AUTORIDE

Váha vzduchu: K čemu slouží a jak se projevuje její porucha?

Váha vzduchu
Pod kapotou
Publikováno Článek přeložený s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Váha vzduchu je mezi motoristy pojmenování pro měřič množství vzduchu. Váha vzduchu, měří množství vzduchu, které proudí sacím potrubím do spalovacího motoru.

Obvykle ho můžeme nalézt v sacím potrubí, za vzduchovým filtrem a před škrtící klapkou. Pokud snímač měří tlak vzduchu v sacím potrubí, označuje se zkratkou MAP (Manifold Air Pressure), ale měří-li hmotnost spotřebovaného vzduchu, označuje se sratkou MAF (Mass Air Flow).

Obsah

1. MAP: Snímač tlaku v sacím potrubí

MAP sleduje velikost tlaku v sacím potrubí, který kolísá podle zatížení motoru a na základě tohoto měření poskytuje informace řídící jednotce motoru, která upraví dávkování paliva, pro co nejlepší spalování.

Problém v přesnosti nastává pokud se změní tlak nebo teplota vzduchu. Proto se využívá druhé MAP snímač nebo kombinace MAP a MAF snímače.

2. MAF: Snímač hmotnosti vzduchu

Na rozdíl od MAP snímače, MAF snímač měří množství a tedy hmotnost spotřebovaného vzduchu. Je méně odolný vůči poškození než MAP snímač, ale má řadu výhod jako například:

  • přesné měření hmotnosti, množství vzduchu

  • změna tlaku vzduchu nezpůsobí chybné měření

  • rychlá reakce snímače na změnu průtoku vzduchu

  • změna teploty vzduchu nezpůsobí chybné měření

  • působí velmi malý odpor na průtok vzduchu

Nejčastěji používané měřiče hmotnosti vzduchu:

1. Měření množství vzduchu pomocí vyhřívaného drátku

Je to drátek, přes který prochází elektrický proud a vyhřívá jej na konstantní teplotu, která bývá vyšší (cca o 100 stupňů celsia) než teplota nasávaného vzduchu. Pokud motor nasává méně nebo více vzduchu, mění se i teplota drátu.

Tento měřič množství vzduchu je schopen reagovat velmi rychle na změnu průtoku vzduchu v sacím potrubí, ale je velmi náchylný na znečištění vyhřívaného drátku, proto se po každém vypnutí motoru ohřeje na teplotu 1000 stupňů celsia po dobu jedné sekundy. Pokud se drátek poškodí, řídící jednotka přepne motor do nouzového režimu.

2. Měření množství vzduchu vyhřívanou vrstvou

Funguje na podobném principu jako předchozí snímač, ale místo drátku je použita vyhřívaná vrstva, která se zahřívá na teplotu o 120 až 180 stupňů vyšší než je teplota nasávaného vzduchu. Nasávaný vzduch proudí snímačem množství vzduchu a ovlivňuje tak teplotu vyhřívané vrstvy.

Obtokový kanál je tvarován tak, aby se omezil počet nečistot dopadajících na měřící prvky, proto nevyžaduje opakované čištění krátkým ohřevem jako v případě vyhřívaného drátku, což znamená že je odolnější vůči poškození.

Nejčastější příčiny poruchy váhy vzduchu:

K nejčastějším příčinám poruchy váhy vzduchu dochází v důsledku znečištění vzduchového filtru.

Poškozená či nadměrně znečištěná váha vzduchu však může fungovat i nadále, ale změny v chodu motoru jsou značné a všimne si jich i úplného laika.

Mezi nejčastější příznaky poškození váhy vzduchu patří:

  • obtížné starty motoru

  • vysoké nebo nízké volnoběžné otáčky motoru

  • nerovnoměrný chod motoru

  • cukání při akceleraci

  • zhasínání motoru

  • zvýšená kouřivost

Závěr

Porucha váhy vzduchu může, ale nemusí na sebe upozornit rozsvícenou kontrolkou motoru. Pokud je váha vzduchu jen znečištěná, lze tento problém vyřešit pouhým vyčištěním snímače.

Při čištění bys však měl být velmi opatrný, aby si snímač nepoškodil. Pokud je však váha vzduchu poškozena, je nejlepším řešením její výměna, která nemusí být zrovna nejlevnější, ale je velmi jednoduchá.