AUTORIDE

Modrý kouř z výfuku: Na jaký problém upozorňuje?

Modrý kouř z výfuku
Pod kapotou
Publikováno Článek přeložený s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Modrý kouř z výfuku znamená jediné a tedy to, že se motorový olej dostává do prostoru válců. Čím větší množství motorového oleje proniká do válců, tím více auto kouří.

Kromě modrého kouře z výfuku je však průvodním jevem pronikání oleje do válců také nadměrná spotřeba motorového oleje.

Obsah

Jaké poruchy souvisí s modrým kouřem z výfuku?

Motorový olej se může do prostoru válců dostat několika způsoby, a to například přes poškozené těsnění hlavy válců, opotřebované pístní kroužky, vložky válců či opotřebované písty nebo samotné válce. U přeplňovaných motorů však může modrý kouř z výfuku upozorňovat i na samotné turbodmychadlo.

To je totiž stejně jako i jiné komponenty motoru promazávány a chlazeny pomocí motorového oleje a v případě, že má turbodmychadlo opotřebovaná ložiska či poškozené těsnění, vhání do válců motoru nejen stlačený vzduch, ale také motorový olej.

Všechny tyto problémy, až na opotřebované turbodmychadlo, se projevují stejným způsobem, a to ztrátou komprese. Třeba však dodat, že ne všechny zmíněné problémy nastanou na všech válcích současně a tak je tedy velmi snadné určit vadný válec pomocí prohlédnutí a srovnání zapalovacích svíček nebo změřením komprese a jejím porovnáním s ostatními válci.

Opotřebované turbodmychadlo je zase možné odhalit velmi jednoduchým způsobem, a to prohlédnutím vzduchového filtru. Pokud se totiž na vzduchovém filtru nacházejí černé skvrny od oleje, je jisté, že turbodmychadlo propouští motorový olej do prostoru válců.

Řešení problémů souvisejících s modrým kouřem

Přestože identifikace problému s pronikajícím motorovým olejem do prostoru válců je poměrně snadná, jeho řešení už tak snadné nebývá, protože jakýkoli z těchto problémů až na zmíněné turbodmychadlo, znamená generálku motoru a tedy opravu, za kterou utratíš nemalé peníze.

Pokud se však jedná o staré auto, jehož hodnota je velmi malá, doporučuje se motorový olej jen dolévat, jelikož generálka motoru by mohla přesáhnout cenu celého automobilu. V případě opotřebovaného turbodmychadla je situace o něco lepší.

V takovém případě je však třeba turbodmychadlo repasovat nebo vyměnit za nové, což však také není nejlevnější záležitost.

Závěr

Každopádně nezáleží na tom, zda se jedná o opotřebované turbodmychadlo nebo opotřebování v oblasti válce. Modrý kouř z výfuku totiž signalizuje vážný problém, který dokáže potrápit nejen tebe, ale také tvou peněženku a je třeba jej vyřešit co nejdříve.