AUTORIDE | Web o autech od autíčkářů

Ostré váčky: Jaké jsou jejich výhody a nevýhody?

Publikováno
Článek přeložen s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Výměna klasických vaček za ostré vačky patří mezi velmi časté úpravy, kterými se dosahuje zvýšení výkonu motoru a zlepšení odezvy na plyn.

V tomto článku si ve zkratce posvítíme na ostré váčky, jaký je jejich účel a také výhody či nevýhody.

Obsah

K čemu slouží ostré váčky?

K dosažení vyššího výkonu motoru je třeba, aby se do válce dostalo co nejvíce vzduchu a paliva. K tomu je však zapotřebí, aby byly sací ventily otevřeny co nejvíce a na co nejdelší dobu.

Stejně jako sací, tak výfukové ventily musí být otevřeny co nejvíce a na co nejdelší dobu, aby se všechny výfukové plyny dostaly pryč ze spalovací komory.

Vačková hřídel: Jak funguje a co jsi o něm nevěděl?

Souvisejíci článek - Vačková hřídel: Jak funguje a co jsi o něm nevěděl?

Když se dostane vačka na zdvihátko ventilu, působí její síla proti tlaku pružiny ventilu a ten se začne otevírat. Na tvaru vačky však závisí, jak rychle, jak moc a na jak dlouhou dobu se ventil otevře.

Právě proto je ostrá váčka oproti sériové mnohem oblejší a širší. Název ostré váčky je tedy trochu mimo a přesněji by sedělo pojmenování "oblé váčky".

Ostré váčky a jejich výhody

Při výměně sériových vaček za ostré vačky se zvýší točivý moment v nízkých otáčkách a motor se bude snáze vytáčet do otáček.

Ostré váčky a jejich nevýhody

Nevýhodou ostrých vaček je zvýšení volnoběžných otáček motoru ale i vyšší spotřeba paliva.

Závěr

Jelikož je pomocí ostrých vaček nemožné dosáhnout oba parametry současně (vysoký točivý moment v nízkých otáčkách a vysoký výkon ve vysokých otáčkách), konstruktéři přišli se systémem variabilního časování ventilů, který imituje funkci vačky optimální velikosti v různých pracovních podmínkách motoru.