AUTORIDE

Kontrolky pohonu všech kol. Jaký je rozdíl mezi 4x4 High, Low či Auto?

Kontrolky pohonu všech kol
Pod kapotou
Publikováno Článek přeložený s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Auta s pohonem čtyř kol jsou vybavena různými kontrolkami, které se v případě klasických vozů s předním či zadním náhonem nevyskytují. Většina moderních vozidel s pohonem čtyř kol funguje s výchozím režimem „AUTO“, ale zároveň poskytuje možnost přepnout do různých režimů.

Co však tento výchozí režim znamená a co ty další kontrolky pohonu všech čtyř kol vůbec představují?

Kontrolka 4x2, 2HI, 2H

Kontrolka 4x2, 2HI, 2HKontrolka 4x2, 2HI, 2HKontrolka 4x2, 2HI, 2H

Tyto kontrolky upozorňují řidiče, že vozidlo vybavené pohonem všech čtyř kol zásobuje energií jen dvě kola. Použití režimu 4x2 je vhodné na suchém povrchu nebo při dobrých jízdních podmínkách, jelikož šetří palivo.

Kontrolka 4x4 Auto

Kontrolka 4x4 AutoKontrolka 4x4 AutoKontrolka 4x4 Auto

Tato kontrolka upozorňuje řidiče, že vozidlo je v režimu "AUTO" s pohonem všech čtyř kol. To znamená, že vozidlo automaticky zapne pohon všech čtyř kol, když zaznamená ztrátu trakce. Většina moderních vozidel s pohonem čtyř kol používá tento režim jako výchozí. Problém nastává, pokud kontrolka svítí i v případě, kdy by měl být režim vypnutý.

Kontrolka 4x4 High

Kontrolka 4x4 HighKontrolka 4x4 HighKontrolka 4x4 HighKontrolka 4x4 High

Tato kontrolka upozorňuje řidiče, že vozidlo je v režimu "HIGH" s pohonem všech čtyř kol. U starších vozidel vybavených pohonem čtyř kol šlo o výchozí nastavení při normálních jízdních podmínkách - v takovém případě kontrolku výrobci zřídka kdy přidali mezi ostatní ukazatele. Drtivá většina moderních vozidel s pohonem čtyř kol funguje s výchozím režimem „AUTO“ a zároveň umožňuje přepnutí do režimu 4x4 High nebo 4x4 Low.

Režim 4x4 High se hodí v situaci, kdy je potřebná lepší přilnavost při běžné a vyšší rychlosti, například na zasněžené silnici, za deště a podobně. Pokud je režim aktivní, přední a zadní hnací hřídele jsou spolu mechanicky uzamčeny, díky čemuž se přední a zadní kola otáčejí stejnou rychlostí.

Tato kontrolka se může zobrazovat jako 4x4 High, 4WD High, nebo ve zkrácených verzích jako 4HI či 4H. Pokud kontrolka permanentně bliká (ne při přepínání režimu), jedná se o problém a je třeba zajít co nejdříve do servisu.

Kontrolka 4x4 Low

Kontrolka 4x4 LowKontrolka 4x4 LowKontrolka 4x4 LowKontrolka 4x4 Low

Tato kontrolka upozorňuje řidiče, že vozidlo je v režimu "LOW" s pohonem všech čtyř kol. Pokud je režim aktivní, přední a zadní hnací hřídele jsou spolu mechanicky uzamčeny, díky čemuž se přední a zadní kola otáčejí stejnou rychlostí. Nízký převodový poměr poskytuje vyšší točivý moment na kolech a tím pádem maximální přilnavost.

Režim 4x4 Low však není určen pro běžnou a vyšší rychlost, ale zejména pro velmi pomalý off-road a těžký terén jako například strmé stoupání, bahnitý terén či hluboký písek, na kterém se vyšší točivý moment a maximální přilnavost opravdu hodí. Než do takového terénu vyrazíš se zapnutým režimem 4x4 Low, je důležité vypnout kontrolu trakce.

Kontrolka se v závislosti na výrobci může zobrazit v různých variantách, tedy jako 4x4 Low, 4WD Low nebo ve zkrácené podobě jako 4LO či 4L. Pokud kontrolka permanentně bliká (ne při přepínání režimu), jedná se o problém a je třeba zajít co nejdříve do servisu.