AUTORIDE

Kontrolka ESP: Co znamená a proč svítí?

Kontrolka ESP
Pod kapotou
Publikováno Článek přeložený s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Kontrolka ESP může signalizovat aktivitu systému ESP (z angličtiny Electronic Stability Program), jeho vypnutí nebo jeho poruchu. V případě, že kontrolka problikuje, systém je aktivní, pokud kontrolka svítí, systém ESP pravděpodobně nefunguje.

ESP je důležitým prvkem v moderní technologii automobilů a jeho poruchu není třeba ignorovat. V tomto článku se ve zkratce podíváme na to, jak systém ESP funguje a co znamená když kontrolka ESP svítí či naopak problikuje.

Obsah

Co je ESP a jak funguje?

Kontrolka ESC / ESP / VDC

Elektronický stabilizační systém (ESP) pomáhá řidiči zvládnout kritické situace při řízení auta, kdy by se vozidlo mohlo dostat do smyku. Tento systém sleduje rychlost kol, polohu volantu, zrychlení vozidla a další parametry, aby určil, zda je vozidlo v optimální pozici na silnici.

Pokud zjistí, že vozidlo je mimo kontrolu, řídící jednotka automaticky upraví rozdělení brzdové síly mezi jednotlivá kola a zasáhne do řízení, aby se předešlo ztrátě stability.

Neděje se tak jen při brzdění, ale i při zrychlování a průchodu přes zatáčku, čímž ESP systém udržuje vůz mimo smyk. Tento systém využívá ke své funkci i další elektronické systémy a pomocníky jako například systém ABS či ASR.

Kontrolka ESP problikuje, jde o problém?

Blikající kontrolka ESP signalizuje aktivní systém, nejde tedy o žádný problém. Naopak, pokud tato kontrolka problikuje, zřejmě ses dostal do náročné jízdní situace a systém ESP zasáhl a stabilizoval vůz.

V určitých případech může tato kontrolka problikovat a následně svítit. Systém v takovém případě zasahuje do řízení aby se vozidlo nedostalo do smyku. Pokud systém funguje správně, kontrolka zhasne hned poté, co se auto stabilizuje.

Svítí kontrolka ESP, co s tím?

Kontrolka ESP
Kontrolka ESP / © Martin Milo, All rights reserved.

Pokud kontrolka nesvítí jen při kritických jízdních situacích, jakými jsou prudké průjezdy zatáčkami či rychlé brzdění a podobně, mohly nastat následující situace:

  • Systém ESP si vypnul pomocí tlačítka nebo přes rozhraní na přístrojové desce

  • Došlo k poruše samotného ESP systému

  • Došlo k poruše snímače, respektive poruše elektroniky

Některá auta neumožňují vypnutí systému ESP, ale pokud takovou možnost máš, rozsvícená kontrolka může signalizovat úmyslné vypnutí elektronického stabilizačního systému. Doporučujeme proto vyzkoušet vypnout/zapnout systém ESP. Pokud se při vypnutí či zapnutí s kontrolkou nic neděje a stále svítí, půjde o jednu ze zmiňovaných poruch.

Tyto poruchy však nelze vyřešit svépomocí, jelikož v obou případech je třeba provést diagnostiku vozidla. Nejlépe tedy uděláš, pokud s autem zajedeš ihned do servisu.

Označení elektronického stabilizačního systému

Výrobci aut používají při označení elektronického stabilizačního systému různé zkratky, ale princip fungování těchto systémů je stejný. V případě tohoto systému se můžeš setkat s označeními:

  • ESC (Electronic Stability Control) - obecné označení elektronického stabilizačního systému, ale používá jej Škoda, Fiat, Hyundai, Tesla, Luxgen a Proton

  • ESP (Electronic Stability Program) – označení používá Audi, Chrysler, Dodge, Hyundai, Jeep, Kia, Mercedes-Benz, Saab, Suzuki, Lamborghini a Smart

  • ESP (Electronic Stabilization Program) - označení používá Volkswagen (zkratka je stejná jako předešlá, menší rozdíl je jen v celém názvu)

  • VDC (Vehicle Dynamic Control) - označení používá Subaru, Nissan a Infiniti

  • DSC (Dynamic Stability Control) - označení používá Aston Martin, BMW, Jaguar, Land Rover, Mazda a Mini

  • VSA (Vehicle Stability Assist) - označení používá Acura a Honda

  • VSC (Vehicle Stability Control) - označení používá Lexus a Toyota

  • VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management) - označení používá Lexus a Toyota

  • ASC (Active Stability Control) - označení používá Jaguar a Mitsubishi

  • DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) - označení používá Volvo

  • PSM (Porsche Stability Management) - označení, jak již z názvu vyplývá, používá Porsche

  • M-ASTC (Mitsubishi Active Skid and Traction Control) - označení používá Mitsubishi

  • StabiliTrak - označení používá Buick, Cadillac, Chevrolet (většina modelů), GMC, Pontiac, Saturn, Isuzu a Hummer

  • AdvanceTrac - označení používá Ford, Lincoln a Mercury

  • Active Handling - označení používá Chevrolet (Corvette)

Někteří výrobci používají několik označení, neboť označení se nemusí vztahovat na celou značku, ale na konkrétní model.

Různý tvar kontrolky ESP

Stejně jako označení systému ESP, i samotná kontrolka ESP může mít rozdílný tvar v závislosti na výrobci a konkrétním modelu. Kromě tvaru kontrolky na hlavním obrázku (vyšší) se můžeš setkat is vykřičníkem v trojúhelníku, kolem něhož se nachází téměř úplný kruh se šipkou.

Kontrolka ESP

Méně častá je také kontrolka s textem ESP v kruhu (podobná jako kontrolka ABS). V drtivé většině případů je kontrolka žluté nebo oranžové barvy, ale raritně existuje i červená kontrolka ESP.

Některé modely mají identický tvar kontrolky ESP a ESC. Jde o to, že tyto systémy jsou v podstatě identické, rozdíl je jen v názvu.

Často kladené otázky o kontrolce ESP

Otázka 1: Je možné jezdit s rozsvícenou kontrolkou ESP?

Ano, v jízdě můžeš pokračovat, ale je důležité co nejdříve zjistit příčinu rozsvícení kontrolky a problém vyřešit. Jízda s rozsvícenou kontrolkou ESP může znamenat horší ovladatelnost vozidla, což může vést k nebezpečným situacím na silnici.

Pokud tedy kontrolka ESP svítí, jezdi opatrně, obzvláště na kluzkých površích, vyhni se prudkým průjezdům zatáčkami či prudkému brzdění.

Otázka 2: Může se kontrolka ESP rozsvítit i tehdy, není-li problém se systémem ESP?

Ano, kontrolka se může rozsvítit i tehdy, není-li problém v samotném elektronickém stabilizačním systému. Příčiny mohou být různé, například chyba v elektrickém systému nebo problém se senzorem. V takovém případě je třeba udělat autodiagnostiku a odstranit příčinu.

Závěr

Kontrolku ESP není třeba ignorovat, tedy pokud se nejedná o úmyslně vypnutí systému. Elektronický stabilizační systém musí mít od 1. listopadu 2011 podle nařízení Evropské komise povinně nainstalován každý nově homologovaný automobil.

Od roku 2014 musí být tímto systémem vybaven každý nově prodávaný vůz. Protože tento systém pomáhá stabilizovat vozidlo a předcházet smyku, ignorování svítící kontrolky ESP a nefunkčnost tohoto systému by se tedy nemusela vyplatit.

Video porovnání se zapnutým a vypnutým ESP na Audi A3