Poruchy motoru podle typického zvuku: Jak na to?

Engine
Pod kapotou
Publikováno
Článek přeložen s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Existují poruchy, které nedokáže jen tak bez vybavení odhalit ani zkušený motorista. Jsou zde však i takové poruchy, které lze odhalit včas, a to bez jakéhokoli vybavení.

Stačit ti budou prostě jen tvé smysly, tedy přesněji jeden, kterým je tvůj sluch.

Obsah

Úvod

Některé z poruch automobilů se totiž projevují tak jasnými příznaky, že je odhalí bez větších problémů i laik. Výhodu mají také řidiči, kteří svůj vůz velmi dobře znají, vědí jak se chová a tak si dokážou spíše všimnout, když najednou s automobilem není něco v pořádku. Pokud se však vyznáš v tom, který komponent ohlašuje svoji poruchu konkrétním zvukem, určitě se neztratíš ani při koupi ojetého (neznámého) auta.

Mít naslouchané různé rušivé zvuky z automobilu tedy má své výhody. Právě pomocí sluchu je totiž možné odhalit nespočet velké množství poruch a problémů, které jsou mnohdy teprve v zárodku. Tyto poruchy je tedy možné odhalit dokonce dříve, než by mohly negativně ovlivnit jízdní vlastnosti, spotřebu, výkon a jiné parametry automobilu nebo negativně poškodit jiné části a komponenty vozidla.

Jelikož se automobil skládá z nesčetně velkého množství komponent, které mohou na svou poruchu poukazovat různými zvuky, rozhodli jsme se, že na toto téma připravíme několik článků. V každém z těchto článků si posvítíme na určitou část automobilu a na její komponenty, které mohou na svou poruchu upozorňovat různými zvuky.

V dnešním článku se podíváme na nejdůležitější část automobilu a tedy na jeho motor a pohonné ústrojí. Poznáš poruchu motoru a celého hnacího ústrojí podle jejího typického zvuku?

Klepavý zvuk motoru:

Možná příčina - Vůle v ložiskách klikového hřídele.

Řešení - Výměna ložisek.

Hrkotavý zvuk při sešlápnutí spojkového pedálu:

Možná příčina - Poškozené vypínací ložisko spojky.

Řešení - Pokud se tento problém potvrdí, je nutná výměna tohoto ložiska.

Zvonící, cvrlikající spojka, kterou lze slyšet pouze při volnoběhu:

Možná příčina - Prasklé pružiny lamely spojky.

Řešení - Výměna poškozené lamely, případně celé spojky.

Klepání na volnoběhu:

Možná příčina - Opotřebovaný dvouhmotný setrvačník.

Řešení - Pokud se toto klepání ozývá jen za studena, není výměna setrvačníku akutní, respektive nemusí se vyměnit okamžitě. Avšak v případě, že se dvouhmotný setrvačník projevuje takovým akustickým problémem trvale za jakýchkoli podmínek, jeho výměna je nutná.

Chrastavý zvuk z převodovky na volnoběhu:

Možná příčina - Hodně v ozubení převodovky.

Řešení - Tyto zvuky souvisí s toleranci jednotlivých dílů a jsou ve většině případů neškodné.

Hučení z převodovky během jízdy:

Možná příčina - Opotřebovaná ložiska v převodovce či rozvodovce.

Řešení - Výměna poškozených dílů.

Kovově znějící klepání od motoru krátce po nastartování:

Možná příčina - Hydraulická zdvihadla ventilů s nedostatečným tlakem oleje.

Řešení - Není třeba, pokud tento zvuk po několika sekundách od nastartování zmizí. Pokud však kovové klepání přetrvává po delší dobu, bude pravděpodobně poškozeno některé zdvihadlo, což znamená, že je nutná jeho výměna.

Buchotavé zvuky citelné při změně zatížení motoru (akcelerace/decelerace):

Možné příčiny - Uvolněné či opotřebované uložení motoru.

Řešení - V tomto případě je třeba přitáhnout nebo vyměnit poškozené uložení motoru.

Z motoru se ozývají chrastící zvuky:

Možná příčina - Vůle rozvodového řetězu či špatný napínák rozvodového řetězu.

Řešení - Výměna celé rozvodové sady popřípadě jen napínáku rozvodového řetězu.

Bzučení, šumění po zapnutí zapalování:

Možná příčina - Pracovní zvuk palivového čerpadla nebo opotřebování palivového čerpadla.

Řešení - Pokud tento akustický projev palivového čerpadla slyšet jen několik vteřin po zapnutí zapalování, jedná se o běžný projev. Avšak v případě, že je tento zvuk velmi výrazný a palivové čerpadlo je slyšet neustále, přičemž se to nepříznivě projevuje na chodu motoru, je téměř jisté, že je palivové čerpadlo na konci své životnosti.

Závěr

Samozřejmě existuje nespočet dalších poruch motoru a jeho komponentů, které se projevují podobnými akustickými či jinými projevy. Toto jsou však jedny z nejčastějších poruch, které lze odhalit pomocí sluchu.

V následujícím článku si posvítíme na několik poruch komponent podvozku a brzd, které lze také odhalit bez jakéhokoliv vybavení, jen pomocí sluchu.