AUTORIDE

Generálka motoru: O co vlastně jde?

Generální oprava motoru
Pod kapotou
Publikováno Článek přeložený s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Generálka motoru (ve zkratce GO motoru) je výraz pro generální opravu motoru. Mnoho lidí však nemá ani tušení, co všechno tato oprava zahrnuje.

Právě proto jsme se rozhodli připravit tento článek, ve kterém se dozvíš, co všechno je třeba u GO motoru udělat a na co si dát pozor, když ti v nějakém servisu tuto opravu navrhnou.

Obsah

Co je generálka motoru?

I ten nejspolehlivější a nejodolnější motor jednou dosáhne konce své životnosti. V takovém případě zůstávají majiteli automobilu na výběr jen dvě možnosti, a to buď výměna celého motoru nebo provedení generální opravy motoru. O co se však jedná?

Generálka motoru znamená rozebrat motor do posledního šroubu, opravit a vyměnit vše co je potřeba a následně složit všechny komponenty do původního stavu. Je to tedy velmi dlouhý a složitý proces, během něhož se všechny komponenty motoru dostanou do původního funkčního stavu, jako v případě nového motoru.

Je však třeba rozlišit, zda se jedná skutečně o generální opravu motoru nebo jen o částečnou opravu motoru, při které se provedou jen úkony, které vedou k plné funkčnosti motoru a při které nebude mít neřešení a neprovedení ostatních úkonů generální opravy vliv na správnou funkčnost motoru .

Jak probíhá generálka motoru?

Oprava motoru

Generálka motoru (GO motoru) je jen jedna, a to taková, že se motor rozebere do poslední součástky, přičemž se provede výbrus ventilů, klikového hřídele, rovněž se zarovná hlava válců a blok válců, zabrousí se ventily.

Také se vymění všechna těsnění (například těsnění pod hlavou válců, těsnění ventilů), ložiska klikového hřídele, ojniční ložiska, písty a jejich pístní kroužky, rozvody, vodní pumpa, olejové čerpadlo či mazací trysky a kromě toho proběhnou mnohé další úkony.

Toto je skutečná a jediná generálka motoru. Neexistuje totiž malá nebo velká generálka motoru, taková oprava je totiž jen částečná oprava motoru, kterou však nelze považovat za generálku motoru. Pokud ti tedy v servisu řekli, že generálka motoru tvého automobilu bude stát přibližně 500 eur, nebude se skutečně jednat o GO motoru.

Sečteš-li si totiž výše uvedené autodíly, plus práci jako je demontáž motoru z automobilu a jeho kompletní rozebrání, vyčištění, výbrus a následné složení a uložení do automobilu zpět, je jasné, že tato částka by nepokryla ani cenu autodílů, nemluvě o ceně práce .

Za takovou sumu ti maximálně zabrousí hlavu válců, vymění těsnění pod hlavou válců a vymění pístní kroužky ai to je při dnešních cenách sporné. Tyto úkony však mají od generálky motoru hodně daleko.

Kdy je třeba provést gerálku motoru?

Ozubená kola vačkového hřídele na motoru automobilu

Generálka motoru se provádí nejčastěji v případě, že motor nadměrně spotřebovává motorový olej nebo má nepravidelný chod, doprovázený poklesem výkonu, který je způsoben netěsností spalovacího prostoru nebo v případě, že došlo k zadření motoru.

Tyto problémy mohou nastat v případě, dojde-li k poškození některého z komponentů vlivem nevhodného zacházení nebo v případě, že je životnost motoru na konci.

Každý motor má totiž svoji životnost, kterou udává výrobce. Životnost motoru ovšem ovlivňuje mnoho faktorů, jako například styl jízdy či péče a údržba, kterou majitel automobilu dopřeje svému motoru. Nutno také podotknout, že staré motory mají oproti moderním motorům větší životnost.

Důvod je velmi jednoduchý – moderní motory obsahují mnohem více součástek, které jsou náchylnější k poškození či pravidelnou údržbu a péči. Jednoduše řečeno životnost motoru není nekonečná a po jisté dobře vyžaduje určité opravy, které mu umožní pracovat dál.

Prohlédni si krátkou videoukázku o tom, jak může probíhat generálka motoru: