AUTORIDE

Vzduchový filtr: K čemu slouží a z čeho všeho může být vyroben?

Vzduchový filtr
Pod kapotou
Publikováno Článek přeložený s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Téměř každý rozumný majitel automobilu nezapomíná na pravidelnou údržbu svého auta, do které patří také výměna vzduchového filtru. Existují však i majitelé, kteří výměnu filtrů tak říkajíc neřeší.

Kdy je však nejvhodnější doba k tomu, aby si na svém autě vyměnil vzduchový filtr?

Obsah

K čemu slouží vzduchový filtr?

Vzduchový filtr je zařízení, které zachycuje tuhé částice jako například prach, pyl, různý hmyz a podobné věci, které by mohly poškodit spalovací komory, ventily i písty. Vzduchový filtr je obvykle umístěn v plastovém krytu v sacím potrubí spalovacího motoru a zabraňuje tak pronikání nečistot do spalovacího prostoru.

Spalovací motory nejčastěji používají tři typy vzduchových filtrů, a to:

  • papírové

  • bavlněné

  • pěnové

1. Papírový vzduchový filtr

Papírový vzduchový filtr

Tento typ filtru je nejčastěji používaný vzduchový filtr pro spalovací motory. Je to zejména proto, že jsou efektivní a velmi levné. Papírový vzduchový filtr je však efektivní jen do té doby, dokud se jeho povrch nezanese prachem a jinými nečistotami. Právě tehdy je proudění vzuchu omezené, což znamená, že do motoru se dostane menší množství vzduchu.

2. Pěnový vzduchový filtr

Pěnový vzduchový filtr

Pěnové filtry byly v minulosti využity zejména v malých motorech a sekačkách na trávu. Takový filtr zadrží větší množství nečistot než klasický papírový filtr, přičemž proudění vzduchu je omezeno jen minimálně. Tento typ vzduchového filtru je velmi oblíben u terénních a rally automobilů, kde je vysoká úroveň prašnosti.

Na pěnových filtrech může být zachyceno velké množství nečistot bez omezení proudění vzduchu. Dodnes však můžeme nalézt papírové vzduchové filtry, na kterých je nalepena asi 1 cm silná pěnová vrstva, což je jakási kombinace obou filtrů.

3. Bavlněný vzduchový filtr

Bavlněný vzduchový filtr

Namísto papírového filtru může být použit i bavlněný, který má větší propustnost vzduchu, což znamená že do motoru se dostane větší množství vzduchu, při zachování stejné filtrace jakou poskytuje klasický papírový filtr. Nevýhodou bavlněného filtru je jeho cena, naopak výhodou je delší životnost (vydrží po celou dobu životnosti automobilu) ale i mírné navýšení výkonu. Tento typ vzduchového filtru využívají zejména sportovní a závodní automobily.

Zanesený vzduchový filtr má špatný vliv na výkon a spotřebu motoru. Řídící jednotka totiž upravuje množství vstřikovaného paliva podle toho, kolik vzduchu se dostane do sání. Pokud je tento filtr zanesen, do spalovacího prostoru se dostává méně vzduchu, což má za následek i nižší výkon motoru.

Tento pokles výkonu je mnohdy nezpozorovatelný a právě proto na vzduchový filtr zapomíná velké množství lidí.

Závěr

Je třeba si uvědomit, že cena vzduchového filtru je nízká, v závislosti na značce a materiálu, ze kterého je filtr vyroben, a proto by se na jeho výměnu nemělo zapomínat. Nejlepší volbou je měnit vzduchový filtr při každé, popřípadě každé druhé výměně motorového oleje, v závislosti na prašnosti prostředí, ve kterém jezdíš.