AUTORIDE | Web o autech od autíčkářů

MIVEC: Variabilní časování ventilů a zdvihu ventilů

Publikováno
Článek přeložen s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

MIVEC (Mitsubishi Innovative Valve Timing Electronic Control System) je označení pro motory automobilky Mitsubishi, vybavené systémem variabilního časování ventilů a zdvihu ventilů.

Tento systém ovládání ventilů se využívá ke zlepšení objemové účinnosti motoru, tím i ke zvýšení výkonu motoru a snížení spotřeby paliva a množství vyprodukovaných emisí.

Obsah

Co znamená MIVEC?

Zkratka MIVEC je obchodní název pro technologii variabilního časování ventilů a zdvihu ventilů vyvinutou automobilkou Mitsubishi. Touto technologií jsou vybaveny nejen zážehové, ale také vznětové motory značky Mitsubishi.

Přestože byl systém MIVEC navržen s primárním cílem zvýšit výkon motoru, byl následně přepracován s cílem zlepšit hospodárnost a emise.

Historie systému MIVEC ve zkratce:

MIVEC byl poprvé představen v roce 1992 v motoru 4G92 o objemu 1597 cm3. Jednalo se o motor s atmosférickým plněním, vybavený rozvodem DOHC a 16 ventily, který byl použit v modelech Mitsubishi Mirage a Mitsubishi Lancer. Tento motor dosahoval na tu dobu velmi slušného výkonu 107 kW při 7000 ot/min, na čemž měl velkou zásluhu právě zmiňovaný systém.

Mnohem větší převrat však přišel v roce 2010, kdy se automobilka Mitsubishi stala první značkou, která do sériově vyráběného osobního automobilu začala montovat vznětové motory s variabilním časováním a zdvihem ventilů.

Jednalo se o motor 1.8 DI-D MIVEC, který nabízel výkon 110 kW a točivý moment 300 Nm. Tento motor byl vybaven variabilním časováním a zdvihem ventilů, přímým vstřikováním paliva pomocí systému common-rail, měl hliníkový blok, plastový kryt válců, ale také se vyznačoval na vznětový motor extrémně nízkým kompresním poměrem (14,9:1).

Kompresní poměr: Věděl jsi, co udává a jaký vliv má na motor?

Souvisejíci článek - Kompresní poměr: Věděl jsi, co udává a jaký vliv má na motor?

V prvních letech vývoje technologie MIVEC, vyvinula automobilka Mitsubishi i jinou variantu tohoto systému zvanou MIVEC-MD. Tyto technologie jsou téměř identické, ale rozdíl je v tom, že MIVEC-MD dokáže při snadném zatížení motoru zavřít sací a výfukové ventily na dvou válcích, čímž snižuje spotřebu paliva o 10 až 20%. Tento typ technologie byl však zrušen v roce 1996.

Jak funguje technologie MIVEC?

Jak už asi dobře víš, systém variabilního časování ventilů optimalizuje parametry motoru, což vede ke zvýšení výkonu motoru, snížení spotřeby paliva a množství vyprodukovaných emisí. Některé systémy jsou však navrženy pouze k tomu, aby měnily časování ventilů a ne délku doby otevření ventilů. Systém MIVEC však ovládá nejen časování, ale také zdvih ventilů, čímž mění čas otevírání ventilů, ale také délku doby otevření ventilů.

Základní funkcí tohoto systému je změna profilu vačky, čímž přizpůsobuje výkon motoru podle požadavků řidiče. MIVEC tedy dynamicky mění profily vačky během různých režimů motoru. Režim nízkého zatížení a rychlosti je řízen pomocí váčky s nízkým zdvihem a režim velkého zatížení a vysoké rychlosti je zase řízen pomocí váčky s vyšším zdvihem.

Tato technologie tedy funguje na podobném principu, jako kdyby si vyměnil klasické váčky za ostré váčky. Při výměně klasických sériových vaček za ostré vačky však můžeš dosáhnout navýšení jen jednoho parametru, a to buď koncového výkonu motoru nebo zvýšení točivého momentu, ale ne obou těchto parametrů současně.

Jelikož však MIVEC dokáže měnit profil vačky dynamicky, lze dosáhnout kromě obou těchto parametrů současně i snížení spotřeby paliva a emisí.

Prohlédni si krátkou videoukázku, jak tento systém funguje: