AUTORIDE

Olejový filtr: K čemu slouží a kdy je důležitá jeho výměna?

Olejový filtr
Pod kapotou
Publikováno Článek přeložený s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Olejový filtr je typ filtru, který je určen k odstranění nečistot z motorového oleje. Olejové filtry se nepoužívají jen v automobilových motorech, ale také letadlových a lodních motorech.

Pokud se však bavíme o autech, tento filtr je umístěn ve spodní nebo střední části motoru.

Obsah

Jak funguje olejový filtr?

Olejový filtr

Olejový filtr odstraňuje nečistoty přetlačováním motorového oleje přes porézní filtrační materiál. První automobilové motory nepoužívaly olejové filtry, což spolu s nízkou kvalitou motorového oleje způsobovalo nadměrné degradování tohoto oleje, a proto byly zapotřebí jeho velmi časté výměny.

V dnešní době jsou ovšem všechny automobilobilové spalovací motory vybaveny olejovým filtrem. Mezi základní komponenty olejového filtru patří:

Vložka olejového filtru, vnitřní konstrukce
  • Filtrační vložka: Je vyrobena z papíru, syntetických materiálů nebo drátěného pletiva, zachycuje nečistoty, když jí protéká olej.
  • Zpětný ventil: Zabraňuje vytékání oleje z filtru při vypnutém motoru, čímž zajišťuje stálý přísun oleje během startování.
  • Obtokový ventil: Umožňuje oleji obtékat filtr, pokud se ucpe, čímž zabraňuje poškození motoru v důsledku nedostatku oleje.

Typy olejových filtrů

Existuje několik typů olejových filtrů, z nichž každý má své výhody a je vhodný pro konkrétní typy motorů:

Mechanické olejové filtry

Mechanické filtry používají k zachycení nečistot skládaný papírový nebo vláknitý prvek. Jsou nejběžnějším typem olejového filtru a obvykle jsou cenově dostupnější. Mají však omezenou filtrační kapacitu a je třeba je častěji vyměňovat.

Kazetové olejové filtry

Kazetové filtry mají modernější design s opakovaně použitelným krytem a vyměnitelným filtračním prvkem. Jedná se o ekologičtější alternativu a poskytují vyšší filtrační kapacitu než mechanické filtry.

Magnetické olejové filtry

Magnetické filtry využívají magnet nebo elektromagnet k přitažení a odstranění kovových částic z oleje. Tyto filtry jsou opakovaně použitelné a vyžadují jen pravidelné čištění. Nejsou však tak účinné při zachytávání nekovových nečistot.

Odstředivé olejové filtry

Odstředivé filtry využívají rotační pohyb k oddělení kontaminantů z oleje na základě jejich hustoty. Tyto filtry jsou účinnější při zachytávání menších částic, ale mohou vyžadovat častější údržbu.

Poloprůtokový olejový filtr

Tyto filtry pracují tak, že část oleje, který směřuje do mazacího systému prochází přes olejový filtr a část proudí přímo k mazacím místům motoru.

Poloprůtokové olejové filtry se v dnešní době používají jen výjimečně, protože přes filtraci projde jen polovina oleje – to způsobuje nedostatečné čištění motorového oleje.

Plnoprůtokový olejový filtr

Tyto filtry jsou velmi účinné, neboť filtrací prochází veškerý motorový olej a zachycuje tak většinu nečistot. Veškerý olej je tedy vyčištěn během jednoho průtoku mazací soustavou.

Plnoprůtokové olejové filtry jsou vyrobeny z filtračního papíru a jsou konstruovány jako jednoúčelové, což znamená, že se nedají čistit a mění se celé is pláštěm nebo jen jejich filtrační vložka.

Co je to výměnný filtr?

Je to filtrační vložka is obalem, které dohromady tvoří jeden celek. Při výměně se mění celý filtr. Tento typ filtru je vybaven pojistným ventilem, který umožňuje oleji obejít filtr v případě, že dojde k ucpání filtrační vložky. Zabraňuje se tak vyřazení mazací soustavy z činnosti. Pojistný ventil má tedy stejnou funkci jako redukční ventil mazacího systému.

Tento filtr je také vybaven odvzdušňovacím ventilem, který udržuje olej ve filtru i po vypnutí motoru, čímž se zabraňuje opotřebení pohyblivých částí motoru, kvůli počátečnímu nedostatku oleje. Bez tohoto ventilu by olej musel nejprve vyplnit filtr a teprve potom by se přesunul na pracovní části motoru.

Proč není třeba zapomínat na výměnu olejového filtru?

Porovnání nového a starého motocyklového olejového filtru

Pravidelná výměna olejového filtru je rozhodující pro udržení životnosti a výkonu motoru. Ucpaný filtr může způsobit:

  • Omezený průtok oleje, což vede ke zvýšenému opotřebení motoru a potenciálnímu poškození.
  • Vysokou spotřebu paliva, protože motor musí pracovat více kvůli nedostatečnému mazání.
  • Vyšší emise, protože znečištěný olej může přispět k tvorbě kalu a uhlíkových usazenin.

Bez olejového filtru se nečistoty v motorovém oleji dostávají na pracovní části motoru, což způsobuje jejich rychlejší opotřebení. Olejový filtr by se měl měnit při každé výměně motorového oleje, neboť se jedná o velmi důležitou část mazacího systému.

Zajímavosti o olejovém filtru

  1. První automobily neměly olejové filtry: Koncept olejové filtrace byl zaveden až ve 20. letech 20. století. Dříve se motory spoléhaly pouze na základní olejová síta, která nabízela omezené filtrační schopnosti.
  2. První plnoprůtokový olejový filtr vynalezl Ernest Sweetland a George H. Greenhalgh v roce 1923. Patentovali vynález pod názvem Purolator. Purolator dnes zůstává známou značkou v automobilovém průmyslu.
  3. Olejové filtry mohou mít významný vliv na spotřebu paliva: Čistý olejový filtr zajišťuje optimální průtok oleje a snižuje tření v motoru. Výsledkem je lepší spotřeba paliva a nižší emise.
  4. Syntetické olejové filtry jsou určeny k rozšířenému použití: Syntetické olejové filtry jsou vyrobeny ze syntetických materiálů, jako je sklolaminát nebo polyester, které poskytují vylepšené filtrační schopnosti a delší životnost v porovnání s běžnými papírovými filtry. Jsou vhodné zejména pro vozidla používající syntetický motorový olej.
  5. Magnety olejových filtrů dokáží zachytit kovové nečistoty: I když to není standardní funkce, některé olejové filtry jsou vybaveny magnety, které přitahují a zachytávají kovové částice v oleji. To pomáhá dále snižovat opotřebení motoru způsobené abrazivními kovovými nečistotami.

Často kladené dotazy o olejovém filtru

Jak často bych měl vyměnit olejový filtr?

Obecně se doporučuje vyměnit olejový filtr při každé výměně oleje nebo podle specifikace výrobce vozidla.

Může znečištěný olejový filtr způsobit nízký tlak oleje?

Ano, ucpaný olejový filtr může omezit průtok oleje, což vede k nízkému tlaku oleje a v nejhorším případě ik potenciálnímu poškození motoru. Pravidelná výměna olejového filtru může pomoci udržet správný tlak oleje.

Je normální, že po výměně filtru uniká olej?

Po výměně filtru může unikat malé množství zbytkového oleje, ale to by mělo přestat několik minut po nastartování motoru. Pokud netěsnosti přetrvávají, zkontroluj, zda je filtr správně utažen a zda těsnění správně sedí.

Můžu vyčistit a znovu použít svůj starý olejový filtr?

Některé olejové filtry, například magnetické nebo odstředivé filtry, lze vyčistit a znovu použít. Mechanické a kazetové filtry však mají omezenou filtrační kapacitu a měly by být vyměňovány podle doporučení výrobce.

Závěr

Pokud by si při výměně motorového oleje nevyměnil olejový filtr, udělal bys velkou chybu, protože by si tak okamžitě znehodnotil nový motorový olej nečistotami ze starého olejového filtru. Olejový filtr není nijak drahá záležitost, a proto je šetření v tomto případě velmi nerozumné.

Video návod jak vyměnit olejový filtr: