AUTORIDE

Motor 2.5 TDI V6: Postrach pod kapotou?

Motor 2.5 TDI V6
Pod kapotou
Publikováno Článek přeložený s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Motory, které nesou označení TDI jsou často považovány za ty nejspolehlivější, nejúspornější a nejdokonalejší agregáty, jaké kdo kdy vymyslel.

Za tuto velmi dobrou pověst vděčí motory TDI hlavně jednomu agregátu, a to přesněji slavné 1.9 TDI, která se nachází pod kapotou téměř každého třetího koncernového auta jezdícího na našem území.

Obsah

Jsou však všechny motory pod označením TDI tak dobré jako byla stará 1.9 TDI nebo jde jen o jeden velký mýtus?

Oblíbenost motorů TDI

Pro mnohé lidi v našich končinách je téměř každý člověk, který si dovolí říct nějaké nepěkné slovo na motor nesoucí označení TDI blázen. Ať už jsme blázni nebo ne, dnes si posvítíme právě na jeden z motorů TDI, který nepatřil k těm nejspolehlivějším. Přesněji řečeno, bude se jednat o motor 2.5 TDI V6.

Motor 2.5 TDI V6 patří k poměrně oblíbeným agregátům, který možná znáš ze starších modelů jako například Volkswagen Passat, Audi či Škoda Superb. Ovšem i přesto, že se jedná o oblíbený motor, trápilo jej několik vážných problémů, jejichž opravy byly velmi nákladné.

Konfigurace motoru 2.5 TDI V6

Pro ty, kteří možná netuší, motor 2.5 TDI V6 je turbodmychadlem přeplňovaný vznětový vidlicový šestiválec, který se vyráběl v několika výkonnostních verzích. Na našem trhu automobilů však víceméně najdeš zejména verze o výkonu 110 a 132 kW, které bohužel patřily k těm nejvíce problematickým.

Nejzávažnější poruchy motoru 2.5 TDI V6

Asi nejzávažnější porucha, kterou motor 2.5 TDI V6 trpí, je opotřebování vačkových hřídelí a jejich kluzných ložisek, což způsobuje vyšší hlučnost, kolísání otáček, ale také slabší tah motoru. Tato oprava je velmi nákladná, protože je třeba vyměnit všechny čtyři vačkové hřídele, vahadla a někdy i obě hlavy válců.

Důvodem nadměrného opotřebení těchto komponentů je konstrukční chyba motoru v podobě nedostatečné cirkulace motorového oleje, který je potřebný k mazání vačkových hřídelí. Svou roli také hraje prodloužený servisní interval výměny oleje, který je nastaven na 30 000 km. Interval výměny motorového oleje se tedy doporučuje zkrátit minimálně na 15 000 km.

Výrobce se však tento problém rozhodl nejprve řešit výměnou vačkových hřídelí za odolnější, ale později přepracoval celý mazací systém motoru. Kódy motorů s propracovaným mazacím systémem jsou označeny začátečním písmenem B (BAU, BCZ, BDH a další…).

Porucha na vstřikovacím čerpadle

Kromě této poruchy se také velmi často vyskytuje i porucha na vstřikovacím čerpadle, při kterém může dojít k ucpání sítka v tělese vstřikovacího čerpadla, což může způsobit zadření vstřikovacího čerpadla. V případě této poruchy je zapotřebí repas čerpadla, který vychází přibližně na několik stovek eur.

Slabinou motoru 2.5 TDI je také odvětrávání klikové skříně. Zde se může zejména při prodloužených intervalech výměny oleje ucpat sítko separátoru, což způsobí zvýšený tlak oleje, který začne prosakovat přes různá těsnění a jiné části motoru.

Nákladná údržba

U motoru 2.5 TDI V6 je důležité pravidelně měnit rozvodové řemeny, ale také kladky a vodní čerpadlo, které zvykne po určitém nájezdu km téct.

Kromě toho je však třeba mít na paměti, že i klasická údržba 2.5 TDI V6 není nejlevnější záležitost a pokud nemáš dostatečnou finanční rezervu, měl by sis koupi automobilu s tímto motorem dvakrát promyslet.

Závěr

Pokud však dopřeješ tomuto motoru o něco vyšší a zejména pravidelnou péči než je nutná u jiných motorů, dokáže najet slušnou porci kilometrů bez vážnějších problémů.