Rozdělení automobilů podle třídy. Věděl jsi, jak se rozdělují?

Autá na parkovisku
Pod kapotou
Publikováno
Článek přeložen s pomocí AI z originálu (zdroj: autoride.sk)

Všechny automobily se zařazují do určité třídy, v závislosti na jejich vnějších rozměrech, ceně, ale i objemu a výkonu motoru, který se pod jejich kapotou nachází. Nejdůležitějším parametrem je však délka auta a rozvor jeho náprav. Zařazení do třídy může ovlivnit také výrobce, který může upřednostnit nebo zvolit třídu, do které bude automobil zařazen.

Mezi jednotlivými zeměmi Evropské unie je několik rozdílů v zařazování automobilů do určitých tříd. Těchto rozdílů je však velmi málo, respektive tyto rozdíly nejsou velké a ve většině případů je zařazení určitého automobilu do dané třídy shodné ve všech zemích EU.

Obsah

Mnohem větší rozdíly můžeme najít, podíváme-li se a porovnáme si zařazení automobilů do tříd mezi Evropskou unií, Spojenými státy americkými a Velkou Británií.

Mini

Třída mini, označovaná také jako segment A, také nejmenší třída, je kategorie automobilů, jejíž typickou karoserií je 3 dveřový hatchback. Některé automobilky však nabízejí také modely kabrioletu a roadsteru. Automobily třídy mini mají obvykle objem motoru stejný nebo menší než 1.2 litru a jejich délka obvykle nepřesahuje 3700 mm.

Typičtí představitelé třídy mini jsou:

Citroën C1, VW up, Ford Ka, Škoda Citigo, Kia Picanto, Peugeot 107, Smart ForTwo, Toyota Aygo, Renault Twingo a další...

Nižší třída

Nižší třída, označovaná také jako segment B, je kategorie automobilů, které patří v Evropě k velmi oblíbeným z hlediska prodeje. Typická karoserie těchto automobilů je hatchback, ale některé automobilky nabízejí i karoserii MPV, roadster nebo kabriolet. Automobily nižší třídy mají obvykle objem motoru mezi 1.2 až 2.0 litry a jejich délka obvykle nepřesahuje 4200 mm.

Typičtí představitelé nižší třídy jsou:

Škoda Fabia, Seat Ibiza, VW Polo, Peugeot 206, Kia Rio, Ford Fiesta, Fiat Punto, Renault Clio, Citroen C3 a další...

Nižší střední třída

Nižší střední třída, označovaná také jako segment C je kategorie automobilů, která je v Evropských zemích nejprodávanější. Typickou karoserií automobilů nižší střední třídy je hatchback, liftback a kombi, ale i sedan. Některé automobilky však nabízejí v této třídě také MPV, kabriolet a roadster. Automobily nižší střední třídy mají obyčejně délku 4100 až 4600 mm. Motory pod kapotou těchto autíček mají obvykle objem od 1.2 litru až po 2.0 litry.

Typičtí představitelé nižší střední třídy jsou:

Alfa Romeo 147, Citroën C4, Honda Civic, VW Golf, Škoda Rapid, Škoda Octavia, Fiat Bravo, Seat Leon, Peugeot 308, Renault Megane, Opel Astra a další...

Střední třída

Střední třída, označovaná také jako segment D, je kategorie automobilů mezi nižší střední třídou a vyšší střední třídou. Obvykle zde patří větší rodinné automobily s karoserií sedan, kombi a liftback. Automobily této třídy mají obvykle délku od 4500 až po 4900 mm. Motory pod kapotou těchto autíček mají obvykle objem od 1.6 až po 3.5 litru.

Typičtí představitelé střední třídy jsou:

Alfa Romeo 159, Volkswagen Passat, Škoda Superb, BMW rad 3, Audi A4, Ford Mondeo, Citroen C5, Renault Laguna, Peugeot 508, Opel Vectra, Kia Optima a další...

Vyšší střední třída

Vyšší střední třída označovaná jako segment E je kategorie automobilů mezi střední třídou a luxusními automobily. Tyto automobily se vyrábějí zejména v karoseriích sedan, liftback a kombi. Automobily této kategorie mají obvykle délku 4700 až 5000 mm a pod jejich kapotou se nacházejí motory o objemu 2.0 litru a více.

Typičtí představitelé vyšší střední třídy jsou:

Audi A6, Alfa Romeo 166, BMW rad 5, Citroën C6, Opel Omega, Peugeot 607 a další...

Luxusní třída

Luxusní třída, označovaná také jako segment F, je třída osobních automobilů větších než vyšší střední třída. Jsou to sedany a limuzíny, které poskytují velký komfort i na zadních sedadlech. Automobily této třídy bývají obvykle déle než 5000 mm a pod kapotou těchto automobilů se nejčastěji schovávají motory od 3.0 litrů a více.

Typičtí představitelé luxusní třídy jsou:

BMW rad 7, Volkswagen Phaeton, Audi A8, Mercedes-Benz triedy S a další...

Třída sportovních automobilů

Třída sportovních automobilů je označována také jako segment G. Je kategorie automobilů s vysokým výkonem, dosahujících vysoké rychlosti. Některé automobily této třídy jsou pouze upravené obyčejné vozy, jiné jsou již od začátku vyráběny jako sportovní automobily.

Typičtí představitelé třídy sportovních automobilů jsou:

Porsche 911, Toyota Supra, BMW rad 8, Alfa Romeo 4c, Subaru Impreza WRX, Ford Mustang a další...

Supersportovní automobily

Supersportovní automobil nebo supersport je zpravidla velmi luxusní automobil, jehož výkon je mnohem vyšší než je výkon současných sportovních automobilů. Je to velmi drahý, rychlý a silný vůz, který může mít několik podob.

Typičtí představitelé supersportu jsou:

Aston Martin DB11, Ferrari Enzo, Ferrari LaFerrari, Zonda Pagani, Lamborghini Huracan, Lamborghini Aventador, Bugatti Veyron, Bugatti Chiron, Koenigsegg CCXR, Pagani Huayra, Mercedes-Benz SLS AMG, Porsche Carrera GT a další...