Otáčkoměr: Věděl jsi jak funguje toto zařízení?

Otáčkoměr je přístroj, který slouží v automobilu pro měření otáček motoru, respektive pro měření otáček klikového hřídele motoru.
Ukazatel otáčkoměru tedy uvádí počet otáček klikového hřídele za minutu na analogovém nebo digitálním displeji.
Obsah
- Historie otáčkoměru ve zkratce
- Jak funguje moderní otáčkoměr?
- Mohou vysoké (kritické) otáčky poškodit motor?
Historie otáčkoměru ve zkratce:
První otáčkoměr sestrojil v roce 1817 německý inženýr Deidrich Uhlhorn. Otáčkoměr se zpočátku používal jen k měření rychlosti lokomotiv, ale postupem času se dostal i do automobilů. První otáčkoměry byly mechanické a byly založeny na měření odstředivé síly.
Jak funguje moderní otáčkoměr?
U moderních automobilů jsou otáčkoměry elektronické. Údaje o otáčkách klikového hřídele získává řídicí jednotka motoru, která spolupracuje se snímačem otáček klikového hřídele.
Je třeba dodat, že pokud snímač otáček klikového hřídele přestane fungovat, motor se vypne a nefunguje-li ještě před nastartováním motoru, motor nenastartuje. Jak jsem již zmiňoval, otáčkoměr v automobilu zobrazuje počet otáček klikového hřídele za určitý čas, v tomto případě za minutu.
Souvisejíci článek - Řídící jednotka motoru: Jaká je její funkce?
Otáčkoměr má téměř vždy vyznačeno červené pole, které upozorňuje řidiče na oblast nebezpečných otáček. Řidič má tedy vždy přehled o aktuálních otáčkách a tak může snížit otáčky motoru ubráním plynu a vrátit motor do bezpečných otáček.
Mohou vysoké (kritické) otáčky poškodit motor?

Dlouhé udržování motoru ve vysokých otáčkách v červeném pásmu otáčkoměru totiž motoru velmi škodí, protože v té chvíli nedochází k dostatečnému promazávání motoru motorovým olejem.
Souvisejíci článek - Zadřený motor: O co vlastně jde a co je jeho příčinou?
To způsobuje přehřívání jednotlivých komponent, což může koneckonců způsobit až zadřený motor. Dlouhodobé udržování motoru v pásmu červených otáček však nemusí okamžitě vést k poruše, ale minimálně může způsobit zvýšené opotřebení některých součástek motoru.