Autodiagnostika – Co zjišťuje a jak probíhá?

Car diagnostic
Pod kapotou
Publikováno
Článek přeložen s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Autodiagnostika je schopna zjistit řadu důležitých informací o vozidle. Dnes jen těžko najdeme vozidla, která by nebyla vybavena řídící jednotkou motoru (ECU / ECM). Jedná se o mikroprocesor (nebo jednoduše o drobný počítač), který vyhodnocuje a ukládá celou řadu informací.

Rozsvícená kontrolka následně řidiče upozorní na problém, který počítač identifikoval, ale abychom se dostali k detailním údajům o problému, potřebujeme se dostat k databázi prostřednictvím autodiagnostiky

Obsah

Co je autodiagnostika?

Autodiagnostika může mít různé podoby, nicméně jde speciální přístroj nebo software. Jak již bylo řečeno, autodiagnostika slouží k tomu, abychom dokázali číst různé údaje, které ukládá řídící jednotka motoru do databáze. Díky tomu můžeme vyhodnotit větší či menší poruchy pomocí chybových záznamů a tím se dostat k detailnějším informacím o problémech konkrétního vozidla.

Kromě čtení chybových záznamů však pomocí autodiagnostiky dokážeme měnit či mazat konkrétní údaje v databázi, případně měnit samotná nastavení řídící jednotky.

Základní funkce autodiagnostiky

  • Čtení chybových záznamů, zobrazení historie závad, a podobně (čtení informací ukládané řídící jednotkou motoru)

  • Úprava a odstranění chybových záznamů

  • Změna, respektive úprava nastavení řídící jednotky (interval výměny oleje, a podobně)

  • Emisní diagnostika

Typy autodiagnostiky

Autodiagnostika může mít podobu profesionálního přístroje – jedná se o elektronické zařízení vybavené specializovaným softwarem. Taková autodiagnostika má širokou paletu funkcí, většinou ji používají autorizované a profesionální autoservisy, jelikož tyto přístroje patří k nejdražším na trhu.

Cenově dostupnější autodiagnostika může mít podobu specifického konektoru, díky kterému se můžeme připojit k řídící jednotce motoru pomocí počítače nebo chytrého telefonu. Samozřejmě s nižší cenou přichází i omezená funkcionalita a zpravidla nejlevnější autodiagnostika dokáže přečíst jen základní údaje.

OBD a kompatibilita autodiagnostiky

Aby autodiagnostika dokázala číst údaje z ECU, respektive řídící jednotky vozidla, musí být v první řadě kompatibilní s daným vozidlem. Některé autodiagnostiky jsou vyráběny pouze pro určitou značku, ale existují i univerzální typy autodiagnostik.

Při kompatibilitě autodiagnostiky s konkrétní řídicí jednotkou je důležitý standard řídicí jednotky. Jedná se o následující – OBD / OBD 1, OBD 2, EOBD, JOBD

Starší vozidla měla vlastní řídicí jednotky, které nepodléhaly žádným standardům. To znamená, že používají různé komunikační protokoly a tím pádem nemusí být kompatibilní s mnoha autodiagnostikami. V případě těchto vozidel se jedná o standard OBD / OBD 1 ("OnBoard Diagnostics" - plné znění této zkratky v angličtině).

OBD2 connector

Novější auta již přešla na jednotný standard, a to OBD 2. Evropská vozidla na tento standard ve velké míře přešla začátkem roku 2000, od roku 2003 včetně dieselových automobilů. Standard EOBD a JOBD se od OBD 2 nijak neliší a jde v konečném důsledku o stejný standard, v případě EOBD se jedná o evropská auta a v případě JOBD o japonská auta.

Při výběru autodiagnostiky je však třeba si dát pozor na to, zda se jedná o standard OBD/OBD 1 nebo o novější standard OBD 2. Ty totiž nejsou kompatibilní – například autodiagnostika na starší vozidla se standardem OBD 1 nebude fungovat na novější vozidla, která používají standard OBD 2 a naopak.

Nejlepší autodiagnostika

Výběr autodiagnostiky závisí především na potřebě kupujícího – pokud se jedná o autoservis, ty menší si mohou vystačit s pokročilou, ale mnohé upřednostní profesionální autodiagnostiku. Pro běžného člověka zřejmě postačí základní autodiagnostika, která umožňuje čtení základních údajů z řídící jednotky. Je proto obtížné doporučit konkrétní značku, jelikož výběr závisí v první řadě na potřebě a záměru.

Autodiagnostika cena

Přibližné cenové rozpětí pro různé autodiagnostiku různých typů.

Typ autodiagnostiky

Cena autodiagnostiky

Profesionální

od 750 do více než 4000 Eur

(od 18240 do více než 97290kč)

Pokročilá

od 100 do 400 Eur

(od 2430 do 9730kč)

Základní (čtení základních údajů)

do 50 Eur

(do 1210kč)

Bez ohledu na typ, díky autodiagnostice lze identifikovat a případně i vyřešit některé problémy. Díky základní autodiagnostice může člověk předejít návštěvě servisu, který inkasuje již za pouhé přečtení chybových hlášení. Samozřejmě úpravu nebo mazání chybových hlášení či modifikaci jiných nastavení prostřednictvím autodiagnostiky nedoporučujeme – tu nechte na profesionály v autoservisu.