ho rovnou zavést do šrotu, protože oprava by byla vyšší než cena celého automobilu.
Jak se projevuje nedostatek motorového oleje?
Nedostatek motorového oleje se však neprojeví ihned a příznaky přicházejí postupně. Prvním příznakem nedostatku motorového oleje je zvýšená hlučnost motoru a klepotavý kovový zvuk.
![Ztráta výkonu: Proč motor časem ztrácí výkon?](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/fc3789f9-86e4-48b9-8382-5fbf58e0c667/origin.jpg)
Ztráta výkonu: Proč motor časem ztrácí výkon?
Druhým příznakem je přehřívání motoru a značná ztráta výkonu (přidření motoru). Pokud však ani po těchto příznacích nezastavíš, hrozí úplné zadření motoru a ten se zastaví.
Zadřený motor pro nedostatek chladicí kapaliny
![Coolant](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/e704cd0b-5cb3-4606-b9a9-d29b8d462661/origin.jpg)
K zadření motoru nemusí dojít jen v případě nedostatku motorového oleje. Za zadřením motoru se totiž může skrývat i nedostatek chladicí kapaliny. Pokud je chladicí kapaliny velmi málo, dochází k nárůstu teploty motoru, vlivem čehož se začne motorový olej zapékat (karbonovat).
![Červená kontrolka chladicí kapaliny: Na co upozorňuje? 🚨](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/7290b48a-3273-4993-8599-941d12f62794/origin.jpg)
Červená kontrolka chladicí kapaliny: Na co upozorňuje? 🚨
Karbon může ucpat mazací kanálky, což způsobí, že se pohyblivé části motoru nebudou dále promazávat. Nemusím snad opět vzpomínat, co bude dál následovat. Všechny následky zadření motoru jsou tedy fatální a jejich odstranění je velmi nákladné.
Závěr
Bohužel na některých starých motorech tě na nedostatek motorového oleje či chladicí kapaliny neupozorní žádná kontrolka a tak jsi odkázán jen na pravidelné kontrolování stavu těchto provozních kapalin.
![Kontrolka oleje: Na jaký problém upozorňuje?](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/99481dd2-755e-42ed-aae5-b32d050453e9/origin.jpg)
Kontrolka oleje: Na jaký problém upozorňuje?
U modernějších motorů se naštěstí při nedostatku motorového oleje či chladicí kapaliny rozsvítí příslušná kontrolka.