AUTORIDE

Termostat: Jak funguje tato důležitá součást chladicího systému motoru?

Termostat
Pod kapotou
Publikováno Článek přeložený s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Termostat je zařízení, které ovládá proudění chladicí kapaliny v chladícím okruhu motoru. Každý motor má určitou ideální pracovní teplotu, kterou potřebuje dosáhnout pro svůj optimální chod.

Pokud motor nepracuje ve své ideální pracovní teplotě, tedy není optimálně zahřátý, vykazuje vyšší spotřebu paliva, horší kulturu chodu, vyšší hlučnost, ale také větší opotřebení všech částí motoru.

Obsah

Jak funguje termostat?

Termostat má za úkol řídit chladící okruh a co nejrychleji dosáhnout a udržovat optimální provozní teplotu motoru. U studeného motoru dodává vodní pumpa chladicí kapalinu jen do pláště bloku a hlavy motoru.

Z hlavy válců a bloku motoru se pak chladicí kapalina vrací obtokovou hadicí zpět do čerpadla, protože termostat je stále uzavřen.

Hlava válců

Po dosažení optimální provozní teploty se však ventil termostatu otevře a chladicí kapalina začne proudit celým chladícím okruhem, a to i do chladiče, kde se chladicí kapalina ochladí proudícím vzduchem.

Termostat se musí otevírat ve správnou chvíli - ani příliš brzy, ale ani pozdě. Pokud by se termostatický ventil otevíral příliš brzy, motor by se pomalu a špatně zahříval a nedržel by optimální provozní teplotu.

Pokud by se však termostat otevíral příliš pozdě, teplota by byla příliš vysoká a chladicí kapalina by se začala vařit.

Kdy se zapne ventilátor chlazení?

V případě, že teplota i přes správně fungující termostat přesáhne nadměrné hodnoty, zapne se ventilátor chlazení prostřednictvím přepínače na termostatu. Při správně fungujícím termostatu by mělo auto začít lehce topit přibližně do 3 minut a chladič musí zůstat studený dokud chladicí kapalina nedosáhne teploty 90 stupňů celsia.

Teplota motoru

Po dosažení této teploty se termostat otevře a chladič se během krátké chvíle zahřeje. Pokud se však teplota chladicí kapaliny po nastartování motoru rychle vyšplhá do červeného pole a chladič zůstává studený, znamená to, že termostat je zablokován a neotevírá se.

Udržování optimální teploty se řídí otevíráním a zavíráním ventilu, které je prováděno pomocí voskových, parafínových a podobných náplní v termostatu. Po dosažení požadované teploty se vosk zkapalní a roztahuje se, čímž tlačí proti pístu, který otevře ventil termostatu.

V nejnovějších modelech automobilů však můžeš najít elektricky ovládané termostaty, pomocí kterých lze ovládat chlazení mnohem přesněji.

Chladicí kapalina

Termostat a jeho vliv na spotřebu

Správná činnost termostatu má příznivý vliv na spotřebu paliva, ale také životnost motoru, protože zajišťuje motoru ideální teplotu pro jeho provoz.

Při nesprávné funkci termostatu může spotřeba paliva vystřelit i o 1 litr na 100 km, v závislosti na typu automobilu a jeho motoru. Odkládáním výměny nefunkčního termostatu tak nic neušetříš.

Video znázorňující funkci termostatu