AUTORIDE

Systém ABS: Věděl jsi, jak funguje ak čemu slouží?

Kontrolky na přístrojové desce
Pod kapotou
Publikováno Článek přeložený s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Systém ABS je protiblokovací systém, který je anglicky označován jako Anti-lock Braking Systém, od čehož je odvozena i zkratka ABS. Tento systém patří mezi základní prvky aktivní bezpečnosti vozidla.

V tomto článku si posvítíme na systém ABS, jeho funkci a na to, jak poznat, kdy je systém aktivní.

Obsah

Jak funguje ABS?

Systém ABS kontroluje v automobilu činnost brzdové soustavy a zajišťuje účinné brzdění na povrchu s různou přilnavostí. Systém ABS sleduje pohyb kol během brzdění pomocí snímačů, umístěných na každém kole a pokud některé z nich začne klouzat, vyšle signál do řídící jednotky, která zmenší nebo úplně vypne brzdnou sílu v daném kole, čímž zabrání jeho zablokování.

Zablokované kolo totiž nepřenáší žádnou boční sílu a tak neumožní vozidlu zatočit do strany. Naopak nezablokované kolo dokáže zachovat stabilitu a tak zajistí ovladatelnost vozidla i při prudkém brzdění na kluzké silnici.

Pokud dostane řídicí jednotka systému ABS signál, že je některé z kol zablokováno, krátkodobě sníží tlak v brzdovém systému, díky čemuž se začne kolo opět odvalovat. Systém ABS totiž dokáže uvolnit kolo až 16krát za sekundu, čímž zajistí dostatečné brzdění, otáčení kola a ovladatelnost vozidla.

Systém ABS byl vyvinut firmou Bosch v roce 1978. Poruchu systému signalizuje svítící kontrolka. Pokud je systém funkční, je po stlačení brzdového pedálu na kluzném povrchu slyšet a cítit přerušované brzdění, přičemž kontrolka systému ABS je na přístrojové desce rozsvícena.

Jak poznáš, že je systém ABS aktivní?

Brzdový pedál v autě

Během prudkého brzdění na mokré, zasněžené či zledovatělé vozovce je cítit, ale zároveň i slyšet přerušované brzdění, což je v podstatě signál, díky kterému poznáš, že je systém ABS aktivní.

Při přerušovaném brzdění je slyšet charakteristický chraplavý zvuk a je cítit, jako pedál kope, respektive vytlačuje nohu šoféra od podlahy. Někteří méně zkušení řidiči se po aktivaci systému ABS leknou a povolí brzdový pedál, což je však velká chyba, která častokrát pramení z toho, že v autoškole se na zvládnutí takových situací neklade příliš důraz.

Ostřílenější řidiči, kteří dlouhá léta jezdili na autech bez systému ABS, museli spoléhat na přerušované dávkování brzdné síly manuálně, jen pomocí chodidla.

ABS a povinná výbava:

V roce 2004 se výrobci automobilů dohodli, že systém ABS musí být povinnou výbavou každého vyrobeného auta pro Evropskou Unii, a proto tento systém najdeš již v každém autě vyrobeném od téhož roku.

Prodlužuje ABS brzdnou dráhu?

Zajímavostí je, že automobil vybavený systémem ABS má na suché silnici delší brzdnou dráhu než automobil, který tímto systémem není vybaven. Na kluzké cestě se však karta obrací ve prospěch vozidla vybaveného systémem ABS.

Video znázorňující rozdíl mezi zapnutým a vypnutým ABS