Motorový olej: Co všechno musí splňovat a jak se rozděluje?

Oil tank cap
Pod kapotou
Publikováno
Článek přeložen s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Motorový olej by se dal označit jako nejdůležitější provozní kapalina v motoru, i když někteří by mohli mylně tvrdit, že je jí palivo. Ano, bez paliva bychom auto nenastartovali, ale bez motorového oleje by se motor rychle zadřel. Motorový olej je technologicky velmi složitý výrobek, používaný jako mazivo u spalovacích motorů automobilů.

Motorový olej plní funkci jak mazací, tak chladící, čistící, těsnící ale traktéž chrání před korozí. V tomto článku si posvítíme na rozdělení motorových olejů a co všechno musí motorový olej splňovat.

Obsah

Jaké typy motorových olejů existují?

Pokud bychom motorový olej klasifikovali podle způsobu výroby, existují tři druhy motorového oleje. Před nákupem jakéhokoli motorového oleje je důležité vědět, jaký typ oleje tvé auto vyžaduje.

Nesprávný motorový olej může způsobit fatální poškození motoru, neboť dochází k nedostatečnému mazání komponentů. Tím se zvýší tření a teplota a komponenty se rychle opotřebují. V horším případě dojde k zadření motoru.

1. Minerální motorové oleje

Minerální oleje se vyrábějí zpracováním ropy. Ropa je nejprve zbavena vody a mechanických nečistot, následně se použitím frakční destilace (proces rozdělování chemických látek podle bodu varu, zahříváním teploty, při které se jednotlivé frakce/složky vypařují) rozděluje na petrolejové, benzinové, naftové a olejové frakce. Výroba pokračuje dalšími destilacemi, kde se ze základní olejové frakce odděluje olej a mazut. Poslední destilací dostaneme základ pro motorový olej.

Minerální olej patří k nejlevnější možnosti z těchto tří typů olejů, ale jejich využití je téměř výhradně ve starých autech. Tento olej je neefektivní při studenějších teplotách i při vysoké teplotě. Kromě toho jej také třeba měnit po zhruba 5000 km.

2. Syntetické motorové oleje

Tyto oleje se vyrábějí syntézou. Syntéza je chemická reakce, při které sloučením dvou nebo více prvků vznikne produkt, který je složitější než předchozí látky. Syntetické oleje mají vyšší tekutost při nižších teplotách a mají menší odparnost.

Snášejí jak nízké tak vysoké teploty a mají lepší mechanické a chemické vlastnosti. Jedinou nevýhodou je, že jsou tím pádem dražší než minerální oleje.

3. Polosyntetické motorové oleje

Je to směs syntetického a minerálního oleje, přičemž poměr syntetického oleje není vyšší než 30 %. Jsou navrženy tak, aby měly výhody syntetických olejů a cenu minerálních olejů.

Motor oil

Motorové oleje se rozdělují do dvou kategorií, a to podle:

Viskozity

V dnešní době se používají celoroční oleje, které mají správnou tekutost, ať už během studeného startu nebo provozu. Viskozita se označuje například 10W 40, přičemž levé číslo udává tekutost oleje při studeném motoru a pravé číslo při jeho provozní teplotě.

Výkonu

Existuje mnoho výkonostních označení olejů, protože různé instituce a státy si vymyslely vlastní označení. My si však vypíšeme ty nejdůležitější, pod označením ACEA, což je označení Evropské výkonnostní klasifikace olejů.

  • A1-A5 (zážehové motory)

  • B1-B5 (vznětové motory)

  • E1-E5 (vznětové motory těžkých strojů)

Co všechno musí splňovat motorový olej?

  • minimalizování tření a opotřebování

  • odolnost olejového filmu proti přetržení

  • snížení spotřeby paliva

  • přilnavost k třecím plochám

  • zabránění povrchovému poškození

  • tepelná stabilita

  • odolnost proti oxidaci

  • viskozita a tekutost při nízkých teplotách

  • co nejmenší závislost viskozity na teplotě

  • ochrana před korozí

  • potlačení pěnivosti

  • těsnící schopnost

  • nízká těkavost

  • dobrá tepelná vodivost

  • chladící efektivita

A spousta dalších, díky čemuž je jasné, proč je motorový olej jednou z nejdůležitějších provozních kapalin v automobilu.