AUTORIDE

Kotoučové brzdy: Jaké jsou jejich výhody a nevýhody?

Kotoučové brzdy
Pod kapotou
Publikováno Článek přeložený s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

V tomto článku se podíváme na kotoučové brzdy, řekneme si jak fungují a vyzvedneme jejich klady a zápory. Kotoučové brzdy se používají zejména v automobilech, ale najdeme je iu motorek či dokonce vlaků.

Pracovní část kotoučové brzdy je kotouč, který je bržděn přítlakem brzdových destiček. Po stlačení brzdového pedálu vzniká tlak v brzdovém systému abrzdová kapalina začne tlačit na brzdový píst, který tlačí na brzdové destičky. Tím vzniká tření a tedy i brzdná síla, která zastaví či zpomalí vůz.

Obsah

Kotoučové brzdy můžeme rozdělit na brzdy s pevným třmenem a plovoucím třmenem.

Kotoučové brzdy s pevným třmenem:

V případě kotoučové brzdy s pevným třmenem se na obou stranách třmenu nacházejí válečky, ve kterých se pohybují písty. Při brzdění tlačí brzdová kapalina na písty, které zase tlačí brzdové destičky na plochu kotouče z obou stran.

Kotoučové brzdy s plovoucím třmenem:

U kotoučové brzdy s plovoucím třmenem je píst umístěn pouze na jedné straně třmenu. Píst tlačí brzdovou destičku na kotouč, čímž vzniká na druhé straně třmenu reakční síla, posouvající třmen, který tak přitlačí brzdovou destičku o kotouč na opačné straně než se nachází píst.

Kotoučové brzdy a jejich konstrukce:

Brzdové destičky

Kotoučové brzdy jsou složeny z více komponent, a to:

  1. Brzdový kotouč
  2. Brzdový třmen
  3. Brzdový píst
  4. Brzdové plotýnky

1. Brzdový kotouč

Kotouč je spojen s kolem pomocí šroubů a otáčí se spolu s ním. Je vyroben z kovu, temperované litiny nebo jiných materiálů odolných vůči vysokému tepelnému a mechanickému namáhání. U dražších, sportovních automobilů může být keramický.

Kotouč má tvar talíře a může být jednoduché nebo duté konstrukce (kotouče s vnitřním chlazením). Při brždění vzniká teplo a dochází k zahřívání brzdového kotouče, proto bývají některé kotouče vybaveny vnitřním chlazením, což je v podstatě soustava kanálků, přes kterou prochází vzduch, což napomáhá chlazení.

Existují dokonce kotouče, do kterých jsou navrtány díry napomáhající odvádět vodu, nečistoty a zlepšují tak brzdný účinek. Také existují kotouče, které mají na třecí ploše vytvořeny drážky. Tyto drážky umožňují vizuální kontrolu stavu opotřebování kotoučů, ale také zlepšují jejich samočisticí schopnost a urychlují zajetí brzdových destiček.

Kotouč může mít různé rozměry, přičemž platí, že čím větší je jeho průměr, tím větší je i brzdný moment.

2. Brzdový třmen

Je to součástka, která je připojena k automobilu a do které je namontován brzdový píst, respektive několik pístů v případě vícepístových kotoučových brzd.

3. Brzdový píst

Je namontován v brzdovém třmenu a je k němu připevněna hadička s brzdovou kapalinou. Při brzdění tlačí brzdová kapalina na píst, který zatlačí brzdové destičky na kotouč. U vysokovýkonných, sportovních automobilů se využívají dvou, čtyř nebo více pístová provedení kotoučové brzdy.

4. Brzdové plotýnky

Opotřebované kovové brzdové destičky

Brzdové plotýnky svírají brzdný kotouč mezi sebe a jsou zkonstruovány tak, aby při kontaktu s brzdovým kotoučem vznikalo co největší tření. Některé automobily jsou vybaveny senzorem opotřebování brzdových destiček, který upozorní řidiče, když je potřebná jejich výměna.

Výhody kotoučových brzd:

  • oproti bubnovým brzdám jsou jednodušší, výkonnější a spolehlivější- nižší hmotnost
  • lépe se chladí
  • snadná výměna

Nevýhody kotoučových brzd:

  • vyšší cena
  • složitější napojení ruční brzdy
  • nejsou tak odolné vůči nečistotám jako bubnové brzdy

V levnějších automobilech se používají pouze na přední nápravě, vzhledem k jejich vyšší ceně a složitějšímu napojení na ruční brzdu (v automobilech střední třídy a vyšších třídách se kotoučové brzdy používají na obou nápravách automobilu právě díky jejich vyšší účinnosti v porovnání s bubnovými brzdami) .

Prohlédni si krátkou videoukázku o tom, jak fungují kotoučové brzdy: