AUTORIDE

Otáčkoměr: Věděl jsi jak funguje toto zařízení?

Otáčkoměr
Pod kapotou
Publikováno Článek přeložený s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Otáčkoměr je přístroj, který slouží v automobilu pro měření otáček motoru, respektive pro měření otáček klikového hřídele motoru.

Ukazatel otáčkoměru tedy uvádí počet otáček klikového hřídele za minutu na analogovém nebo digitálním displeji.

Obsah

Historie otáčkoměru ve zkratce:

První otáčkoměr sestrojil v roce 1817 německý inženýr Deidrich Uhlhorn. Otáčkoměr se zpočátku používal jen k měření rychlosti lokomotiv, ale postupem času se dostal i do automobilů. První otáčkoměry byly mechanické a byly založeny na měření odstředivé síly.

Jak funguje moderní otáčkoměr?

U moderních automobilů jsou otáčkoměry elektronické. Údaje o otáčkách klikového hřídele získává řídicí jednotka motoru, která spolupracuje se snímačem otáček klikového hřídele.

Je třeba dodat, že pokud snímač otáček klikového hřídele přestane fungovat, motor se vypne a nefunguje-li ještě před nastartováním motoru, motor nenastartuje. Jak jsem již zmiňoval, otáčkoměr v automobilu zobrazuje počet otáček klikového hřídele za určitý čas, v tomto případě za minutu.

Otáčkoměr má téměř vždy vyznačeno červené pole, které upozorňuje řidiče na oblast nebezpečných otáček. Řidič má tedy vždy přehled o aktuálních otáčkách a tak může snížit otáčky motoru ubráním plynu a vrátit motor do bezpečných otáček.

Mohou vysoké (kritické) otáčky poškodit motor?

Otáčkoměr

Dlouhé udržování motoru ve vysokých otáčkách v červeném pásmu otáčkoměru totiž motoru velmi škodí, protože v té chvíli nedochází k dostatečnému promazávání motoru motorovým olejem.

To způsobuje přehřívání jednotlivých komponent, což může koneckonců způsobit až zadřený motor. Dlouhodobé udržování motoru v pásmu červených otáček však nemusí okamžitě vést k poruše, ale minimálně může způsobit zvýšené opotřebení některých součástek motoru.

Rozdíl mezi mechanickým a elektronickým otáčkoměrem (video v angličtině):