AUTORIDE

Hnací náprava: Přední, zadní, 4x4, jak ovlivňuje jízdní vlastnosti?

Sestava hnacího hřídele
Pod kapotou
Publikováno Článek přeložený s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Hnací náprava je náprava, na kterou se přenáší točivý moment motoru a jejíž kola pohánějí automobil. Hnací náprava tedy slouží k přenosu točivého momentu motoru skrz kola na vozovku.

Jak však hnací náprava ovlivňuje jízdní vlastnosti vozidla? Pojďme se na to podívat.

Obsah

Hnací náprava

Při konstrukci automobilu je velmi důležité určit nápravu, která bude poháněna. Na hnací nápravě totiž závisí nejen jízdní vlastnosti automobilu, ale také schopnost přenášet výkon motoru na vozovku.

Hnací náprava se ve většině případů volí v závislosti na uložení motoru, které má také výrazný podíl na jízdních vlastnostech automobilu. Některé kombinace uložení motoru a hnané nápravy totiž nejsou použitelné (motor vzadu, pohon přední nápravy).

Pohon nápravy dává automobilu specifické jízdní vlastnosti. Pro dvounápravové automobily existují následující volby pro pohon náprav:

  1. Pohon přední nápravy

  2. Pohon zadní nápravy

  3. Pohon všech čtyř kol (4x4, AWD)

1. Pohon přední nápravy

Pohon automobilu zajišťují pouze přední kola, která současně slouží také ke změně směru automobilu. Tento typ pohonu se používá výhradně pouze v případě, kdy je motor automobilu uložen vpředu.

2. Pohon zadní nápravy

Pohon automobilu zajišťují zadní kola, přičemž přední kola slouží ke změně směru automobilu. Tento typ pohonu se používá jak s motorem uloženým vpředu, tak s motorem uloženým ve středu a vzadu.

3. Pohon všech čtyř kol

Pohon automobilu zajišťují všechna kola automobilu, přičemž tento pohon všech čtyř kol může být stálý (obvykle AWD) nebo vypínatelný (obvykle označovaný jako 4x4, ale může se lišit).

V případě, že je pohon všech čtyř kol vypínatelný, lze přepnout pohon automobilu buď do režimu hnaná přední náprava nebo do režimu hnaná zadní náprava.

Kombinace uložení motoru s pohonem nápravy výrazně ovlivňuje jízdní vlastnosti automobilu, přičemž různé konfigurace mají své nevýhody.

Co je to nedotáčivost?

Cesta v horách

Nedotáčivost je jev, který vzniká při průjezdu zatáčkou vysokou rychlostí nebo při zhoršených adhezních podmínkách vozovky. Při nedotáčivosti má automobil tendenci pokračovat v jízdě původním směrem a vyletět vnějším okrajem zatáčky, což znamená, že vozidlo nedostatečně zatáčí.

Nedotáčivost se zpravidla objevuje u automobilů s předním náhonem, ale lze ji dosáhnout i na vozidlech se zadním náhonem. Příčinou nedotáčivosti je ztráta přilnavosti kol na hnací nápravě automobilu.

Co je to přetáčivost?

Drift na dráze

Přetáčivost je jev, který také jako nedotáčivost, vzniká při průjezdu zatáčkou vysokou rychlostí nebo při zhoršených adhezních podmínkách vozovky.

Jde o případ, kdy přední čas automobilu ochotně zatočí do zatáčky, ale ve chvíli, kdy má automobil změnit směr, pokračuje záď původním směrem, což způsobí přetočení automobilu do protisměru nebo nekontrolovatelnou rotaci, slangově řečeno "hodiny".

Název tohoto jevu je tedy odvozen od faktu, že vůz při přetáčivém smyku příliš zatáčí. Přetáčivost se zpravidla objevuje u automobilů se zadním náhonem, ale výjimkou nejsou ani vozidla klasické koncepce s pohonem přední nápravy.

V případě vozidla s předním náhonem je však poměrně komplikované dosáhnout protáčivého smyku. Přímou příčinou přetáčivosti automobilu je ztráta přilnavosti kol na zadní nápravě.

Závěr

Eliminovat většinu nevýhod pohonu předních či zadních kol se snaží pohon všech čtyř kol, který však vyžaduje použití více komponent, čímž výrazně stoupá hmotnost, ale také cena automobilu.