AUTORIDE

Kontrola trakce: Jak funguje a co bys o ní měl vědět?

TCS - Traction Control System
Pod kapotou
Publikováno Článek přeložený s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Kontrola trakce, ve zkratce TCS (z angličtiny Traction Control System), je elektronický systém, který umožňuje lepší přenos výkonu motoru na vozovku.

Tento systém umožňuje plné využití výkonu motoru (plné přidání plynu), aniž by došlo k prokluzování kol.

Obsah

Jak funguje kontrola trakce?

Kontrola trakce má podobnou funkci jako systém ABS. Oba tyto systémy totiž mají zajistit, že kola nebudou prokluzovat, díky čemuž zůstane trakce zachována. Ovšem kontrola trakce nefunguje při brzdění jako systém ABS, ale naopak při jízdě a akceleraci.

K zabránění prokluzování kol však používá systém TCS (Traction Control System) i části ABS. Systém ABS totiž přibrzďováním jednotlivých kol zabrání přenášet výkon na kolo, které nemá trakci (prokluzuje se) a to tak, jako by imitoval funkci elektronického samosvorného diferenciálu. Kromě toho si však kontrola trakce pomáhá také redukováním výkonu motoru, přesněji redukováním přísunu paliva.

Kontrola trakce tedy dokáže udržet automobil v pohybu i na kluzkém zledovatělém povrchu, protože zajistí, aby se kola automobilu neprotáčela.

Kdy je kontrola trakce kontraproduktivní?

Ve většině případů je kontrola trakce užitečná, ale existují určité případy kdy je kontraproduktivní. Pokud se totiž řidič pokouší rozjet auto na sněhu, hlubokém blátě či zledovatělém povrchu, systém TCS zareaguje ubráním plynu a přibrzděním prokluzovaných kol, což však může vést k tomu, že se automobil nebude moci pohnout z místa.

Pozor! Po rozběhu nezapomeň kontrolu trakce opět zapnout. Na kluzkém, zasněženém či zledovatělém povrchu kontrolu trakce po rozjetí určitě nevypínej!

Novější systémy kontroly trakce jsou však vybaveny i pro takové případy. Tyto systémy si pomáhají pomocí snímačů akcelerace a náklonu a díky tomu umí správně odhadnout situaci, kdy je třeba nechat kola prokluzovat o něco více.

Větší opotřebení brzd

Kotoučové brzdy

Automobily vybavené systémem kontroly trakce však trpí častěji opotřebovanými brzdami, a to zejména v případech, kdy často jezdí na kluzkém povrchu. Je to právě kvůli regulaci výkonu přenášeného na jednotlivá kola pomocí jejich přibrzďování.

Jedná se však o zanedbatelnou cenu za systém, který zvyšuje bezpečnost vozidla a za svoji existenci pomohl zabránit mnoha nehodám.

Kdy se vyplatí vypnout kontrolu trakce?

Jak již bylo řečeno, kontrola trakce může být kontraproduktivní při rozběhu na hlubokém sněhu, blátě či kluzkém povrchu. Kromě této situace je kontrola trakce relativně zbytečná na suché vozovce – vypnutí kontroly trakce je však na vlastní riziko.

Navíc v méně běžných situacích jako je drift, jízda na okruhu a podobně se může řidič rozhodnout kontrolu trakce vypnout. Bohužel možnost vypnout kontrolu trakce na některých novějších modelech už nenajdeš.

Kdy je kontrola trakce aktivní a kdy nefunguje?

Vozidla s kontrolou trakce mají na přístrojové desce kontrolku, někdy společnou s kontrolkou ESP, která signalizuje stav systému. Po otočení klíče do první polohy se kontrolka trakce na krátkou chvilku rozsvítí a poté zhasne, což signalizuje testování funkčnosti tohoto systému.

Nefunkční kontrola trakce se projevuje neustále svítící kontrolkou. Na nefungující kontrolu trakce může upozornit i svítící kontrolka EPC.

Jelikož se kontrola trakce řadí mezi prvky aktivní bezpečnosti, je jím vybavena většina nových moderních automobilů.

Zkratky označující kontrolu trakce

Systém kontroly trakce dnes můžeme nalézt ve většině běžných moderních automobilů. Avšak i přesto, že všechny systémy kontroly trakce fungují na stejném principu, nejsou označeny stejnou zkratkou.

Různé značky totiž kontrolu trakce označují jinak. Právě proto se můžeš setkat s označeními jako například:

Prohlédni si krátkou videoukázku, jak funguje systém kontroly trakce: