Nadměrná spotřeba oleje: Co ji způsobuje?
![Viečko od olejovej nádrže](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/d95e61fa-ca9d-4d3d-a068-bb4e70a55041/origin.jpg)
Nadměrná spotřeba oleje patří mezi problémy, které trápí zejména starší a ojetá vozidla.
Co však můžeme považovat za nadměrnou spotřebu motorového oleje, co ji způsobuje a jak tento problém vyřešit? Pojďme se na to podívat.
Obsah
Co je vůbec nadměrná spotřeba motorového oleje?
![Motor oil](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/aa69e7f8-ca80-4b1e-957f-59b1520885d7/origin.jpg)
V první řadě je třeba si uvědomit, že každý jeden motor má určitou běžnou spotřebu motorového oleje, a to i v případě, že je v motoru vše v pořádku a netrápí ho žádná porucha či jiný problém, jehož vlivem by mohlo docházet ke ztrátě oleje.
Spotřebu motorového oleje udává výrobce motoru, ale u běžných automobilů se pohybuje od 0,3 litru až po 1 litr na jeden interval výměny. Na tuto běžnou spotřebu paliva má ovšem výrazný vliv styl jízdy.
![Tachometer](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/a58a1ab2-fdab-484b-9a99-5932abff8286/origin.jpg)
Pokud své auto ženeš až příliš často do červeného pole otáčkoměru, může být běžná spotřeba motorového oleje ještě o něco vyšší než ta, kterou udává výrobce. K této běžné spotřebě motorového oleje dochází při průniku oleje do spalovacího prostoru.
Jaká je příčina nadměrné spotřeby oleje?
Nejčastější příčinou nadměrné spotřeby motorového oleje je jeho průnik a následné spalování ve spalovací komoře. Příčin spalování motorového oleje může být hned několik, a to například turbodmychadlo, které má opotřebovaná ložiska či poškozené těsnění, ale příčinou mohou být i opotřebované pístní kroužky, válce, vložky válců či samotné písty.
![Modrý kouř z výfuku: Na jaký problém upozorňuje?](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/c781b102-354d-4c11-a73e-fba9504a931f/origin.jpg)
Modrý kouř z výfuku: Na jaký problém upozorňuje?
Všechny tyto problémy, až na opotřebované turbodmychadlo, se projevují stejným způsobem, a to ztrátou komprese. Nesmíme však zapomínat na to, že ne všechny zmíněné problémy nastanou na všech válcích současně.
Je tedy poměrně snadné určit vadný válec pomocí shlédnutí a porovnání zapalovacích svíček nebo změřením komprese a jejím porovnáním s ostatními válci. Na spalování motorového oleje tě však může upozornit také modrý kouř z výfuku, o kterém jsme si už psali.
Opotřebované turbodmychadlo lze zase odhalit velmi jednoduchým způsobem, a to prohlédnutím vzduchového filtru. Pokud se totiž na vzduchovém filtru nacházejí černé skvrny od oleje, je téměř jisté, že turbodmychadlo propouští motorový olej do prostoru válců.
![Motorový olej: Co se stane v případě, že dojde?](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/aa69e7f8-ca80-4b1e-957f-59b1520885d7/origin.jpg)
Motorový olej: Co se stane v případě, že dojde?
Ztrátu oleje však nemusí způsobit jen opotřebovaný komponent motoru, ale také prosakování motorového oleje ven přes různá těsnění či nešikovnost řidiče, například když prorazí olejovou vanu motoru.
![Oil warning light](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/99064b17-2860-48ea-a9c5-b22cab170747/origin.jpg)
U modernějších motorů se při nedostatku motorového oleje rozsvítí kontrolka hladiny oleje, která graficky znázorní množství motorového oleje na stupnici při každém otočení klíče do druhé polohy.
![Kontrolka oleje: Na jaký problém upozorňuje?](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/99481dd2-755e-42ed-aae5-b32d050453e9/origin.jpg)
Kontrolka oleje: Na jaký problém upozorňuje?
Bohužel na některých starých motorech tě na nedostatek motorového oleje neupozorní žádná kontrolka a tak jsi odkázán jen na pravidelné kontrolování oleje.
Jak vyřešit problém s nadměrnou spotřebou oleje?
Identifikace problému s nadměrnou spotřebou motorového oleje je poměrně snadná, ale jeho řešení už tak snadné nebývá. Pokud motorový olej vytéká z motoru ven, řeší se tento problém přetěsněním motoru, respektive výměnou konkrétního vadného těsnění.
![Turbocharger model](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/570c01eb-1273-441b-b627-76cbf826d209/origin.jpg)
Pokud za nadměrnou spotřebou paliva stojí opotřebované turbodmychadlo, je třeba turbodmychadlo repasovat nebo vyměnit za nové, což ovšem není nejlevnější záležitost.
Nejnákladnější oprava tě čeká v případě, že se motorový olej dostává do spalovacího prostoru skrze opotřebované pístní kroužky, válce, vložky válců či samotné písty.
Jakýkoli z těchto problémů totiž obvykle znamená generálku motoru a tedy opravu, za kterou utratíš nemalé peníze. Pokud se však jedná o staré auto, jehož hodnota je velmi malá, doporučuje se motorový olej jen dolévat, jelikož generálka motoru by mohla přesáhnout cenu celého automobilu.