AUTORIDE

Jak se projevuje poškozené turbodmychadlo?

Turbodmychadlo
Pod kapotou
Publikováno Článek přeložený s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Přeplňované motory dnes dominují z ostatních motorů pod kapotou automobilů. Oproti starým klasickým atmosférickým motorům jsou totiž výkonnější a při klidné jízdě i úspornější. Mají však jednu velkou nevýhodu.

Tyto motory jsou oproti nepřeplňovaným motorům technicky složitější a tím pádem i méně spolehlivé a dražší pro údržbu. Je proto třeba, aby s nimi člověk zacházel ohleduplně a šetrně.

Obsah

Zvýšenou pozornost je třeba věnovat hlavně turbodmychadlu, které stejně jako motor automobilu není nesmrtelné. Jeho oprava je totiž nákladná a výměna ještě nákladnější.

Jak se však projevuje poškozené turbodmychadlo? Na tuto otázku si odpovíme v následujících 5 bodech.

1. Pískání turbodmychadla

Pískání turbodmychadla je jeden z příznaků, který upozorňuje na to, že s turbodmychadlem není něco v pořádku. Pokud totiž turbodmychadlo píská s rostoucími otáčkami, problém se může skrývat v opotřebovaných ložiscích turbodmychadla, v netěsnosti mezi turbodmychadlem a jeho potrubím nebo v poškození jedné z jeho turbín.

Turbodmychadlo

V každém případě však není pískání turbodmychadla standardní a tak bys měl zajít do servisu na kontrolu, zda případnou opravu tohoto problému.

2. Modrý kouř z výfuku

Modrý kouř z výfuku

Modrý kouř z výfuku znamená jediné a tedy to, že se motorový olej se dostává do prostoru válců. Čím větší množství motorového oleje proniká do válců, tím více auto kouří.

Motorový olej se může do prostoru válců dostat několika způsoby, a to například přes poškozené těsnění hlavy válců, opotřebované pístní kroužky, vložky válců, opotřebované písty, válce či samotné turbodmychadlo.

Turbodmychadlo je mazáno a chlazeno pomocí motorového oleje. Ten může pronikat do oblasti turbíny a následně putovat do spalovacího prostoru. Výsledkem je modrý kouř vycházející z výfuku a zvýšená spotřeba motorového oleje.

3. Zvýšená spotřeba oleje

Nalévání motorového oleje

Tento problém může být zkombinován smodrým kouřem z výfuku. Pokud je příčina zvýšené spotřeby oleje v turbodmychadle, může být na vině poškození trubek zásobujících turbodmychadlo motorovým olejem, ale také těsnění turba nebo poškození ložisek turbodmychadla.

Pokud olej proniká skrz turbodmychadlo do spalovacího prostoru motoru jen ve velmi malém množství, není problém až tak závažný. Avšak v případě velkého úniku oleje do prostoru válců bys měl být opatrný. Pokud máš totiž dieselový motor, může se splašit. Tento jev se také nazývá také jako runaway diesel. O co ale jde?

Jak všichni víme, rotující části turbodmychadla jsou mazány motorovým olejem a v případě poškození těsnění ho turbodmychadlo vžene spolu se vzduchem přímo do válců, čímž zvýší otáčky motoru a tak i otáčky samotného turba, které neustále tlačí větší množství vzduchu a motorového oleje do doby, dokud se motor úplně nezničí, nespálí veškerý olej nebo se nezadře.

Jednoduše řečeno jde o poruchu, při které začne motor nekontrolovatelně spotřebovávat vlastní náplň motorového oleje. Pokud taková porucha nastane, končí to obvykle totální destrukcí motoru.

4. Nadměrný plnící tlak

Je možné rozeznat ho podle velmi intenzivních reakcí motoru na sešlápnutí plynového pedálu. Stejně jako není příliš nízký plnící tlak turba žádoucí, totéž platí i o příliš vysokém plnícím tlaku turba.

Tento nadměrný plnící tlak turba může být způsoben pouze vadným regulátorem tlaku turba. Ten je potřebný v případě poruchy vyměnit.

5. Ztráta výkonu

3D model fungujícího motoru V8. Piesty a iné mechanické části jsou v pohybu.

Ztráta výkonu může mít různé příčiny, k nimž samozřejmě patří i poškozené turbodmychadlo. Obvyklou příčinou je porucha turbíny, která se stará o sání vzduchu. V takovém případě není turbodmychadlo schopno využít maximálního plnícího tlaku a tak nebude motoru dodávat plný výkon.

Ztráta výkonu však může ukazovat i na problém s turbodmychadlem, které je vybaveno lopatkami s variabilní geometrií. To může mít kvůli sazím zadřené lopatky, což je právě důvod, proč nedokáže turbodmychadlo vyvinout vyšší plnící tlak. V tomto případě často stačí jen vyčistit mechanismus od sazí.