AUTORIDE

Motorový olej: Co se stane v případě, že dojde?

Motorový olej
Pod kapotou
Publikováno Článek přeložený s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Motorový olej můžeme považovat za jednu z nejdůležitějších provozních kapalin v motoru. Věděl jsi však, co se stane, když ti motorový olej dojde?

Opravdu to znamená pro motor konec životnosti nebo je možná i jeho oprava? Ke všemu se dostaneme, ale nejprve si povíme pár slov o tom, k čemu vlastně motorový olej slouží.

Obsah

K čemu slouží motorový olej?

Motorový olej je technologicky velmi složitý výrobek, který se používá jako mazivo u spalovacích motorů automobilů. Tento olej plní funkci jak mazací, tak chladící, čistící, těsnící, ale také chrání před korozí.

Motorové oleje rozdělujeme podle způsobu výroby na minerální, polosysntetické a syntetické.

Kromě toho však motorové oleje rozdělujeme také do dvou dalších kategorií, a to podle viskozity a výkonu. Na motorový olej se klade velké množství nároků a požadavků, ale to v tomto článku rozebírat nebudeme.

Proč mizí motorový olej z motoru?

Nejčastější příčinou, která způsobí ztrátu oleje je ta, že motor spotřebovává (spaluje) olej. Důvodem spotřeby oleje může být hned několik, jako například turbodmychadlo, které má opotřebovaná ložiska či poškozené těsnění, ale příčinou mohou být i opotřebované pístní kroužky, válce, vložky válců či samotné písty.

Na spalování motorového oleje tě může upozornit modrý kouř z výfuku, o kterém jsme si už psali. Ztrátu oleje však nemusí způsobit jen opotřebovaný komponent motoru, ale i nešikovnost řidiče, například když prorazí olejovou vanu motoru.

Kontrolka oleje

Bohužel na některých starých motorech tě na nedostatek motorového oleje neupozorní žádná kontrolka a tak jsi odkázán jen na pravidelné kontrolování oleje.

U modernějších motorů se při nedostatku motorového oleje rozsvítí kontrolka oleje, ale některé jsou vybaveny kontrolkou hladiny oleje, která graficky znázorní množství motorového oleje na stupnici při každém otočení klíče do druhé polohy.

Co se stane, když motoru dojde motorový olej?

Pokud se motoru mine olej, znamená to, že motor nebude dostatečně mazaný, ale ani chlazený a hrozí tak zadření a fatální poškození celého agregátu. Obvykle však motoru nedojde veškerý motorový olej, ale zůstane jej tak málo, že už nedokáže dostatečně mazat jednotlivé komponenty motoru a předat z nich teplo.

Někteří lidé mají mylnou představu o tom, že pokud motoru dojde olej, motor se okamžitě zastaví. Ve skutečnosti tomu tak není. Pokud se motoru mine olej, dokáže běžet ještě nějakou dobu, než se úplně zastaví.

Vše záleží na stylu jízdy, pokud například budeš motor točit ve vysokých otáčkách, bude trvat jen velmi krátkou dobu než se zadře. Naopak při klidné jízdě dokáže motor bez olejové náplně běžet poměrně dlouhou dobu.

Nedostatek motorového oleje - Jaké jsou příznaky?

Nedostatek motorového oleje se zároveň neprojeví ihned a příznaky přicházejí postupně. Prvním příznakem je zvýšená hlučnost motoru a klepotavý kovový zvuk. Druhým příznakem je přehřívání motoru a značná ztráta výkonu. Pokud však ani po těchto příznacích motor nezastavíš, zadře se a zastaví.

K zadření motoru dochází vlivem nedostatečného mazání a odvádění tepla z komponentů motoru. V takovém případě si největší poškození odnesou ojnice, klikový hřídel, pístní kroužky, válce, ale také samotné písty.

Poškození při nedostatku motorového oleje

Kliková hřídel

Nejčastěji dochází k poškození klikové hřídele, ojnic a jejich kluzných ložisek. Kliková hřídel totiž používá pro uložení v bloku motoru ale i pro spojení s ojnicemi kluzná ložiska, která musí být neustále promazávána a chlazena pomocí motorového oleje.

V okamžiku, kdy se olejový film ztratí, dochází k vysokému tepelnému namáhání ložiska, ale také výrazně vzroste tření, což v konečném důsledku způsobí, že se ložisko zadře.

Pokud se však zadřou jen hlavní ložiska klikového hřídele, dojde pouze k zastavení motoru. K zadření hlavních ložisek klikového hřídele dochází při zadření motoru vždy, protože motorový olej je skrze olejové čerpadlo tlačen nejprve k nim a teprve poté k ojničním ložiskům.

V takovém případě je možné motor zpojezdnit výměnou ložisek klikového hřídele, v tom horším případě výměnou celého klikového hřídele.

Zadření ojničních ložisek může být fatální

Ojnice

Na druhou stranu, pokud se zadřou i ojniční ložiska, dojde k mnohem horší situaci než jen k zastavení motoru. V takové situaci totiž ojniční ložisko zvykne prasknout, takže dojde k odpojení ojnice od klikové hřídele, která může zejména při vyšších otáčkách motoru prorazit blok motoru a vyletět z něj ven.

Díru v bloku motoru už nikdo neopraví a tak ti nezbývá nic jiného než rovnou koupit celý polomotor. Pokud se však nejedná o drahé auto, můžeš ho rovnou zavést do šrotu, protože oprava by byla vyšší než je cena celého automobilu.

Závěr

Všechny následky zadření motoru jsou tedy fatální a jejich odstranění je velmi nákladné. Nemůžeme tedy namítat, že pro motor je olej nepostradatelnou kapalinou, bez které by nemohl fungovat, respektive mohl, ale jen velmi krátkou dobu.

Krátká video animace jako motorový olej promazává motor