AUTORIDE

Nadměrná spotřeba oleje: Co ji způsobuje?

Viečko od olejovej nádrže
Pod kapotou
Publikováno Článek přeložený s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Nadměrná spotřeba oleje patří mezi problémy, které trápí zejména starší a ojetá vozidla.

Co však můžeme považovat za nadměrnou spotřebu motorového oleje, co ji způsobuje a jak tento problém vyřešit? Pojďme se na to podívat.

Obsah

Co je vůbec nadměrná spotřeba motorového oleje?

Motorový olej

V první řadě je třeba si uvědomit, že každý jeden motor má určitou běžnou spotřebu motorového oleje, a to i v případě, že je v motoru vše v pořádku a netrápí ho žádná porucha či jiný problém, jehož vlivem by mohlo docházet ke ztrátě oleje.

Spotřebu motorového oleje udává výrobce motoru, ale u běžných automobilů se pohybuje od 0,3 litru až po 1 litr na jeden interval výměny. Na tuto běžnou spotřebu paliva má ovšem výrazný vliv styl jízdy.

Otáčkoměr

Pokud své auto ženeš až příliš často do červeného pole otáčkoměru, může být běžná spotřeba motorového oleje ještě o něco vyšší než ta, kterou udává výrobce. K této běžné spotřebě motorového oleje dochází při průniku oleje do spalovacího prostoru.

Jaká je příčina nadměrné spotřeby oleje?

Nejčastější příčinou nadměrné spotřeby motorového oleje je jeho průnik a následné spalování ve spalovací komoře. Příčin spalování motorového oleje může být hned několik, a to například turbodmychadlo, které má opotřebovaná ložiska či poškozené těsnění, ale příčinou mohou být i opotřebované pístní kroužky, válce, vložky válců či samotné písty.

Všechny tyto problémy, až na opotřebované turbodmychadlo, se projevují stejným způsobem, a to ztrátou komprese. Nesmíme však zapomínat na to, že ne všechny zmíněné problémy nastanou na všech válcích současně.

Je tedy poměrně snadné určit vadný válec pomocí shlédnutí a porovnání zapalovacích svíček nebo změřením komprese a jejím porovnáním s ostatními válci. Na spalování motorového oleje tě však může upozornit také modrý kouř z výfuku, o kterém jsme si už psali.

Opotřebované turbodmychadlo lze zase odhalit velmi jednoduchým způsobem, a to prohlédnutím vzduchového filtru. Pokud se totiž na vzduchovém filtru nacházejí černé skvrny od oleje, je téměř jisté, že turbodmychadlo propouští motorový olej do prostoru válců.

Ztrátu oleje však nemusí způsobit jen opotřebovaný komponent motoru, ale také prosakování motorového oleje ven přes různá těsnění či nešikovnost řidiče, například když prorazí olejovou vanu motoru.

Kontrolka oleje

U modernějších motorů se při nedostatku motorového oleje rozsvítí kontrolka hladiny oleje, která graficky znázorní množství motorového oleje na stupnici při každém otočení klíče do druhé polohy.

Bohužel na některých starých motorech tě na nedostatek motorového oleje neupozorní žádná kontrolka a tak jsi odkázán jen na pravidelné kontrolování oleje.

Jak vyřešit problém s nadměrnou spotřebou oleje?

Identifikace problému s nadměrnou spotřebou motorového oleje je poměrně snadná, ale jeho řešení už tak snadné nebývá. Pokud motorový olej vytéká z motoru ven, řeší se tento problém přetěsněním motoru, respektive výměnou konkrétního vadného těsnění.

Model turbodmychadla

Pokud za nadměrnou spotřebou paliva stojí opotřebované turbodmychadlo, je třeba turbodmychadlo repasovat nebo vyměnit za nové, což ovšem není nejlevnější záležitost.

Nejnákladnější oprava tě čeká v případě, že se motorový olej dostává do spalovacího prostoru skrze opotřebované pístní kroužky, válce, vložky válců či samotné písty.

Jakýkoli z těchto problémů totiž obvykle znamená generálku motoru a tedy opravu, za kterou utratíš nemalé peníze. Pokud se však jedná o staré auto, jehož hodnota je velmi malá, doporučuje se motorový olej jen dolévat, jelikož generálka motoru by mohla přesáhnout cenu celého automobilu.