AUTORIDE

Turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek

Turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek
Pod kapotou
Publikováno Článek přeložený s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek je typ turbodmychadla, které je vybaveno pohyblivými lopatkami pro nastavení průtoku vzduchu.

V tomto článku si posvítíme na to, jak funguje turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek a jaké jsou jeho výhody či nevýhody.

Obsah

Jak funguje turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek?

Natočením těchto lopatek turbodmychadla se mění průtokový průřez vstupního kanálu a úhel, pod kterým výfukové plyny vstupují turbíny. Změnou průtokového průřezu vstupního kanálu se změní rychlost výfukových plynů, což ovlivní otáčky turbíny a ty tak ovlivní množství dodávaného stlačeného vzduchu. Jen pro informaci, všechny lopatky turbodmychadla se natáčejí synchronizovaně o stejný úhel.

Je-li plnící tlak při nízkých otáčkách motoru slabý, poloha lopatek se změní tak, že se zúží průtokový průřez přívodu výfukových plynů. To způsobí, že se výfukové plyny zrychlí, čímž se samozřejmě zvýší otáčky turbíny a tedy i plnící tlak.

Naopak při vysokých otáčkách motoru, kdy je plnící tlak dostatečný, se zase poloha lopatek změní tak, že se průtokový průřez přívodu výfukových plynů zvětší. Toto řešení umožní využít co největší energie z výfukových plynů.

Tímto způsobem je turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek schopno regulovat a přizpůsobovat svoji práci aktuálním požadavkům spalovacího motoru a využít tak celkovou energii výfukových plynů.

Jednoduše řečeno, turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek napodobuje turbodmychadlo optimální velikosti v celé výkonové křivce. Výsledkem je tedy turbodmychadlo bez pozorovatelného turbolagu.

Kde se využívá turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek?

Tento typ turbodmychadla se však používá výhradně u vznětových motorů. Důvodem je totiž náchylnost mechanismu lopatek na vysoké teploty. Pro toho, kdo by nevěděl, teplota výfukových plynů zážehových motorů je i o několik stovek stupňů vyšší než u vznětových motorů.

I v tomto případě však existují výjimky a tak můžeš turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek nalézt i při zážehovém motoru.

Výhody turbodmychadla s variabilní geometrií lopatek

  • Pracuje v širokém spektru otáček motoru (kopíruje turbodmychadlo optimální velikosti)

  • Cena je srovnatelná s cenou jednoduchého turbodmychadla

Nevýhody turbodmychadla s variabilní geometrií lopatek

  • Nižší spolehlivost oproti jednoduchému turbodmychadlu

  • Určeno primárně pro vznětové motory (u zážehových motorů totiž toto řešení vyžaduje použití drahých, odolnějších materiálů)

Video, ve kterém Engineering Explained vysvětluje turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek (v angličtině):