AUTORIDE

Olejové čerpadlo: Nepostradatelná součást tlakového mazání motoru

Olejové čerpadlo
Pod kapotou
Publikováno Článek přeložený s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Olejové čerpadlo v pístovém spalovacím motoru cirkuluje motorový olej a pod tlakem jej dopravuje k mazaným místům motoru. Olejové čerpadlo je tedy nepostradatelnou součástí tlakového mazání motoru, neboť díky němu je zajištěn dostatečný tlak oleje a tedy správné mazání motoru, s čímž souvisí i jeho chlazení motorovým olejem.

Kromě primárního účelu mazání a chlazení motoru se tlak oleje vyvinutý olejovým čerpadlem používá také k pohonu například hydraulických zdvihátek ventilů či variátory pro variabilní časování ventilů.

Obsah

Typy olejových čerpadel

Typ použitého čerpadla se však může lišit v závislosti na motoru a mazacím systému. Mezi nejčastěji používaná olejová čerpadla však patří:

  • zubová čerpadla
  • lopatková čerpadla
  • trochoidní čerpadla
  • pístová čerpadla

Olejové čerpadlo se vždy montuje do dolní části motoru, buď ponořené nebo v místě hladiny oleje s krátkým potrubím a drátěným sítkem, které dosahuje až na spodní část olejové vany.

Jak to funguje?

Na začátku se nachází motorový olej v olejové vaně. Z olejové vany se motorový olej nasává přes sací koš pomocí olejového čerpadla do olejového čističe (olejového filtru). Z olejového filtru se pak olej dostává ke klikové hřídeli, kde jsou pomocí samostatných kanálů mazána hlavní ložiska klikové hřídele.

Z hlavních ložisek klikového hřídele se olej dostává do ojničních ložisek. Motorový olej však putuje také do hlavy válců, kde maže ventilový mechanismus.

Po ojničních ložiscích následují písty a válce, které jsou mazány pomocí trysek. Tyto trysky stříkají olej na stěny válců. U některých motorů jsou však chlazeny motorovým olejem i přímo písty. K tomu slouží speciální trysky, které stříkají olej do hlavy pístů.

Písty mají po svém obvodu kulaté otvory a také drážky pro pístní kroužky (těsnicí a stírací). Stírací kroužek roztírá motorový olej po stěnách válce, který pak přes kulaté otvory pístu stéká zpátky do olejové vany motoru a celý tento cyklus se neustále opakuje.

Pro svou jednoduchost a vysokou spolehlivost se používají především mechanická čerpadla s mechanickým pohonem prostřednictvím klikového hřídele motoru.

Jelikož je však snížení rychlosti čerpadla prospěšné, není nic neobvyklého, pokud je olejové čerpadlo poháněno prostřednictvím vačkového hřídele, který se otáčí o polovinu pomaleji než klikový hřídel. Malé motory však mohou mít olejová čerpadla namontovaná přímo na klikovém hřídeli.

Přídavná olejová čerpadla

Kromě hlavních olejových čerpadel, která slouží k mazání motoru, jsou některé motory vybaveny přídavnými elektrickými čerpadly. Toto elektrické čerpadlo však neslouží k mazání motoru, ale je namontováno na turbodmychadle.

Elektrické čerpadlo funguje tak, že po vypnutí motoru pokračuje v provozu po dobu několika minut a cirkuluje motorový olej přes horká ložiska turbodmychadla.

Tím je zajištěno chlazení turbodmychadla i po vypnutí motoru. Toto přídavné čerpadlo však nenahrazuje funkci hlavního olejového čerpadla.

Nízký tlak oleje

Existuje jen několik příčin, které mohou způsobit nízký tlak motorového oleje. Mezi ně patří:

  • uvolněné či prasklé sací potrubí oleje
  • v motoru není žádný olej nebo je ho jen velmi málo
  • otevřený regulační ventil tlaku oleje při nízkých otáčkách motoru
  • opotřebované či jinak poškozené olejové čerpadlo
  • opotřebovaná hlavní ložiska klikového hřídele
  • ucpané sítko pro přívod motorového oleje
  • ucpaný olejový filtr

O tom, co může způsobit nízký tlak oleje či jeho nedostatek, jsme si už psali v našem článku: Motorový olej: Věděl jsi, co se stane v případě, že dojde?

Vysoký tlak oleje

Problém s příliš vysokým tlakem oleje se objevuje poměrně vzácněji než problém s nízkým tlakem oleje. Nejčastější příčinou vysokého tlaku oleje je zanesený či uzavřený regulační ventil tlaku motorového oleje.

Tento problém je však stejně nežádoucí tak jako předchozí problém. Vlivem vysokého tlaku oleje totiž může dojít k poškození různých těsnění motoru ak následnému prosakování motorového oleje ven.

Závěr

Třeba si však uvědomit, že ne všechny motory mají stejné požadavky na mazání. Například u vysokovýkonných motorů je mazací systém podstatně robustnější, aby se tak zabránilo poškození motoru vlivem nedostatečného mazání.