Motorové oleje: Jak si vybrat správný olej do auta?

Motorové oleje jsou technicky velmi složité produkty, které se používají jako maziva pro pístové spalovací motory.

Tyto oleje mají funkci mazání, chlazení, čištění a také chrání motor před korozí.

Obsah

Požadavky na motorové oleje:

  • minimalizace tření a opotřebení

  • odolnost olejového filmu proti přetržení

  • snížení spotřeby paliva

  • přilnavost k třecím plochám

  • zabránění povrchovému poškození

  • teplotní stabilita

  • odolnost proti oxidaci

  • viskozita a tekutost při nízkých teplotách

  • co nejmenší závislost viskozity na teplotě

  • ochrana před korozí

  • potlačení pěnění

  • utěsňovací schopnost

  • nízká těkavost

  • dobrá tepelná vodivost

  • chladicí efektivita

To je jen část požadavků, což vysvětluje, proč je motorový olej jednou z nejdůležitějších provozních kapalin v automobilu.

Pokud se chystáš na výměnu oleje a nejsi si jistý, který motorový olej je pro tvůj motor ten pravý, jsi na správném místě. Abys zvolil správný motorový olej, potřebuješ mít přehled o označení motorových olejů. Označení olejů máme proto, abychom byli schopni vybrat pro motor našeho čtyřkolého miláčka ten nejlepší motorový olej.

Všechny potřebné informace pro výběr správného motorového oleje najdeš v dnešním článku, ale nejprve si řekněme něco o rozdělení motorových olejů.

Podle způsobu výroby se motorové oleje dělí na:

1. Minerální motorové oleje

Minerální oleje se vyrábějí zpracováním ropy. Ropa se nejprve zbaví vody a mechanických nečistot, následně se použije frakční destilace (proces rozdělování chemických látek podle bodu varu, zahříváním teploty, při které se jednotlivé frakce vypařují) a rozdělí na petrolejové, benzínové, naftové a olejové frakce. Výroba pokračuje dalšími destilacemi, kde se ze základní olejové frakce odděluje olej a mazut. Poslední destilací tak získáme základ pro motorový olej.

2. Syntetické motorové oleje

Tento typ olejů se vyrábí syntézou (chemická reakce, při které sloučením dvou nebo více prvků vznikne produkt složitější než původní látky) z jiných látek než ropy. Syntetické oleje mají lepší tekutost při nízkých teplotách a nižší odparnost. Disponují vylepšenými mechanickými a chemickými vlastnostmi, ale obvykle jsou dražší než minerální oleje.

3. Polosyntetické motorové oleje

Tyto oleje představují směs syntetického a minerálního oleje, přičemž podíl syntetického oleje není vyšší než 30 %. Byly navrženy tak, aby kombinovaly výhody syntetických olejů s cenou minerálních olejů.

Teď už máš základní přehled o motorových olejích. Pojďme ale dál a podívejme se na dva klíčové parametry motorového oleje, kterými jsou viskozita a výkonnostní třída.

Viskozita motorových olejů:

Viskozita je veličina vyjadřující míru vnitřního tření, respektive odpor, který tekutina (v našem případě motorový olej) klade silám pokoušejícím se posunout její nejmenší částice. Viskozita tedy charakterizuje tekutost kapalin. Tato veličina je však proměnlivá a závisí na teplotě. Během chodu motoru dochází k výkyvům teploty a tlaku, což ovlivňuje i viskozitu oleje. Pro optimální mazání je však žádoucí, aby se viskozita motorového oleje měnila v závislosti na teplotě co nejméně.

Závislost viskozity oleje na teplotě se vyjadřuje viskózním indexem; čím vyšší je jeho hodnota, tím méně se viskozita oleje mění při kolísání teploty a tím je motorový olej kvalitnější.

Viskózní vlastnosti motorových olejů:

Pro běžnou charakteristiku viskózních vlastností motorových olejů se používá specifikace SAE (Society of Automotive Engineers, USA), která klasifikuje motorové oleje do 6 zimních tříd označených číslicí a písmenem W (např. 5W) a 5 letních tříd označených jen číslicí.

Zimní třídy motorových olejů:

Číslice a písmeno W (0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W) udávají zimní viskozitu oleje. Čím je číslo nižší, tím nižší teplota (více do mínusu) pod nulou může být, aniž by olej zhoustnul.

Letní třídy motorových olejů:

Druhá číslice za pomlčkou (20, 30, 40, 50 a 60) určuje letní viskozitu oleje. Čím vyšší je toto číslo, tím vyšší může být teplota okolí při provozu motoru, přičemž olej zůstává dostatečně hustý, aby zajistil správné mazání motoru.

Pokud se při označení oleje používá pouze jedna z těchto dvou tříd, znamená to, že se jedná o jednostupňový motorový olej, buď letní, nebo zimní. Pokud je motorový olej označen oběma třídami, jde o vícestupňový olej a tedy celoroční.

Motorové oleje a jejich použití při venkovní teplotě podle označení SAE:

  • SAE 30 (od -5°C do +40°C)

  • SAE 40 (od 0°C do +45°C)

  • SAE 20W-50 (od -15°C do +50°C)

  • SAE 15W-40 (od -20°C do +45°C)

  • SAE 10W-40 (od -25°C do +35°C)

  • SAE 5W-40 (od -30°C do +30°C)

  • SAE 5W-30 (od -30°C do +25°C)

  • SAE 0W-30 (od -50°C do +30°C)

Výkonnostní kategorie motorových olejů:

Výkonnostní kategorie odrážejí okamžité i dlouhodobé vlastnosti oleje při různých pracovních podmínkách a změnách zatížení motoru. Velmi důležité jsou vlastnosti jako odpařování, ochrana proti opotřebení, oxidaci, korozi stěn válců a ložisek, ochrana proti usazeninám, oxidační stabilita oleje, potlačení pěnění a úspora paliva.

Pro označení výkonnostní kategorie motorových olejů se používají následující normy:

Klasifikace API (American Petroleum Institute, USA)Klasifikace ACEA (Association des Constructeurs Européens d Automobile, EU)Normy výrobců automobilů a motorů (VW, Volvo, Tatra)Klasifikace Mil-L (normy amerických výrobců)Klasifikace ILSACKlasifikace CCMC (Comité des Constructeurs d Automobile du Marche Commun, EU)

V současnosti se však pro určení výkonnostních norem motorových olejů zejména používají specifikace API, ACEA a normy výrobců automobilů a motorů.

Klasifikace API:

Klasifikace API rozlišuje motorové oleje podle typu motoru na zážehové (benzinové), které jsou označeny písmenem S, a vznetové (dieselové), označené písmenem C. K těmto dvěma znakům se přidávají další písmena podle abecedy, například SL nebo CB. Čím je druhé písmeno dál v abecedě, tím má olej vyšší výkonnostní třídu a tedy i kvalitu.

Setkáš se také s označením olejů jako například SL/CB. V takovém případě jde o olej, který je možné použít jak v zážehových, tak i vznetových motorech. Protože začíná tímto písmenem S, je tento olej primárně určen pro zážehové motory. Kdyby však první písmeno bylo C, šlo by o olej primárně pro vznetové motory.

Když jsme v Evropě, setkáváme se nejčastěji s klasifikací ACEA nebo s normami výrobců automobilů a motorů.

Klasifikace ACEA dělí nové motorové oleje do tří skupin:

A/B - Oleje pro benzinové a naftové motory osobních a lehkých dopravních vozidel, které se označují písmenem a číslicí od A1 až po A5 pro benzinové a od B1 až po B5 pro naftové motory.

C - Oleje kompatibilní s katalyzátory a filtrem pevných částic C1, C2, C3, C4.

E - Pro výkonné motory nákladních aut E1, E2, E3, E4, E5, E6, E7, E8, E9.

Normy výrobců automobilů a motorů:

Mnoho výrobců však vyžaduje, aby motorové oleje splňovaly další požadavky, které nejsou zahrnuty v předchozích klasifikacích.

Nejznámější jsou tyto normy:

VW 501.01 - Oleje pro benzinové a neproplňované naftové motory.

VW 500.00 - Oleje pro benzinové a neproplňované naftové motory.

VW 505.00 - Oleje pro neproplňované a proplňované naftové motory.

VW 505.01 - Oleje pro motory PUMPA-DÝZA s prodlouženým výměnným intervalem.

VW 507.00 - Oleje pro naftové motory, vhodné pro motory s filtrem pevných částic.

Jak si vybrat správný olej do auta?

V dnešních automobilech se používají polosyntetické, minerální, ale především syntetické motorové oleje, převážně pro jejich nízkoviskózní (řidké) vlastnosti, které snižují spotřebu paliva, prodlužují životnost motoru a zároveň prodlužují interval výměny motorového oleje. To ovšem neznamená, že nalitím syntetického oleje do motoru lze automaticky prodloužit interval výměny oleje stanovený výrobcem.

Musíme si to říct na rovinu; ten je většinou prodloužený až příliš a mnozí automechanici či specialisté na vozidla doporučují zkracovat tento interval výměny, jaký stanoví výrobce.

Polosyntetické motorové oleje jsou hydrokrakované oleje s vyšší tepelnou stabilitou ve srovnání s minerálními oleji. V současnosti se většina výrobců automobilů a motorů už vyhýbá minerálním olejům, převážně kvůli jejich vysoké viskozitě, nižší tepelně odolnosti a horším mazacím schopnostem ve srovnání s polosyntetickými a syntetickými oleji.

Benzínové motory jsou k olejům šetrnější než dieselové. To znamená, že požadavky na motorový olej pro dieselové motory jsou vyšší. Právě proto se výrobí nejen motorové oleje určené pro benzinové, ale i pro dieselové motory, jak jsem již zmínil, i specializované oleje určené výhradně pro dieselové či benzinové motory.

Nejlépe však uděláš, pokud do motoru svého automobilu naliješ olej, jaký doporučuje výrobce. Majitelé starších automobilů, do kterých nechtějí investovat peníze a které trpí větší spotřebou nebo prosakováním motorového oleje, mohou zvolit viskóznější motorové oleje, čímž dočasně omezí únik oleje.

Spotřeba motorového oleje:

Pokud plánuješ výměnu motorového oleje, je dobré si vedle objemu oleje, který do motoru naliješ, dokoupit ještě 1 litr stejného oleje. Tím se vyhneš možné záměně oleje v případě, že by bylo potřeba během intervalu doplnit.

Neměl bys zapomínat na běžnou spotřebu motorového oleje. I ten nejlepší motor naplněný nejkvalitnějším olejem má totiž svou běžnou spotřebu. Spotřebu motorového oleje udává výrobce motoru, ale u běžných automobilů se pohybuje mezi 0,3 litry a 1 litrem na jeden interval výměny.

Na tuto běžnou spotřebu má však velký vliv styl jízdy. Pokud jezdíš své auto příliš často do červeného pole otáčkoměru, může být běžná spotřeba motorového oleje ještě vyšší, než jakou uvádí výrobce. Tato běžná spotřeba oleje vzniká pronikáním oleje do spalovacího prostoru. Mít tedy litr oleje stejné značky a specifikace vždy po ruce se rozhodně vyplatí.

Interval výměny motorového oleje:

Na závěr nezapomeň, že kromě výběru správného oleje bys měl dodržovat správný interval výměny, a také bys neměl míchat oleje různých specifikací či používat "magické" produkty na prodloužení životnosti oleje a jeho intervalů výměny.

Pokud používáš minerální olej, neměl bys při výměně použít jiný než opět minerální olej. Syntetický olej totiž rozpouští usazeniny v motoru, a proto je při přechodu z minerálního oleje na syntetický nezbytné motor nejprve vyčistit, aby se předešlo zanesení kanálků mazacího systému motoru. Z toho vyplývá, že syntetický a polosyntetický motorový olej se nesmí míchat s minerálním.

Pokud se tímto pravidlem neřídíš, je však úplně jedno, jaký motorový olej do auta dáš. Klidně si kup ten nejlevnější, abys co nejvíce ušetřil a zbyly ti peníze na řešení problémů a poruch, které by mohlo způsobit použití nesprávného motorového oleje.