AUTORIDE

Řadový čtyřválec: Jaké jsou jeho výhody a nevýhody?

Blok motoru
Pod kapotou
Publikováno Článek přeložený s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Řadový čtyřválec, jinak nazývaný také jako čtyřválcový řadový motor, je pístový spalovací motor se čtyřmi válci uspořádanými v jedné řadě podél klikové hřídele.

Řadový čtyřválec je často označován zkratkou R4. U tohoto motoru mohou být válce uspořádány vertikálně k zemi, ale také mohou být uspořádány i šikmo. Všechny čtyři písty ve válcích jsou poháněny jedním společným klikovým hřídelem.

Obsah

Řadový čtyřválec a jeho nevýhody

Řadový čtyřválec patří mezi nejjednodušší systémy motoru s poměrně dobrou rovnováhou. Právě z tohoto důvodu je velmi často používán v ekonomických automobilech. Ovšem i přes svou dobrou rovnováhu trpí R4 sekundární nerovnováhou, která vede k vibracím.

Ty jsou u menších motorů logicky menší, ale se zvyšujícím se výkonem a objemem vibrace stoupají. Právě z tohoto důvodu se u objemnějších motorů s vyšším výkonem používá větší počet válců nebo jiné uspořádání válců.

Kromě toho má však čtyřválcový řadový motor problém is plynulostí chodu, neboť expanzní zdvihy pístů se nepřekrývají. Každý píst totiž dokončí svůj expanzní zdvih ještě před tím, než zahájí další píst nový expanzní zdvih, což vede k pauze mezi každým expanzním zdvihem a tedy k přerušení dodávky výkonu. U motorů s více válci se výkonové zdvihy překrývají, díky čemuž vzniká méně vibrací a jejich výkon je plynulejší.

U některých motorů tohoto typu se vybavuje klikovýhřídel protizávažím či vyvažovacím hřídelem, který vyrovnává část vibrací svou protiváhou, aby se tak zlepšila rovnováha a kultura chodu motoru. Nevýhodou použití vyvažovacího hřídele je však menší ochota motoru jet do otáček.

Známé konfigurace řadového čtyřválce

Řadový čtyřválec patří k nejběžnějším konfiguracím motoru od zdvihového objemu 1.2 litru až po zdvihový objem 2.4 litru. To ovšem neznamená, že se toto uspořádání válců nemůže výjimečně objevit iu motorů s větším zdvihovým objemem jako například 2.7 l, 3.0 l či dokonce 3.0 litru.

Například automobilka Toyota vyráběla vznětové motory v uspořádání R4 o zdvihovém objemu až 4.1 litru. To ovšem není všechno, největší řadový čtyřválcový motor vyrobený společností Detroit Diesel Corporation, který byl používán v autobusech a nákladních automobilech, měl zdvihový objem až 8.5 litru.

Naopak jeden z nejmenších řadových čtyřválců byl nasazen v automobilu Mazda Carol, přičemž jeho zdvihový objem činil jen 0.358 litru. Existovaly však ještě menší R4 motory, které měly zdvihový objem 0,25 l, ty se však používaly jen v motocyklech. Běžný objem řadového čtyřválce je však, jak jsem již zmiňoval, 1.2 až 2.4 litru.

Řadový čtyřválec a jeho použití podle automobilových tříd

  • Nižší třída (například Škoda Fabia či Peugeot 206)
  • Nižší střední třída (například Volkswagen Golf či Seat Leon)
  • Střední třída (například Volkswagen Passat či Audi A4)
  • Vyšší střední třída (například Audi A6 či Peugeot 607)
  • Dodávkový vůz (například Peugeot Partner či Fiat Ducato)

Výhody řadového čtyřválce

  • jednoduchá konstrukce
  • dobrá kompaktnosti
  • nízká výrobní cena v porovnání s víceválcovými motory či motory s jiným uspořádáním válců
  • dobrá vyváženost
  • dobrá kultura chodu motoru
  • slušný výkon
  • nízká hmotnost motoru

Řadový čtyřválec dodnes patří mezi nejrozšířenější typ pístového spalovacího motoru, který můžeš pod kapotou automobilu nalézt.