Těsnění pod hlavou válců: Jak poznáš, že už dosloužilo?
Těsnění pod hlavou válců odděluje blok motoru od hlavy válců a je umístěno mezi jejich dosedací plochy. Toto těsnění je v podstatě tenký plát, který má kulaté díry – jejich počet odpovídá počtu válců motoru.
Mezi blokem motoru a hlavou válců proudí chladicí kapalina a motorový olej.
Obsah
Co je úkolem těsnění hlavy válců?
Úkolem těsnění hlavy válců je zabránit styku a míchání těchto dvou kapalin. Toto těsnění je vyrobeno z kovu nebo z různých jiných materiálů, které jsou naneseny na kovovém nosiči.
Ve spalovacím motoru existuje nespočet komponent, které se mohou poškodit. Výjimkou není ani těsnění hlavy válců, které je zejména u starších automobilů docela častým zdrojem problémů, ale trápí i některé nové automobily.
Pokud se těsnění poškodí či praskne, projevuje se problém podle toho, v jakém místě je těsnění hlavy válců poškozeno.
Jak se projevuje poškozené těsnění pod hlavou válců?
Poškozené těsnění pod hlavou se může projevovat například úbytkem chladicí kapaliny, a to i bez toho, aby se pod autem tvořily louže - to znamená, že motor „žere“ vodu.
Dále se však může poškozené těsnění projevovat našlehanou vodní emulzí ("grckou") na na spodní straně víčka nalévacího hrdla pro motorový olej, ale také přítomností oleje v nádobce chladicí kapaliny, kdy jsou zřetelně viditelné mastné fleky v chladicí kapalině.
Nejhorší je případ, kdy dochází k pronikání chladicí kapaliny do válců motoru, což způsobuje velmi rychlou degradaci motorového oleje, ale také úbytek chladicí kapaliny, přičemž hrozí přehřátí motoru.
Červená kontrolka chladicí kapaliny: Na co upozorňuje? 🚨
Tento únik chladicí kapaliny se neprojevuje kaluží pod autem a tak se musíš spoléhat na kontrolku teploty a hladiny chladicí kapaliny nebo na její pravidelnou kontrolu.
Chladicí kapalina: Jaká je její role a co znamená rozdílná barva?
Těsnění se však může poškodit iv takovém místě, kde dojde k úniku motorového oleje nebo chladicí kapaliny ven z motoru.
Jak dochází k poškození těsnění hlavy válců?
K poškození těsnění hlavy válců může dojít několika způsoby. Může se poškodit například při přehřátí motoru, ale také při vytáčení a velkém zatížení studeného motoru.
Modrá kontrolka chladicí kapaliny: Co signalizuje? 🥶
Další příčinou může být stárnutí, ale i vysoký počet najetých kilometrů. V takovém případě se doporučuje těsnění pod hlavou vyměnit, ale před montáží nového těsnění je třeba důkladně vyčistit, popřípadě zbrousit dosedací plochy bloku motoru a hlavy válců.
Pozor! Pokud se dosedací plochy brousí, dochází k úbytku materiálu a tak musí být tento rozdíl úbytku materiálu nahrazen vyšším těsněním. Dělá se to proto, aby zůstal zachován kompresní poměr motoru.
Kompresní poměr: Věděl jsi, co udává a jaký vliv má na motor?
Pri niektorých autách sa s poškodeným tesnením pod hlavou valcov nestretneš počas celej doby čo vozidlo vlastníš a pri niektorých zasa oveľa častejšie. Nesmieš zabúdať aj na to, že k poškodeniu tesnenia môžeš dopomôcť nevhodným správaním sa k motoru.