Motorový olej: Co všechno musí splňovat a jak se rozděluje?
Motorový olej by se dal označit jako nejdůležitější provozní kapalina v motoru, i když někteří by mohli mylně tvrdit, že je jí palivo. Ano, bez paliva bychom auto nenastartovali, ale bez motorového oleje by se motor rychle zadřel. Motorový olej je technologicky velmi složitý výrobek, používaný jako mazivo u spalovacích motorů automobilů.
Motorový olej plní funkci jak mazací, tak chladící, čistící, těsnící ale traktéž chrání před korozí. V tomto článku si posvítíme na rozdělení motorových olejů a co všechno musí motorový olej splňovat.
Obsah
Jaké typy motorových olejů existují?
Pokud bychom motorový olej klasifikovali podle způsobu výroby, existují tři druhy motorového oleje. Před nákupem jakéhokoli motorového oleje je důležité vědět, jaký typ oleje tvé auto vyžaduje.
Nesprávný motorový olej může způsobit fatální poškození motoru, neboť dochází k nedostatečnému mazání komponentů. Tím se zvýší tření a teplota a komponenty se rychle opotřebují. V horším případě dojde k zadření motoru.
1. Minerální motorové oleje
Minerální oleje se vyrábějí zpracováním ropy. Ropa je nejprve zbavena vody a mechanických nečistot, následně se použitím frakční destilace (proces rozdělování chemických látek podle bodu varu, zahříváním teploty, při které se jednotlivé frakce/složky vypařují) rozděluje na petrolejové, benzinové, naftové a olejové frakce. Výroba pokračuje dalšími destilacemi, kde se ze základní olejové frakce odděluje olej a mazut. Poslední destilací dostaneme základ pro motorový olej.
Minerální olej patří k nejlevnější možnosti z těchto tří typů olejů, ale jejich využití je téměř výhradně ve starých autech. Tento olej je neefektivní při studenějších teplotách i při vysoké teplotě. Kromě toho jej také třeba měnit po zhruba 5000 km.
2. Syntetické motorové oleje
Tyto oleje se vyrábějí syntézou. Syntéza je chemická reakce, při které sloučením dvou nebo více prvků vznikne produkt, který je složitější než předchozí látky. Syntetické oleje mají vyšší tekutost při nižších teplotách a mají menší odparnost.
Snášejí jak nízké tak vysoké teploty a mají lepší mechanické a chemické vlastnosti. Jedinou nevýhodou je, že jsou tím pádem dražší než minerální oleje.
3. Polosyntetické motorové oleje
Je to směs syntetického a minerálního oleje, přičemž poměr syntetického oleje není vyšší než 30 %. Jsou navrženy tak, aby měly výhody syntetických olejů a cenu minerálních olejů.
Motorové oleje se rozdělují do dvou kategorií, a to podle:
Viskozity
V dnešní době se používají celoroční oleje, které mají správnou tekutost, ať už během studeného startu nebo provozu. Viskozita se označuje například 10W 40, přičemž levé číslo udává tekutost oleje při studeném motoru a pravé číslo při jeho provozní teplotě.
Výkonu
Existuje mnoho výkonostních označení olejů, protože různé instituce a státy si vymyslely vlastní označení. My si však vypíšeme ty nejdůležitější, pod označením ACEA, což je označení Evropské výkonnostní klasifikace olejů.
A1-A5 (zážehové motory)
B1-B5 (vznětové motory)
E1-E5 (vznětové motory těžkých strojů)
Co všechno musí splňovat motorový olej?
minimalizování tření a opotřebování
odolnost olejového filmu proti přetržení
snížení spotřeby paliva
přilnavost k třecím plochám
zabránění povrchovému poškození
tepelná stabilita
odolnost proti oxidaci
viskozita a tekutost při nízkých teplotách
co nejmenší závislost viskozity na teplotě
ochrana před korozí
potlačení pěnivosti
těsnící schopnost
nízká těkavost
dobrá tepelná vodivost
chladící efektivita
A spousta dalších, díky čemuž je jasné, proč je motorový olej jednou z nejdůležitějších provozních kapalin v automobilu.