AUTORIDE

Kliková hřídel: K čemu slouží a čím vším je namáhána?

Kliková hřídel
Pod kapotou
Publikováno Článek přeložený s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Kliková hřídel je mechanická část pístového spalovacího motoru, která přeměňuje přímočarý vratný pohyb pístů na rotační pohyb. Je to základní část pístového spalovacího motoru.

V tomto článku si posvítíme na funkci klikového hřídele, z čehož je vyroben a co všechno musí snášet.

Obsah

Kliková hřídel: Jak vlastně funguje?

Kliková hřídel se skládá z krátkých válcových čepů, které jsou spolu spojeny rameny. Čepy, které jsou umístěny na ose otáčení hřídele se nazývají klikové, čepy na které se nasazují ojnice se zase nazývají ojniční.

Kliková hřídel je spojena se setrvačníkem, který vyrovnává nepravidelný chod pístového motoru. Ke klikové hřídeli však může být připojen i tlumič torzních kmitů, který snižuje torzní kmitání a tím i namáhání ložisek a klikového ústrojí. Tlumič torzních kmitů se umísťuje na opačnou stranu klikového hřídele než setrvačník.

U některých motorů, zejména těch s menším počtem válců, je třeba vybavit klikovou hřídel protizávažím či vyvažovacím hřídelem pro vratnou hmotnost každého pístu a ojnice, aby se tak zlepšila rovnováha a kultura chodu motoru.

Protizávaží jsou obvykle odlévána jako součást klikového hřídele, ale mohou být k němu i přišroubována.

Animace klikového hřídele

Vyvažovací hřídel je zase spojena s klikovou hřídelí pomocí ozubení. Protizávaží a vyvažovací hřídel sice přidají značné množství hmotnosti na klikovou hřídel, avšak poskytnou motoru lepší rovnováhu a kultivovanější chod.

Výroba a konstrukce klikového hřídele závisí na:

  • typu pístového spalovacího motoru

  • podmínek, ve kterých bude motor pracovat

  • rozměrů klikového hřídele

Kliková hřídel může být vyrobena z jednoho kusu materiálu nebo z jednotlivých zvlášť vyrobených částí, které jsou spolu spojeny pomocí lisování, svaření nebo použitím šroubů. Pístové spalovací motory však nejčastěji využívá klikovou hřídel vyrobenou z jednoho kusu.

Kliková hřídel může být vyrobena z jednoho kusu materiálu nebo z jednotlivých zvlášť vyrobených částí, které jsou spolu spojeny pomocí lisování, svaření nebo použitím šroubů. Pístové spalovací motory však nejčastěji využívají klikovou hřídel vyrobenou z jednoho kusu.

Součástí klikového hřídele jsou ve většině případů také vnitřní kanálky, přes které protéká motorový olej a promazává tak ložiska.

Nejčastěji se používají kluzná ložiska, která jsou odolnější a mají delší životnost než kuličková ložiska, jejichž montáž na hřídel je velmi obtížná.

Na klikovou hřídel působí

  • síly, které přenášejí ojnice

  • síly, které vznikají nepřesnou výrobou, deformací ložisek

  • setrvačné účinky

  • torzní kmitání

Z čeho je vyroben klikový hřídel?

Kliková hřídel může být vyrobena z kované oceli, litiny, uhlíkové oceli, legované oceli či železa. Železné klikové hřídele se využívají převážně v levnějších motorech, jejichž zatížení je menší. Takové motory mohou být vybaveny i litinovým klikovým hřídelem. Vysoce výkonné verze zase používají hřídel vyrobený z kované oceli.

V současnosti však několik výrobců upřednostňuje použití kovaných klikových hřídelů díky jejich lehčí hmotnosti a kompaktnějším rozměrům.

Prohlédni si názornou ukázku, jak pracuje kliková hřídel: