Motor s válci do U: Věděl jsi o jaký typ motoru jde?
Motor s válci do U, také nazývaný jako motor s rovnoběžnými válci, je typ dvouválcového nebo dvouřadého dvouhřídelového pístového spalovacího motoru.
U tohoto motoru jsou roviny řad válců rovnoběžné a dva klikové hřídele jsou vzájemně propojeny pomocí ozubeného kola nebo řetězu. Příčný řez tohoto motoru tvoří písmeno U stejně jako u vidlicového motoru písmeno V, od čehož je odvozen i název – motor s válci do U.
Obsah
Konstrukce motoru s válci do U
Motor s válci do U je zkonstruován ze dvou řadových motorů, jejichž klikové hřídele spojuje ozubené kolo nebo řetěz. Jedná se o podobné spojení dvou motorů jako u motoru s válci do H, který ovšem není tvořen dvěma řadovými motory, ale dvěma plochými motory (BOXER).
Konfigurace motoru s válci do U je však jen velmi málo využívána, protože za tento motor existuje lepší náhrada, kterou je vidlicový motor. Ten je totiž v porovnání s motorem, jehož řady válců připomínají písmeno U, podstatně lehčí kvůli absenci jednoho klikového hřídele.
Vidlicový motor nebo také sen mnoha motoristů. Víš o něm všechno?
Hlavním důvodem vývoje motoru s válci do U byla schopnost sdílet stejné komponenty s řadovými motory.
Benzínový motor s válci do U
Úplně první prototyp tohoto motoru byl navržen v roce 1916. Motor měl být složen ze dvou čtyřválcových motorů značky Daimler označovaných jako Silent Knight. Každý z těchto motorů samostatně dodával 105 koní a spolu měli tvořit jeden motor s válci do U, který měl pohánět tank. Motor ani tank však nikdy nebyl sestrojen.
První motor U, o kterém je známo, že byl sestrojen, byl šestnáctiválec o objemu 24,3 litru označován jako Bugatti U-16. Tento motor byl sestrojen během první světové války v roce 1916.
Zdvihový objem: Co to je a co určuje?
V roce 1925 však přišel Fiat s dalším motorem s válci do U. Tentokrát však šlo o podstatně menší motor o objemu 1,5 litru, který byl nasazen do závodního automobilu označovaného jako typ 806, určeného pro závody Grand Prix. Tento motor byl složen ze dvou šestiválcových bloků, přičemž každý blok měl objem 750 cm3.
Motor byl přeplňován kompresorem, který poháněl pravý klikový hřídel. Levý klikový hřídel zase poháněl vodní čerpadlo. Šestnáctiválcový motor od Fiatu o objemu 1,5 litru dodával výkon 187 koní při 8500 ot/min.
Dieselový motor s válci do U
Dieselové motory U byly používány hlavně jako pohonné jednotky lodí, lokomotiv a tanků. Například jeden dieselový motor U poháněl známý americký tank M4A2 Sherman.
Ten byl vybaven dvanáctiválcovým motorem, jehož každá řada válců měla objem 6965 cm3. Motor dosahoval výkonu 410 koní při 2900 ot/min.
Konfigurace motoru s válci do U
Tento motor, stejně jako jiné motory, může být zkonstruován v různých verzích. Řekněme si něco o těch nejznámějších.
1. Čtvercový čtyřválcový motor s válci do U
Tato konfigurace U motoru je vybavena dvěma válci, na každé straně. Motor tedy tvoří kostku, díky čemuž je velmi kompaktní. Velkou slabinou tohoto motoru však bylo vzduchové chlazení, které nestačilo dostatečně chladit zadní dvojici válců, následkem čehož se motor přehříval.
Motor chlazený kapalinou: Jak funguje chlazení kapalinou?
Tato konfigurace U motoru byla použita na motocyklu Ariel Square Four v letech 1931 až 1959. Stejný design U motoru používaly i závodní motocykly značky Suzuki, které však byly vybaveny kapalinovým chlazením.
2. Tandemový Twin motor s válci do U
Jedná se o dvouválcový motor, který má dvě řady válců a dvě klikové hřídele, jeden pro každý válec. Tento design motoru používala například značka Kawasaki v závodních motorkách v letech 1975 až 1982.