Oranžové kontrolky v autě: Můžu pokračovat v jízdě?

Oranžové kontrolky na přístrojové desce obvykle signalizují problém s některou funkcí vozidla, případně upozorňují na nutnost servisu, doplnění některé kapaliny nebo na aktivitu filtru pevných částic a podobně.

V mnoha případech to může znamenat nefunkčnost některého systému, avšak kontrolka motoru nebo varovná kontrolka trojúhelníku mohou indikovat obecnější problém. V některých případech je nezbytné problém řešit okamžitou návštěvou servisu.

Pokud jste ručně nevypnuli některý ze systémů či funkcí a máte dostatek kapalin, zkuste najít kontrolku v našem seznamu a zjistit, proč svítí.

Airbag spolujezdce vypnutý

Airbag spolujezdce vypnutý

Airbag předního spolujezdce je deaktivován. Pokud nebyl úmyslně deaktivován v nastaveních nebo kontrolka zůstává svítit i po reaktivaci, došlo k chybě. V každém případě však airbag předního spolujezdce při nárazu nebude fungovat.

Airbagy a bezpečnostní pásy

Airbagy a bezpečnostní pásy Airbagy a bezpečnostní pásy

Pokud tato kontrolka svítí nebo bliká, poukazuje na chybu airbagů nebo bezpečnostních pásů. Doporučujeme bezodkladnou, ale zejména opatrnou jízdu do autorizovaného servisu, jelikož airbagy nebo bezpečnostní pásy nemusí při nárazu fungovat.

Boční airbag vypnutý

Boční airbag vypnutý Boční airbag vypnutý

Boční airbag je deaktivován. Pokud nebyl úmyslně deaktivován v nastaveních nebo kontrolka zůstává svítit i po reaktivaci, pravděpodobně došlo k chybě. V každém případě však boční airbag při nárazu nebude fungovat.

Chybný senzor pro měření oleje

Chybný senzor pro měření oleje

Tato kontrolka poukazuje na chybu v senzoru, který zaznamenává hladinu motorového oleje. Senzor je třeba při nejbližší příležitosti nechat zkontrolovat a případně vyměnit v servisu.

Front Assist vypnutý

Front Assist vypnutý

Tato kontrolka zasvítí v případě, že je systém pro detekování kolize deaktivován. Pokud nebyl Front Assist vypnut manuálně, zřejmě došlo k chybě v systému. V každém případě jezdi opatrně, jelikož systém tě neupozorní na riziko kolize.

Kontrolka 4x2, 2HI, 2H

Kontrolka 4x2, 2HI, 2H Kontrolka 4x2, 2HI, 2H Kontrolka 4x2, 2HI, 2H

Tyto kontrolky upozorňují řidiče, že vozidlo vybavené pohonem všech čtyř kol zásobuje energií jen dvě kola. Použití režimu 4x2 je vhodné na suchém povrchu nebo při dobrých jízdních podmínkách, jelikož šetří palivo.

Kontrolka 4x4 Auto

Kontrolka 4x4 Auto Kontrolka 4x4 Auto Kontrolka 4x4 Auto

Tato kontrolka upozorňuje řidiče, že vozidlo je v režimu "AUTO" s pohonem všech čtyř kol. To znamená, že vozidlo automaticky zapne pohon všech čtyř kol, když zaznamená ztrátu trakce. Většina moderních vozidel s pohonem čtyř kol používá tento režim jako výchozí. Problém nastává, pokud kontrolka svítí i v případě, kdy by měl být režim vypnutý.

Kontrolka 4x4 High

Kontrolka 4x4 High Kontrolka 4x4 High Kontrolka 4x4 High Kontrolka 4x4 High

Tato kontrolka upozorňuje řidiče, že vozidlo je v režimu "HIGH" s pohonem všech čtyř kol. U starších vozidel vybavených pohonem čtyř kol šlo o výchozí nastavení při normálních jízdních podmínkách - v takovém případě kontrolku výrobci zřídka kdy přidali mezi ostatní ukazatele. Drtivá většina moderních vozidel s pohonem čtyř kol funguje s výchozím režimem „AUTO“ a zároveň umožňuje přepnutí do režimu 4x4 High nebo 4x4 Low.

Režim 4x4 High se hodí v situaci, kdy je potřebná lepší přilnavost při běžné a vyšší rychlosti, například na zasněžené silnici, za deště a podobně. Pokud je režim aktivní, přední a zadní hnací hřídele jsou spolu mechanicky uzamčeny, díky čemuž se přední a zadní kola otáčejí stejnou rychlostí.

Tato kontrolka se může zobrazovat jako 4x4 High, 4WD High, nebo ve zkrácených verzích jako 4HI či 4H. Pokud kontrolka permanentně bliká (ne při přepínání režimu), jedná se o problém a je třeba zajít co nejdříve do servisu.

Kontrolka 4x4 Low

Kontrolka 4x4 Low Kontrolka 4x4 Low Kontrolka 4x4 Low Kontrolka 4x4 Low

Tato kontrolka upozorňuje řidiče, že vozidlo je v režimu "LOW" s pohonem všech čtyř kol. Pokud je režim aktivní, přední a zadní hnací hřídele jsou spolu mechanicky uzamčeny, díky čemuž se přední a zadní kola otáčejí stejnou rychlostí. Nízký převodový poměr poskytuje vyšší točivý moment na kolech a tím pádem maximální přilnavost.

Režim 4x4 Low však není určen pro běžnou a vyšší rychlost, ale zejména pro velmi pomalý off-road a těžký terén jako například strmé stoupání, bahnitý terén či hluboký písek, na kterém se vyšší točivý moment a maximální přilnavost opravdu hodí. Než do takového terénu vyrazíš se zapnutým režimem 4x4 Low, je důležité vypnout kontrolu trakce.

Kontrolka se v závislosti na výrobci může zobrazit v různých variantách, tedy jako 4x4 Low, 4WD Low nebo ve zkrácené podobě jako 4LO či 4L. Pokud kontrolka permanentně bliká (ne při přepínání režimu), jedná se o problém a je třeba zajít co nejdříve do servisu.

Kontrolka ABS Čtěte více

Kontrolka ABS

Zasvítí se, pokud je vadný snímač nebo řídicí jednotka ABS. V tomto případě vozidlo brzdí tak, jako vozidlo, které není vybaveno tímto systémem čili při prudkém brzdění se kola zablokují a následuje smyk.

Kontrolka adaptivních tlumičů pružení

Kontrolka adaptivních tlumičů pružení

Signalizuje poruchu v regulaci tuhosti pružení. V takovém případě se doporučuje jezdit opatrně, jelikož tato porucha ovlivňuje stabilitu. Kromě toho je třeba zajít do servisu na test funkčnosti systému.

Kontrolka adaptivního osvětlení AFL

Kontrolka adaptivního osvětlení AFL

Kontrolka signalizuje poruchu systému adaptivního osvětlení. Tak jako u dešťového senzoru, osvětlení bude fungovat v základním režimu, ne však automaticky.

Kontrolka AFS

Kontrolka AFS Kontrolka AFS Kontrolka AFS

Tato kontrolka upozorňuje na poruchu nebo vypnutí systému AFS (Adaptive Front-lighting System), který v případě potřeby automaticky nastavuje úhel a intenzitu světlometů a přisvěcuje do zatáčky. V některých autech lze systém manuálně vypnout. I v případě poruchy systému AFS by měly normální světlomety fungovat, ale pro jistotu je doporučujeme zkontrolovat.

Kontrolka asistovaného sjezdu (DAC/HDC)

Kontrolka asistovaného sjezdu (DAC/HDC)

Signalizuje aktivovaný systém asistovaného sjezdu v případě prudšího svahu. V této situaci systém přebírá kontrolu nad stabilizací vozidla a také nad rychlostí (udržuje stálou rychlost).

Kontrolka automatického sklonu světlometů

Kontrolka automatického sklonu světlometů Kontrolka automatického sklonu světlometů

Signalizuje poruchu systému automatického přepínání dálkových a tlumených světel (nastavení sklonu světel). Funkčnost nebude narušena v manuálním režimu, avšak nebude se přizpůsobovat podmínkám a fungovat automaticky.

Kontrolka dešťového senzoru

Kontrolka dešťového senzoru

Svítí v případě poruchy automatického stírání a rozsvěcování světel. Funkčnost stěračů a světel není narušena, avšak s automatickým zapínáním se můžeš rozloučit.

Kontrolka DRL

Kontrolka DRL Kontrolka DRL Kontrolka DRL

Tato kontrolka indikuje problém se systémem DRL (Daytime Running Lights), respektive problém se světly denního svícení.

Kontrolka EPC Čtěte více

Kontrolka EPC

Rozsvícená kontrolka EPC může signalizovat poruchu škrticí klapky, nečistoty v benzínu nebo elektronického plynového pedálu. Méně závažnějším problémem, kvůli kterému se kontrolka EPC může rozsvítit, je prasklá žárovka, spálená pojistka nebo vadný snímač brzdových světel.

Kontrolka ESC Čtěte více

Kontrolka ESC Kontrolka ESC Kontrolka ESC

Pokud se kontrolka rozbliká během jízdy, elektronická stabilizační kontrola (ESC) je funkční a zasahuje do řízení v kritické situaci, například při prudkém průjezdu zatáčkami, aby se předešlo smyku. Pokud tato kontrolka svítí stále, systém zřejmě není funkční (není-li chyba v elektronice, která by náhodně rozsvítila kontrolku) nebo je vypnutý. Svítící kontrolka s nápisem OFF vždy indikuje vypnutí systému.

Jízda s rozsvícenou kontrolkou ESC může znamenat horší ovladatelnost vozidla, což může vést k nebezpečným situacím na silnici. Některé modely mají identický tvar kontrolky ESP a ESC. Jde o to, že tyto systémy jsou v podstatě identické, rozdíl je jen v názvu.

Kontrolka ESP Čtěte více

Kontrolka ESP Kontrolka ESP Kontrolka ESP

Pokud se kontrolka rozbliká během jízdy, systém ESP je funkční a zasahuje do řízení (při nebezpečné situaci), ale pokud tato kontrolka svítí stále, systém není funkční. Při takové poruše se při smyku systém ESP nezapne.