Kontrolka VDC: Co znamená a proč svítí?
Kontrolka VDC může signalizovat aktivitu systému VDC (z angličtiny Vehicle Dynamic Control), jeho vypnutí nebo jeho poruchu. V případě, že kontrolka problikuje, systém dynamické kontroly je aktivní, pokud kontrolka svítí, systém pravděpodobně nefunguje z důvodu vypnutí nebo poruchy.
VDC je důležitým prvkem v moderní technologii automobilů a jeho poruchu není třeba ignorovat. V tomto článku si ve zkratce posvítíme na to, jak funguje systém dynamické kontroly a co znamená když kontrolka VDC svítí či naopak problikuje.
Obsah
Co je VDC a jak funguje?
SystémVDC (dynamické kontroly vozidla) stabilizuje vozidlo a pomáhá zvládnout situace při kterých by se vozidlo mohlo dostat do smyku. Tento systém sleduje polohu volantu, rychlost kol, zrychlení vozidla a další parametry, aby určil, zda vozidlo udržuje požadovaný směr.
Systém VDC: Jak funguje systém dynamické kontroly vozidla?
Když systém VDC zaznamená ztrátu trakce, automaticky zpracuje informace z ABS a ze senzoru natočení volantu a následně přibrzďuje individuální kola automobilu, aby zabránil smyku.
Systém ABS: Věděl jsi, jak funguje ak čemu slouží?
Přibrzďování jednotlivých kol se však neodehrává jen při brždění, ale i při zrychlování a průchodu přes zatáčku. Díky tomu systém VDC snižuje riziko smyku. Tento systém využívá kromě systému ABS i systém ASR.
Kontrolka VDC problikuje, jde o problém?
V případě blikající kontrolky VDC se nejedná o žádný problém, právě naopak. Blikání signalizuje aktivitu systému. Vůz se zřejmě dostal do náročné situace a systém VDC zasáhl, aby jej stabilizoval a předešel smyku.
V náročných jízdních situacích jako jsou například prudké zatáčky či prudké brzdění může tato kontrolka problikovat a následně svítit. Systém VDC v takovém případě stabilizuje vozidlo, a to tak, že zasahuje do řízení. Pokud systém funguje správně, kontrolka zhasne hned poté, co se auto stabilizuje.
Kontrolka VDC stále svítí, co s tím?
Pokud kontrolka nesvítí jen při náročných jízdních podmínkách a v případě rizika smyku, mohly nastat následující situace:
Systém VDC si vypnul pomocí tlačítka (s ikonkou ve tvaru kontrolky a nápisem OFF pod ní, s škrtnutou ikonkou nebo kontrolkou s textem VDC OFF) nebo přes rozhraní na přístrojové desce
Došlo k poruše samotného systému VDC
Došlo k poruše snímače, respektive poruše elektroniky
Některá auta neumožňují vypnutí systému VDC, ale pokud takovou možnost máš, rozsvícená kontrolka může signalizovat úmyslné vypnutí dynamické kontroly.
Doporučujeme proto vyzkoušet vypnout/zapnout systém VDC. Pokud se při vypnutí či zapnutí s kontrolkou nic neděje a stále svítí, zřejmě půjde o jednu z výše zmíněných poruch.
Kontrolky v autě. Co znamenají jednotlivé kontrolky?
Tyto poruchy však nelze vyřešit svépomocí, jelikož v obou případech je třeba provést autodiagnostiku. Nejlépe tedy uděláš, pokud s autem zajedeš ihned do servisu.
Označení elektronického stabilizačního systému
Výrobci aut používají při označení elektronického stabilizačního systému různé zkratky, ale princip fungování těchto systémů je stejný. V případě tohoto systému se můžeš setkat s označeními:
ESC (Electronic Stability Control) - obecné označení elektronického stabilizačního systému, ale používá jej Škoda, Fiat, Hyundai, Tesla, Luxgen a Proton
ESP (Electronic Stability Program) – označení používá Audi, Chrysler, Dodge, Hyundai, Jeep, Kia, Mercedes-Benz, Saab, Suzuki, Lamborghini a Smart
ESP (Electronic Stabilization Program) - označení používá Volkswagen (zkratka je stejná jako předešlá, menší rozdíl je jen v celém názvu)
VDC (Vehicle Dynamic Control) - označení používá Subaru, Nissan a Infiniti
DSC (Dynamic Stability Control) - označení používá Aston Martin, BMW, Jaguar, Land Rover, Mazda a Mini
VSA (Vehicle Stability Assist) - označení používá Acura a Honda
VSC (Vehicle Stability Control) - označení používá Lexus a Toyota
VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management) - označení používá Lexus a Toyota
ASC (Active Stability Control) - označení používá Jaguar a Mitsubishi
DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) - označení používá Volvo
PSM (Porsche Stability Management) - označení, jak již z názvu vyplývá, používá Porsche
M-ASTC (Mitsubishi Active Skid and Traction Control) - označení používá Mitsubishi
StabiliTrak - označení používá Buick, Cadillac, Chevrolet (většina modelů), GMC, Pontiac, Saturn, Isuzu a Hummer
AdvanceTrac - označení používá Ford, Lincoln a Mercury
Active Handling - označení používá Chevrolet (Corvette)
Někteří výrobci používají několik označení, neboť označení se nemusí vztahovat na celou značku, ale na konkrétní model.
Různý tvar kontrolky VDC
Stejně jako označení systému VDC, i tato kontrolka může mít rozdílný tvar v závislosti na výrobci a konkrétním modelu. Kromě tvaru kontrolky na hlavním obrázku se můžeš setkat is trojúhelníkem s vykřičníkem v téměř úplném kruhu – tuto kontrolu u systému VDC používá Alfa Romeo.
Některá auta sdílejí stejný tvar kontrolky VDC i ESC či DSC. Například s trojúhelníkem a vykřičníkem se můžeš setkat jak u modelů Alfa Romeo, tak u modelů BMW. Jde o to, že systém VDC je v podstatě identický jako ostatní elektronické stabilizační systémy, rozdíl je jen v názvu.
Kontrolka ESC: Co znamená a proč svítí?
Kontrolka znázorňující vypnutý VDC systém
Tato kontrolka může znázorňovat vypnutý systém VDC nebo kontrolu trakce, v závislosti na modelu a výrobci. Pokud tvé vozidlo umožňuje vypnutí systému, tlačítko může mít stejný tvar jako tato kontrolka.
Často kladené otázky o kontrolce VDC
Otázka 1: Mohu jezdit s rozsvícenou kontrolkou VDC?
Ano, můžeš, ale je třeba co nejdříve zjistit příčinu rozsvícení kontrolky a problém vyřešit v případě, že jsi systém VDC úmyslně nevypnul. Jízda s rozsvícenou kontrolkou VDC může znamenat horší stabilitu vozidla, což může vést k nebezpečným situacím na silnici a vyššímu riziku smyku.
Pokud tedy kontrolka VDC svítí, jezdí opatrně, zejména na kluzkém povrchu, vyhni se prudkému průjezdu zatáčkami či prudkému brzdění.
Otázka 2: Může se kontrolka VDC rozsvítit i tehdy, není-li problém se systémem VDC?
Ano, kontrolka se může rozsvítit i tehdy, není-li problém v samotném systému dynamické kontroly. Příčiny mohou být různé, například chyba v elektrickém systému nebo problém se senzorem. V takovém případě je třeba udělat autodiagnostiku a odstranit příčinu.
Závěr
Rozsvícenou kontrolku VDC není třeba ignorovat, tedy pokud se nejedná o úmyslně vypnutí systému dynamické kontroly. Tento systém musí mít od 1. listopadu 2011 podle nařízení Evropské komise povinně nainstalován každý nově homologovaný automobil. Od roku 2014 musí být tímto systémem vybaven každý nově prodávaný automobil v EU.